۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۱
مناقصه آنلاین و شفاف در  صنعت بیمه
ایده های نو در گفتگو «بازار»

مناقصه آنلاین و شفاف در صنعت بیمه

در شرایطی که انتظار می رفت با آمدن بازاریابی اینترنتی بسیاری از نمایندگی های بیمه در سراسر کشورجمع شوند ، ایده ای جدید، به میان آمده که از یک سو می تواند پایانی بر حواشی مناقصه های شرکت ها در ارتباط با بیمه ها باشد و از سوی دیگر در کاهش نرخ خدمات بیمه ای موثر است.

فرحناز سپهری - بازار: چند جوان گرد هم می آیند هرکدام ایده ای نو در ذهن دارند؛ درحالی که در تلاشند تا آن را به عمل تبدیل کنند. ایده ها روی کاغد آورده می شود؛ بحث ها و گفتگوها صورت می گیرد؛ گاه در این میان برخی دلگیر و ناامید و بعضا دلسرد می شوند؛ اما پا پَس نمی کشند؛ چراکه مصمم هستند تا ایده هایشان را اجرایی کنند؛ ایده نهایی می شود و آماده برای راه اندازی یک کسب و کار نو یا همان استارت آپ. 
 اما این تازه اول ماجرای این ایده پردازان جوان است؛ و پرسش های بیشماری که در ذهن شان نقش می بنند؛ چگونه باید آن را اجرا کرد؟ از کجا می توان سرمایه فراهم کرد؟ به کدام سازمان یا نهاد برای حمایت باید رفت؟ چه افرادی در این راه از آنها حمایت خواهند کرد؟ و پرسشهای دیگر که شاید پاسخی برایش نیابند... اما با این حال گام در این مسیر می گذارند تنها با امید اجرایی کردن ایده هایشان.
درهمین راستا برای یافتن پاسخ این پرسش ها؛ پای صحبت یکی از این جوانان نوآور به نام "کاظم عید"، بینانگذار استارت آپ «پاکت؛ سامانه آنلاین مناقصه بیمه» نشستیم و از وی خواستیم تا درباره چگونگی راه اندازی استارت آپ و چالشهایی که تا کنون در این مسیر وجود داشته، صحبت کند. وی 37 ساله متولد قم و دانش آموخته رشته کامپیوتر از دانشگاه پیام نور قم است.

«پاکت؛ مناقصه آنلاین بیمه» چگونه شکل گرفت؟

از سال 95 با استارت آپ ها و مدل کسب و کار های پلتفرمی آشنا شدم و با توجه به سابقه ای که در صنعت بیمه داشتم و خلا های موجود در این بازار ایده راه اندازی پلتفرمی در زمینه بیمه با مشارکت کلیه نمایندگان با امکان رقابت بر سر قیمت و ارائه خدمات رو بررسی کردم و در نهایت از سال 97 شروع به نیاز سنجی و تحلیل سایت کردم و با توجه به اینکه شبیه به این کار رو در زمینه بیمه نداشتیم باید کلیه موارد از ابتدا تحلیل و طراحی و پیاده سازی می شد. سایت پاکت از اواسط سال 98 به صورت آزمایشی فعالیت خود را آغاز کرد و در حال حاضر در حال ارائه خدمات می باشد.

با توجه به پتانسیل بالای صنعت بیمه و حجم قابل توجه حق بیمه و پرتفوی این صنعت و خلا تخصصی نبودن سایت های فعال در زمینه بیمه و همچنین عدم امکان مشارکت نمایندگان بیمه در سایت های موجود، این ایده مطرح شد که یک سایت با فعالیت در زمینه های بیمه های تخصصی با مشارکت کلیه نمایندگان بیمه به صورت یک پلتفرم دو وجهی فعالیت داشته باشد.

استارت آپ «پاکت» چه خدماتی را ارایه می دهد؟

خدمات پاکت در زمینه برگزاری مناقصه بیمه به صورت آنلاین و بدون تشریفات مناقصه سنتی و به صورت کاملا شفاف با امکان برگزاری مناقصه به صورت پاکت باز به نشانی www.pakatt.com است. مناقصه پاکت باز به این معنی است که رقیبان می توانند قیمت های یکدیگر را مشاهده کنند و نسبت به اصلاح قیمت اعلامی تا زمان رسیدن به حداقل قیمت با هم رقابت کنند.

 برای معرفی  خدمات چه راه هایی را در پیش گرفته اید؟

با توجه به جامعه هدف پاکت که از یک سو نمایندگان و کارگزاران بیمه هستند و از طرف دیگر شرکت ها و سازمان های کوچک و متوسط هستند به منظور اطلاع رسانی از طریق ارتباط مستقیم با جامعه هدف یعنی نمایندگان و شرکت ها وارد عمل شده ایم. ضمنا به منظور فعالیت در فضای مجازی با استفاده از بستر های شبکه های اجتماعی و ایجاد محتوا در سایت زمینه ایجاد جایگاه بالاتر در موتور های جستجو را پیش می بریم. در حال حاضر در حال مذاکره با چند شرکت بیمه به منظور حمایت از سایت پاکت هستیم.

برای را ه اندازی استارت آپ تان  با چه چالش هایی روبرو بوده اید؟

یکی از چالشها تیم فنی است که اکثر تیم های استارت آپی با این موضوع مشکل دارند. یکی دیگر از مشکلات نبود فهم صحیح از کسب و کارهای پلتفرمی توسط سازمان های ذیربط در خصوص مجوز ها است که پیگیر رفع این موانع هستیم.

 برای تامین مالی از چه راههایی بهره برده اید؟

در حال حاضر سرمایه مورد نیاز به صورت شخصی تامین می شود و لی در مراحل بعدی با توجه به ساختار پلتفرمی سایت، بیشتر سرمایه مورد نیاز به منظور تبلیغات سایت مورد استفاده قرار خواهد گرفت که با کمک از سرمایه گذاران خطر پذیر تامین خواهد شد.

 به نظر شما صندوقهای سرمایه گذاری جسورانه تا چه اندازه در تامین مالی استارت آپ ها نقش دارند؟

با توجه به نو بودن برخی از ایده ها صندوق های سرمایه گذاری جسورانه می توانند با راهبری و حمایت مالی سرعت رشد استارت آپ ها رو بالا ببرند.

 درحال حاضر برای بهبود روند راه اندازی استارت آپ در ایران باید چه اقداماتی صورت گیرد؟ چه قوانین سخت گیرانه ای در راه اندازی استارت آپ ها وجود دارد؟

علاقمندان به این حوزه سراغ ایده های جدید و پتانسیل های موجود بروند و از تکرار ایده های در حال اجرا و کارهای تکراری پرهیز کنند و در صورتی که تصور می کنند علاقمند هستند روی موضوعی که در حال انجام است فعالیت کنند به جای ایجاد یک استارت آپ موازی سعی کنند با حضور در آن تیم ها و همکاری با هم رشد بیشتری را تجربه کنند.

قوانین دست و پاگیر مثل سایر امور در مورد استارت آپ ها نیز جریان دارد که تسهیل در این قوانین دست و پا گیر می تواند باعث رشد و توسعه بیشتر استارت آپ ها شوند. نمونه ای از این قوانین دست و پاگیر می توان به مباحث مالیاتی و همچنین وجود اصناف و اتحادیه ها در برخورد با شکل گیری کسب و کارهای مجازی اشاره کرد. همچنین دولت ها می توانند با ایجاد بستر های مناسب و تسهیل قوانین و مقررات کسب و کار های نوپا را حمایت کنند. عدم لزوم استفاده از کاغذ و یا حضور فیزیکی در برخی از خدمات می تواند باعث رشد بیشتر و توسعه کسب و کارهای نوپا شود.

 با راه اندازی استارت آپ، چه مشکلاتی پیش رو دارید؟

یکی از مشکلات پیش رو مشکلات مالی است که با توجه به تمرکز بر فعالیت روی ایده و عدم بازدهی سریع، باعث بروز مشکلات مالی برای اعضای تیم می شود که هر یک از اعضا می بایست قبل از شروع فعالیت به این نکته توجه داشته باشند.

کد خبر: ۶٬۰۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha