۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۳
هشدار؛ افزایش کلاهبرداری فیشینگ در وب تاریک| پرداخت با رمز ارزها، شیوه جدید باج خواهی
همزمان با انتشار اخبار تولید واکسن کرونا؛

هشدار؛ افزایش کلاهبرداری فیشینگ در وب تاریک| پرداخت با رمز ارزها، شیوه جدید باج خواهی

با توجه به انتشار خبرهای مثبت از ساخت و توزیع واکسن کرونا در کشورهای مختلف، کلاهبرداران شبکه مجازی هم بیکار ننشسته اند و از این فرصت برای سرقت از افراد بهره برده اند.

بازار؛ گروه بورس: سایت بین کریپتو در گزارشی به افزایش کلاهبرداری مرتبط با تولید واکسن کرونا پرداخته است: طبق این گزارش  هکرها از وعده های واکسن کووید ۱۹ برای سرقت اطلاعات استفاده می کنند. تحقیقات منتشر شده از KnowBe۴، (بستری را برای آموزش آگاهی در حوزه امنیت ارایه میدهد در سال ۲۰۱۰ تاسیس شده است ودفتر مرکزی در فلوریدا امریکا قرار دارد) حاکی از این است که، در چند روز گذشته افزایش قابل توجهی در تبلیغات واکسن دردارک وب (وب تاریک به شبکه‌ای گفته می‌شود که در دسترس عموم نیست و بیشتر برای مقاصد غیرقانونی استفاده میشود) صورت گرفته است.

یک مثال خاص فیشینگ، ایمیلی است که نوید دسترسی به واکسن های کووید ۱۹ را می دهد و در واقع دسترسی به بدافزار Agent Tesla keylogger را فراهم می کند. باید اشاره کرد فیشینگ معمولاً یک وب سایت با ظاهری معتبر ارائه می دهد که پس از ورود به سیستم، اطلاعات کاربر را سرقت می کند. کلاهبرداری های دیگر نیز  به سادگی با  درخواست کاربری از طریق واتس اَپ یا تلگرام از کاربر است و علاوه بر واکسن های کووید ۱۹، قرص های تجویز شده را نیز نوید می دهد.

یک کلاهبرداری پیچیده تر در هک کردن، سوءاستفاده از اطلاعات سرقت شده از واکسن فایزر/بیون تک است به طوریکه کاربران را برای ارایه اطلاعات می ترسانند و تحت فشار قرار میدهند. اریک هاوز از KnowBe۴ گفت: تاکتیک های ترساندن قسمت اصلی این کلاهبرداری های جدید است. وی گفت کلاهبرداران با پرسیدن این سوالات، کاربران را طعمه خود می کنند:

چه مدت واکسن در دسترس خواهد بود؟

آیا ایمن خواهد بود؟

چگونه می توانم آن را دریافت کنم؟

چه موقع می توانم آن را تهیه کنم؟

چقدر هزینه دارد؟

آیا لازم است و باید بگیرم؟

 فروشندگان تقلبی ادعا می کنند که واکسن ها را در وب تاریک می فروشند. اینطور به نظر می رسد یک کلاهبردار واکسن های فایزر/بیون تک را با قیمت ۲۵۰ دلار می فروشد. با توجه به اینکه این واکسن ها باید در دمای بسیار سرد نگهداری شود، از این رو باید به اعتبار این تبلیغات باید شک برد

در امان ماندن از کلاهبرداران کووید ۱۹
درحالی که افراد به طور طبیعی در اینترنت به دنبال واکسن و اطلاعات آن می گردند، به طوریکه این جستجوها می تواند منجر به هدایت شان توسط مجرمان در وب تاریک شود. از این رو یکی از راه ها این است که کاربران باید نسبت به هر نوع تبلیغات محصول واکسنی احتیاط کنند.

از دیگر راه های جلوگیری از کلاهبرداری عبارتند از بررسی آدرس های ایمیل قبل از کلیک روی پیوندها و آگاهی از آدرسها که حاوی نام دامنه یا کلمات غلط املایی است. هر چیزی به صورت دستکاری شده نیز یک هشدار تلقی شود.

به جای کلیک کردن روی پیوندها، کاربران می توانند به دنبال شرکت هایی در Google باشند تا اطمینان حاصل کنند که از URL های قانونی استفاده می کنند. به طور کلی، بهتر است هرگز اطلاعات ورود به سیستم را در پاسخ به ایمیل ارسال نکنید. همچنین به کاربران پیشنهاد میشود از احراز هویت دو عاملی استفاده کرده و حسابهای مالی خود را مرتباً بررسی کنند.

درحالی که افراد به طور طبیعی در اینترنت به دنبال واکسن و اطلاعات آن می گردند، به طوریکه این جستجوها می تواند منجر به هدایت شان توسط مجرمان در وب تاریک شود. از این رو یکی از راه ها این است که کاربران باید نسبت به هر نوع تبلیغات محصول واکسنی احتیاط کنند

واکسن های فروشی!
این فروشندگان همچنین ادعا می کنند که واکسن ها را در وب تاریک می فروشند. اینطور به نظر می رسد یک کلاهبردار واکسن های فایزر/بیون تک را با قیمت ۲۵۰ دلار می فروشد. با توجه به اینکه این واکسن ها باید در دمای بسیار سرد نگهداری شود، از این رو باید به اعتبار این تبلیغات باید شک برد.

برخی از محققان، کلاهبرداران را برای فروش جعلی مورد بررسی داده اند.  به طوریکه با داشتن یک تامین کننده احتمالی، واکسن ها با قیمت ۰.۰۱ بیت کوین در هر قطعه ارائه می شود. این واکسن ها با مارک مشخص نشده اند و ادعا می کنند ۱۴ دوز دارند. همین فروشنده همچنین هیدروکسی کلروکین که تقلبی است را برای فروش داشت. (باید اشاره کرد که با شیوع بیماری کروناویروس  هیدروکسی کلروکین به عنوان یک آزمایش تجربی برای این بیماری مورد استفاده قرار گرفت)

به طوریکه هم فیشینگ و هم فروش وب تاریک با درخواست ارز رمزنگاری شده به یک مشکل بزرگ تبدیل شده اند. درحالی که برخی از تبلیغات درخواست پرداخت با ارز رمزپایه را دارند. این در حالی است که بیش از ۱۰۶۲ دامنه جدید مخرب مربوط به واکسن ها در نوامبر سال ۲۰۲۰ به ثبت رسید. از این رو کاربران باید مراقب باشند، چراکه دارو فقط باید از فروشندگان قانونی تهیه و توسط متخصصان بهداشت واقعی تجویز شود. اگر به چیزی مشکوک هستید، هرگز اطلاعات ورود به سیستم یا اطلاعات کاربری خود را ندهید، تا در دام این کلاهبرداران جدید نیفتید.

کد خبر: ۶۰٬۵۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha