۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۸
اعلام رشد اقتصادی مثبت در شرایط رکود بی معناست| بی توجهی مردم به آمارهای غیر واقعی دولتی ها!
گزارش «بازار» از انتشار آمارهای مبهم شاخص های کلان اقتصادی کشور؛

اعلام رشد اقتصادی مثبت در شرایط رکود بی معناست| بی توجهی مردم به آمارهای غیر واقعی دولتی ها!

رئیس کل بانک مرکزی در حالی از مثبت شدن نرخ رشد اقتصادی کشور سخن می گوید، که کارشناسان اقتصادی معتقدند؛ این رشد با موئلفه های اقتصادی چون بهبود تولید ناخالص داخلی در پی بی تحرکی فعالیت های اقتصادی، کاهش فروش نفت، بی رمقی صادرات همچنین وجود رکود اقتصادی و تعطیلی خیلی از بنگاهها و مراکز تولید در کشور همخوانی ندارد.

اسدالله خسروی؛ بازار: طبق نظر کارشناسان اقتصادی، مثبت شدن رشد اقتصادی کشور به معنی افزایش تولید ناخالص داخلی و ارزش پولی کالاها و خدمات نهایی تولیدشده توسط واحدهای اقتصادی مقیم کشور در دوره زمانی معین نسبت به دوره قبل از آن است، از طرفی مهم‌ترین شاخص ارزیابی عملکرد اقتصادی، همان تولید ناخالص داخلی (GDP) است که از اهمیت ویژه‌ای برای محاسبه رشد اقتصادی به شمار می رود. حال از آنجایی که اقتصاد کشور به دلیل رکود، تحریم ها، پدیده کرونا و کم تحرکی فعالیت های تجاری و تولید طی یکسال اخیر شرایط مساعد و مناسبی ندارد همچنین وضعیت معیشت مردم بهبود نیافته و از طرفی پیشرفت آنچنانی در بخش فنآوری اتفاق نیفتاده است، بنابراین معلوم نیست مثبت شدن نرخ شاخص رشد اقتصادی در کشور که اخیرا از سوی رئیس کل بانک مرکزی مطرح شده است چگونه و بر چه مبنایی محاسبه شده است.

اقتصاد کشور به دلیل رکود، تحریم ها، پدیده کرونا و کم تحرکی فعالیت های تجاری و تولید طی یکسال اخیر شرایط مساعد و مناسبی ندارد همچنین وضعیت معیشت مردم بهبود نیافته و از طرفی پیشرفت آنچنانی در بخش فنآوری اتفاق نیفتاده است، بنابراین معلوم نیست مثبت شدن نرخ شاخص رشد اقتصادی در کشور که اخیرا از سوی رئیس کل بانک مرکزی مطرح شده است چگونه و بر چه مبنایی محاسبه شده است

ریس کل بانک مرکزی البته اخیرا نیز از مثبت شدن تراز تجاری کشور سخن گفت؛ و اعلام کرد؛ تا نیمه آذر ماه سال جاری تراز تجاری کشور مثبت شده است. اما این آمار از سوی گمرک ایران رد شد و گمرک اعلام کرد؛ با اینکه علاقمند هستیم تا تراز مثبت یک و نیم میلیارد دلاری اعلامی از سوی رییس کل بانک مرکزی  درست  باشد اما متاسفانه  تراز تجاری کشور در دوره زمانی غیر معمول اعلامی (تا نیمه آذرماه) منفی دومیلیارد دلار بوده است.

اما و اگرهای اعلام رشد اقتصادی مثبت کشور در شرایط سخت اقتصادی
رئیس کل بانک مرکزی اما دیروز با اعلام اینکه رشد اقتصادی کشور مثبت شد، گفت: رشد اقتصادی بدون نفت در شش ماه اول سال جاری، نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۱.۴+ درصد و رشد اقتصادی بانفت در شش ماه اول سال، نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۱.۳+ درصد می باشد.  عبدالناصر همتی با اعلام اینکه رشد اقتصادی کشور مثبت شد، ‌تأکید کرد: همانگونه که قبلاًبراساس روند شاخصهای تولیدات صنعتی وکشاورزی، و نیز رشد تسهیلات سرمایه در گردش بانکهااعلام کرده بودم رشد اقتصادی کشور مثبت شد. گزارش اخیر اداره حسابهای اقتصادی بانک مرکزی حاکی از این است که رشد تولید ناخالص داخلی به قیمت پایه (۱۰۰=۱۳۹۰) در شش ماههٔ اول سال ۹۹ با نفت و بدون نفت، مثبت شد. همچنین رشد اقتصادی بدون نفت در شش ماه اول سال جاری، نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۱.۴+ درصد و رشد اقتصادی بانفت در شش ماه اول سال، نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۱.۳+ درصد است.  به گفته رئیس کل بانک مرکزی، رشد اقتصادی با نفت فصل اول و دوم سال ۱۳۹۹ به ترتیب ۲.۹-درصدو ۵.۱+ درصد و رشداقتصادی بدون نفت، به ترتیب، ۰.۶- درصد و ۳.۲+ درصد بوده است.

نشانه های رشد اقتصادی باید در کشور آشکار باشد/ واقعیت های اقتصادی رشد اقتصادی را نمایان می کند
این آمار از سوی ریئس کل بانک مرکزی در حالی مطرح است که اقتصاددانان می گویند نشانه های رشد اقتصادی کشور باید آشکار باشد. لطفعلی بخشی اقتصاددان و عضو هئیت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در گفتگو با «بازار» درباره چگونگی محاسبه رشد اقتصادی کشور گفت: اینکه مسئولان اعلام می کنند رشد اقتصادی حاصل شده است، مبنای آن باید دقیق به درستی مشخص شود. معمولا زمانی که رشد اقتصادی منفی است و رشد اقتصادی در شرایط منفی، یک درصد افزایش می یابد آقایان اعلام می کنند، رشد اقتصادی مثبت شده است در حالی که باید واقعیات اقتصادی رشد اقتصادی کشور را نمایان کند. وی با بیان اینکه سالهاست که اقتصاد ایران رشدی نداشته است، گفت: آمارهای دلخوش کنک به درد مردم نمی خورد چرا که هم مردم و هم فعالان اقتصادی به خوبی می دانند اقتصاد کشور در چه شرایطی است بنابراین خیلی از آمارها را قبول ندارند.

آمارهای دلخوش کنک به درد مردم نمی خورد چرا که هم مردم و هم فعالان اقتصادی به خوبی می دانند اقتصاد کشور در چه شرایطی است بنابراین خیلی از آمارها را قبول ندارند

این اقتصاددان خاطرنشان کرد: البته با محاسبه فعالیت کارخانه های تولید آرد برای نان، تولید ماکارانی و برخی کارگاه ها و کارخانجات پتروشیمی و ... اعلام می شود، که رشد اقتصادی در کشور حاصل شده است اما اکنون کل اقتصاد کشور در رکود فرو رفته و خیلی از کارخانه ها و بنگاههای اقتصادی و مراکز تولید به دلیل افزایش هزینه های تولید، کاهش تقاضا و رکود، با ظرفیت اندک کار می کنند.

آمار شاخص های کلان اقتصادی به درستی اعلام شود
همچنین امیر احمد ذوالفقاری کارشناس پولی و بانکی درباره رشد اقتصادی که از سوی رئس کل بانک مرکزی اعلام شده است طی گفتگویی با خبرگزاری «بازار» گفت: معمولا آمار شاخص های کلان اقتصادی ها اکنون تا حدی از واقعیت ها فاصله گرفته اند و بعضا با مخفی کاری، محرمانگی و یا بر حسب واقعیات غیر اقتصادی و ... اعلام می شوند.
وی به عدم مدیریت درست در بخش های مختلف اقتصادی چون میزان درآمدهای و هزینه های بودجه سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و افزود: تدوین و وتنظیم چنین بودجه نشان می دهد که این بودجه غیر واقعی است و درآمدهای پیش بینی شده برای فروش نفت، اخذ مالیات و... محقق نمی شود از طرفی هزینه ها نیز به جای کاهش در بودجه با رشد بالایی در نظر گرفته شده است این بدان معناست که مدیریت ها در منابع و مصارف کشور بسیار ضعیف است و در صورت همراهی مجلس با دولت برای تصویب بودجه سال آینده دولت بعدی با بدهی های بسیار بالایی مواجه و تورم در کشور تشدید می شود.

اقتصاد کشور همچنان در رکود قرار دارد 
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه در بخش صنعت و تولید به سمت رکود رفته ایم، اظهارداشت: در بحث رشد اقتصادی باید پذیرفت که اقتصاد کشور باید از تحرک بالایی برخوردار باشد تا در این مسیر رشدی حاصل شود، اما از آنجایی که اتفاق خاصی در شاخص تولید ناخالص داخلی مشاهده نمی شود، از طرفی طی یک سال اخیر نه صادرات چشم گیری در کشورانجام شده و نه نفت زیادی به فروش رسانده ایم همچنین اقدامی خاصی در راستای تحرک بخشی بنگاههای اقتصادی صورت نگرفته است بنابراین نمی توان به صراحت گفت رشد اقتصادی مناسبی در کشور حاصل شده است.

در بحث رشد اقتصادی باید پذیرفت که اقتصاد کشور باید از تحرک بالایی برخوردار باشد تا در این مسیر رشدی حاصل شود، اما از آنجایی که اتفاق خاصی در شاخص تولید ناخالص داخلی مشاهده نمی شود، از طرفی طی یک سال اخیر نه صادرات چشم گیری در کشورانجام شده و نه نفت زیادی به فروش رسانده ایم همچنین اقدامی خاصی در راستای تحرک بخشی بنگاههای اقتصادی صورت نگرفته است بنابراین نمی توان به صراحت گفت رشد اقتصادی مناسبی در کشور حاصل شده است

ذوالفقاری تصریح کرد: قرار براین بود با برنامه ریزی درست و کارشناسانه طی ۲ تا ۳ سال اخیر، کشور از شرایط رکود خارج شود اما اکنون نه تنها رکود همچنان بر اقتصاد کشور سایه افکنده است بلکه هیچ تحرکی و رشدی خاصی در بخش تولید و توسعه کشور که منجر به رشد اقتصادی شود دیده نمی شود.
این کارشناس اقتصادی افزود: زمانی از رشد اقتصادی صحبت می شود که شاخص های کلان اقتصادی کشور مثبت باشند اما اکنون اقتصاد کشور در رکود فرورفته و هیچ دیتایی نیست که با اتکا به آن مشخص شود که اقتصاد کشور از شرایط منفی خارج و یا رشد اقتصادی مثبت شده است چرا که طی یک سال اخیر نه جهش درآمد نفتی حاصل شده است و نه صادرات از رشد و نمو خاصی برخوردار بوده است.

کد خبر: ۶۰٬۶۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha