۲ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۰
محرومیت بر روی گنجی از فیروزه/ قاچاق سنگهای قیمتی ادامه دارد
اقتصاد بومی مغفول در شهربابک

محرومیت بر روی گنجی از فیروزه/ قاچاق سنگهای قیمتی ادامه دارد

کرمان – قاچاق سنگهای قیمتی شهرستان شهربابک در حالی ادامه دارد که فیروزه این شهر یکی از مرغوب ترین نوع این سنگ قیمتی است و در عین حال مردم این شهرستان نیز در محرومیت هستند.

به گزارش بازار، شهربابک یکی از شهرستانهای شمال غرب استان کرمان است که علیرغم پتانسیل هایش در بخش معدن، دامپروری، کشاورزی و به ویژه وجود سنگ های غنی قیمتی به خصوص فیروزه محرومیتش از توسعه یافتگی سبقت گرفته است.

معادن غنی فیروزه شهربابک پهلو به پهلوی معادن نیشابور می زند و دارای کیفیت و مرغوبیت قابل توجه است که رفته رفته جای خود را در بازار سنگهای قیمتی باز کرده است اما برخلاف تصور عموم این سنگ ها هنوز نتوانسته موجب توسعه شهربابک شود.

محرومیت بی داد می کند و گنج شهربابک دست نخورده مانده است

فیروزه شهربابک اکثرا به نام نیشابور در بازار عرضه می شود و یا بی نام نشان مانده است بعد از سال ها وعده مسئولان هنوز برند سازی در این خصوص انجام نشده، کارگاه های معدود فیروزه تراشی در این شهر توسط مردم عادی راه اندازی شده و البته توان رقابت با نیشابوری ها را نیز ندارد.

فیروزه نیشابور در حالی با فرهنگ و اقتصاد خراسان گره خورده است که کمی این سو تر در استان کرمان مسئولان استان کرمان اعتقادی به توسعه این صنعت ندارد. هر چند مردم محلی تلاش می کنند که این صنعت را فعال کنند اما بستر مناسبی در این زمینه ایجاد نشده است.

سنگهای فیروزه استان کرمان نه از معادن اختصاصی فیروزه بلکه در هنگام استخراج سنگ مس به دست می آید و عملا به این سنگ به عنوان باطله صنعت مس نگاه می شود و در کمال تعجب در زمان برداشت سنگ مس رگه های فیروزه از بین می روند و در نهایت مردم در باطله های موجود دنبال قطعه سنگ های بزرگ فیروزه می گردند و آن ها را برای تراش به کارگاه های محلی می برند.

نکته دیگر اینکه برداشت غیر اصولی موجب شده بسیاری از پتانسیلهای بالقوه سنگهای قیمتی این شهرستان از بین برود.

فیروزه جز باطله های سنگ مس است

در واقع بعد از برش سنگهای توسط دستگاههای غول پیکر،  بیل‌های عظیم تکه‌های بزرگ سنگ را بار کامیون‌ کرده و بر حسب نوع سنگ بارگیری شده به سمت سنگ‌شکن یا دمپ اکسید و یا باطله می‌برند تا چرخ صنعت مس بچرخد. در آنجا امکان این‌که بتوان با «سنگ‌جوری» بخشی از فیروزه‌ی دپو شده در سنگ ‌مس را بازیابی کرد وجود دارد. این، یک روش غیراصولی برای برداشت فیروزه در شهربابک است اما ظاهرا تنها راه ممکن برای بازیافت فیروزه نیز همین است.

سنگها در نهایت توسط برخی از مردم در گونی هایی جمع آوری و در سنگ های جدا شده کیلویی دو تا دو نیم میلیون تومان فروخته می شود.

این در حالی است که نگین های فیروزه بر روی انگشتری های زیبا در مغازه های بازارهای هدف هر کدام با همین قیمت به فروش می رسد.

گفته می شود؛ آبی فیروزه شهربابک ملیح، کمرنگ، جلا پذیر است و می تواند جایگاه قابل توجهی در بازار داخلی و خارجی برای خود دست و پا کند.

بازار سنگ فیروزه در شهربابک و حتی در کشور دچار یک مافیای نا خوانده است و سیطره سنگینی بر این بازار وجود دارد

محمد عسکری یکی از سنگ تراشان فیروزه است که به خبرنگار بازار می گوید: بازار سنگ فیروزه در شهربابک و حتی در کشور دچار یک مافیای نا خوانده است و سیطره سنگینی بر این بازار وجود دارد.

وی می گوید: سایه این مافیا بر روی صنعت سنگ شهربابک هم افتاده است و عملا موجب شده این صنعت رشد نکند، حتی اگر سنگهای شهربابک وارد بازار داخلی شود به نام نیشابور فروش می رود، نکته اینکه در بسیاری مواقع سنگهای تراش نخورده شهربابک به استان های دیگر منتقل و آنجا به نام نیشابور فروش می رود.

وی افزود: مسئولان استان کرمان همیشه وعده داده اند اما هیچ کار مستقل و پیوسته ای در استان انجام نشده و پتانسیل بالقوه سنگهای قیمتی استان کرمان و شهربابک مسکوت مانده است.

وی گفت: متاسفانه صنعت سنگ های قیمتی کرمان جهت دهی و مدیریت نشده و مسئولان هم فقط نظاره گر این وضعیت نامناسب هستند.

عسکری گفت: برند سازی در این حوزه انجام نشده اما یکی دیگر از مشکلات فیروزه شهربابک سرقت سنگها است بطوریکه افراد غیر بومی سنگها را از معدن خریداری و از شهرستان خارج می کنند.

باید در زمینه بازاریابی بین المللی فعال شویم

علی اسدی‌، نماینده مردم شهربابک در مجلس است که در گفتگو با بازار می گوید: دلالان  سنگ فیروزه بر این صنعت فعال هستند و برای اینکه بتوانیم صنعت فیروزه را نجات دهیم باید این وضعیت را سامان دهیم و با برند سازی و بازاریابی زمینه صادرات را فراهم کنیم.

وی افزود: ظاهرا زمینه برای صادرات به خارج از کشور فراهم است و به جای سرمایه گذاری روی بازار داخلی که در انحصار گرفتار شده است باید به فکر صادرات سنگ به کشورهای مختلف باشیم.

باید ذائقه بازار خارجی بررسی و با ایجاد تشکل های منسجم اقتصادی و صادرات محور زمینه ارزآوری و رونق شهربابک را فراهم کنیم

وی گفت: باید ذائقه بازار خارجی بررسی و با ایجاد تشکل های منسجم اقتصادی و صادرات محور زمینه ارزآوری و رونق شهربابک را فراهم کنیم.

اسدی بیان کرد: وضعیت ناسامان فیروزه توسط مسئولان دولتی ساماندهی شود که این کار باید از استخراج تا تراش و بازاریابی انجام شود.

نماینده مردم شهربابک در مجلس گفت: یکی از سیاستها در سالهای اخیر توسعه شرکت های تعاونی سنگ فیروزه بوده است و حرکتهای صورت گرفته در بخش سنگ های قیمتی شهرستان که توانسته تاحدودی نام این شهرستان را سر زبانهای اندازد نیز نتیجه فعالیت همین شرکتها است.

سنگ فیرزه به نام نیشابور فروخته می شود

یکی از هنرمندان کرمانی در بخش تولید زیورآلات فیروزه‌ای می‌گوید: فیروزه از گذشته به دلیل داشتن رنگ آبی زیبا و درخشش چشمگیرش به سنگی شادی آور مشهور بوده است و خواص بسیار دارد و فیروزه شهربابک هم یکی از مرغوب‌ترین انواع فیروزه است.

شهابی ادامه می‌دهد: رنگ خالص آبی در فیروزه بسیار کمیاب و به همین دلیل نوع صاف و صیقلی آن بسیار با ارزش و قیمتی است.

وی با بیان اینکه این سنگ زیبا در مکان‌هایی بوجود می‌آید که میزان مس موجود در منطقه بالا باشد، می‌گوید: معدن سنگ فیروزه کرمان واقع در شهرستان شهربابک یکی از معدود معادنی است که سنگ آن از قیمتی‌ترین سنگ‌های فیروزه دنیاست.

این هنرمند شهربابکی ادامه می‌دهد: سنگ فیروزه شهربابک جزء سنگ‌های مرغوب تزئینی کشور به شمار می‌رود که متاسفانه ناشناخته مانده است و می‌بینیم فیروزه‌های مصنوعی چینی در بازارهای ما خودنمایی می‌کنند.

در حال حاضر فیروزه شهرستان شهربابک قابل رقابت با فیروزه نیشابور است و هم‌اکنون چند کارگاه در سطح استان کرمان در زمینه سنگ فیروزه در حال فعالیت هستند

این فعال حوزه سنگهای قیمتی می‌گوید: از ویژگی‌های فیروزه می‌توان کمیاب بودن معادن آن اشاره کرد، سنگ فیروزه بهترین و منحصر به فردترین سنگ قیمتی است که در آن می‌توان رگه‌های زیبایی از اشکال، اشیاء گیاهان، درختان و... را یافت که این خصیصه فیروزه، موجب دوچندان کردن زیبایی و ارزش آن شده است ضمن آن‌که رنگ آبی فیروزه آن را از سایر سنگ‌ها متمایز و به آن ارزش بخشیده است و منجر شده تا به‌عنوان یک جواهر استفاده شود.

وی افزود: در حال حاضر فیروزه شهرستان شهربابک قابل رقابت با فیروزه نیشابور است و هم‌اکنون چند کارگاه در سطح استان کرمان در زمینه سنگ فیروزه در حال فعالیت هستند.

فیروزه نیاز به برند سازی دارد

شهابی با تاکید بر اینکه باید برای فیروزه شهربابک برندسازی انجام شود، می‌گوید: معتقدم فرآیند برندسازی امری بسیار مهم است که ضمن هویت بخشی به یک محصول، باعث به رسمیت شناخته شدن آن و همچنین تشخیص محصول از محصولات رقیب در بازار می‌شود، در شرایطی که سنگ فیروزه شهربابک از کیفیت بالایی برخوردار است، و شهربابک از نظر تولید سنگ فیروزه با شهرهای دیگر کشور همچون نیشابور رقابت می‌کند، متاسفانه شاهدیم که فیروزه شهربابک با نام فیروزه نیشابور در بازار فروخته می‌شود و این نشان می‌دهد که ما برای این محصول ارزشمند کاری نکرده‌ایم.

وی که فیروزه شهر بابک را یکی از ثروت‌های منحصر به فرد استان کرمان می‌داند، ادامه می‌دهد: هر چند برپایی نمایشگاه‌های صنایع دستی در سال‌های اخیر توانسته سنگ فیروزه این شهرستان را به علاقمندان و گردشگران به عنوان صنایع دستی معرفی کند اما باز هم برای معرفی این سنگ ارزشمند اقداماتی بیشتری باید انجام شود.

کد خبر: ۶۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha