۱ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۴
نهاده‌ها آه از نهاد تولیدکنندگان درآورد؛ احتمال افزایش قیمت تخم مرغ
بازار از خراسان رضوی گزارش می‌دهد؛

نهاده‌ها آه از نهاد تولیدکنندگان درآورد؛ احتمال افزایش قیمت تخم مرغ

مشهد- کشمکش دولت و بخش خصوصی بر سر اینکه کدام طرف در گرانی تخم مرغ سهیم است مانند پاسخ به این پرسش تاریخی است که اول مرغ به وجود آمد یا تخم‌مرغ! زیرا ازیک‌طرف دولت تولیدکننده را عامل گرانی می‌داند و از طرفی دیگر تولیدکننده دولت را مقصر می‌خواند.

بازار؛ گروه استان‌ها: اگر تا یک سال پیش تخم‌مرغ را به‌عنوان غذای دانشجویی و یا پای ثابت سفره‌های کارگری در فیلم‌ها نشان می‌دادند اما حالا افزایش قیمت این محصول آن‌را در زمره غذاهای لاکچری قرار داده و از همین رو امنیت غذایی بسیاری از اقشار کم درآمد را به خطر انداخته است.

بنا بر اظهارات بسیاری از شهروندان هنوز چند ماه نیست که دولت قیمت تخم‌مرغ را از کیلویی ۹ هزار تومان به ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان و سپس به کیلویی ۱۴ هزار تومان افزایش داده است اما ظاهراً چاره‌ای برای افزایش دوباره قیمت‌ها ندارد زیرا تولیدکنندگان برای کاهش قیمت‌ها راضی نشده و همچنان قیمت این محصول کمتر از ۱۷ الی ۱۹ هزار تومان در بازار نیست.

هزینه تولید بالاست
در این راستا مدیرعامل اتحادیه مرغ تخم‌گذار خراسان رضوی بابیان اینکه قیمت تمام‌شده تخم‌مرغ از نرخ مصوب دولتی بیشتر است به بازار می‌گوید: مهم‌ترین عامل در گرانی تخم‌مرغ کمبود و هم‌چنین افزایش قیمت نهاده است.

سید حسین موسوی نژاد بابیان اینکه تولیدکنندگان کمتر از ۳۰ درصد و با زحمات بسیاری قادر به تأمین نهاده‌های مورد مصرف هستند اظهار می کند: در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم تخم‌مرغ  برای تولیدکننده کیلویی ۱۵ هزار تومان به ازای هر کیلو تمام می‌شود اما دولت از ما می‌خواهد تا این محصول را به کیلویی ۱۲ هزار تومان عرضه کنیم!

وی می‌گوید: وقتی تخم‌مرغ کیلویی ۱۵ هزار تومان برای تولیدکننده تمام می‌شود لذا طبیعی است که با احتساب سود۲۰ درصدی این محصول در بازار به کیلویی ۱۷۰ هزار تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

موسوی نژاد بابیان اینکه تولیدکننده‌ها مسئول و عامل گرانی این محصول نیستند ابراز می کند: اگر دولت نهاده‌های تولید را باقیمت دولتی در اختیار تولیدکننده قرار داده لذا قیمت محصولات پروتئینی کاهش خواهد یافت.

تولیدکنندگانی که آب می‌روند
مدیرعامل اتحادیه مرغ تخم‌گذار خراسان رضوی بابیان اینکه مشکلات این صنف موجب کاهش تعداد مرغ‌های تخم‌گذار شده است بیان کرد: ماسال گذشته در این بازه هشت و نیم میلیون مرغ تخم‌‎گذار داشتیم اما اکنون این تعداد شش و نیم میلیون قطعه است که دو میلیون نسبت به زمان مشابه سال گذشته کاهش داشته است.

موسوی نژاد ادامه می دهد: مرغدار وقتی مرغ خود را می‌‎کشد تا این مرغ بخواهد جایگزین شود، هشت‌ الی  ۹ ماه زمان طی می‌شود لذا در حال حاضر ما دو میلیون مرغ تخم‌گذار کمتر از سال قبل در استان داریم.

وی کاهش جوجه ریزی از ابتدای سال تاکنون را یکی از عوامل تأثیرگذار در تولید و کمبود مواد پروتئینی در بازار عنوان می‌کند و ادامه می دهد: درصورتی‌که از  تولیدکننده حمایت نشود لذا مجبور به کاهش تولیدشده و درنهایت دود این مشکلات در بلندمدت به چشم همه می‌رود.

مدیرعامل اتحادیه مرغ تخم‌گذار خراسان رضوی با اشاره به این موضوع که فروش تخم‌مرغ با این قیمت‌ها برای تولیدکننده هیچ توجیه اقتصادی ندارد، ادامه می‌دهد: این موضوع موجب شده تا بسیاری از تولیدکنندگان نسبت به کشتار مرغ‌های تخم‌گذار روی بیاورند که این موضوع درنهایت و در آینده به کمبود و گرانی بیشتر دامن می‌زند.

موسوی نژاد اظهار می‌کند: شرایط پرورش مرغ تخم مانند پرورش مرغ گوشتی نیست زیرا مرغ‌های گوشتی نهایت ظرف مدت ۴۵ روزبه مرحله مصرف می رسند اما  برای رسیدن یک مرغ تخم‌گذار و جایگزینی گله‌های کشتار شده به بیش از ۹ ماه زمان لازم داریم لذا نمی‌توان نسبت به این موضوع بی‌تفاوت بود.

وی افزایش نرخ مصوب را تنها راهکاری می داند که می تواند ضرر تولید کننده را در این شرایط بگیرد از همین رو اذعان می‌کند: باید مسئولان در این خصوص به‌صورت جدی اقدام کنند زیرا ادامه وضعیت موجود موجب خسارت و دلسردی تولیدکنندگان خواهد شد.

احتمال گرانی تخم‌مرغ
مدیر طیور سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز بابیان اینکه تولیدکنندگان در بخش خصوصی با توجه به افزایش هزینه‌های تولید درخواست افزایش قیمت تا رقم ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان رادارند اظهار کرد: این درخواست به وزارت جهاد کشاورزی اعلام‌شده تا تصمیم‌گیری در این زمینه انجام شود.

محمدمهدی یعقوب زاده با اشاره به اینکه در حال حاضر به دلیل افزایش قیمت تمام‌شده، مرغداران انتظار دارند به خواسته آن‌ها توجه شود و همین مسئله تا حدودی برخی مشکلات و نوسانات قیمت و تأمین را در بازار موجب شده است افزود: بخشی از افزایش هزینه‌های تولید صحیح است و موجب فشار بر تولیدکنندگان شده است لذا افزایش احتمالی قیمت می بایست با  در نظر گرفتن وضعیت مردم و کمترین تأثیر بر خانوارها و البته حمایت از تولیدکنندگان صورت بگیرد.

تولیدکنندگان در بخش خصوصی با توجه به افزایش هزینه‌های تولید درخواست افزایش قیمت تا رقم ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان رادارند لذا این درخواست به وزارت جهاد کشاورزی اعلام‌شده تا تصمیم‌گیری در این زمینه انجام شود

وی بابیان اینکه فروش تخم‌مرغ به خارج از استان را نمی‌توان محدود کرد، ادامه داد: در این زمینه تعهدی را به شماری از استان‌ها ازجمله تهران داریم ولی صادرات به خارج از کشور فعلاً محدود و ممنوع است که تصمیم‌گیری در این زمینه باید از سوی وزارت جهاد کشاورزی گرفته شود.

مدیر طیور سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: قیمت نهاده‌های دولتی طی هفته‌های اخیر بین ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش‌یافته است که به‌طورقطع این مسئله در قیمت نهایی تولید تأثیرگذار بوده است.

وی اضافه کرد: با توجه به افزایش قیمت موجود بنا شد در هماهنگی با اتحادیه تولیدکنندگان تخم‌مرغ، این محصول به قیمت مصوب ۱۴۵ هزار ریال به دست مصرف‌کننده برسد در این راستا هیچ محدودیتی وجود ندارد و به‌زودی به هر میزان که نیاز باشد توزیع انجام خواهد شد.

تخم‌مرغ ۱۸ هزار تومان گران‌فروشی است
باوجوداینکه بخش خصوصی قیمت تخم‌مرغ را عادلانه نمی‌داند و خواستار افزایش قیمت‌ها است اما معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی فروش تخم‌مرغ به قیمت کیلویی۱۸ هزار تومان در سطح بازار را گران‌فروشی می‌خواند.

علی رسولیان بابیان اینکه به‌منظور کنترل قیمت تخم‌مرغ، عرضه مستقیم آن به قیمت ۱۴۵ هزار ریال از طریق تعاونی‌های مصرف کارمندی و کارگری، فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای، کاسبان امین و بازارهای شهرداری انجام می‌گیرد افزود: قیمت تخم‌مرغ طی یک ماه اخیر روند افزایشی داشت و به قیمت هر کیلوگرم ۱۸۰ هزار ریال رسید که باید جلوی گران‌فروشی این ماده پروتئینی را گرفت و نظارت بر عرضه در این بخش را تشدید کرد.

وی ادامه داد: برای کنترل قیمت تخم‌مرغ نیز توزیع آن باقیمت مصوب در شبکه منتخب، برخورد قانونی با گران‌فروشی در سطح عرضه و کنترل بیشتر روی صادرات این محصول مؤثر خواهد بود.

حمایت دولتی کارساز است
افزایش قیمت تخم‌مرغ و نوسان‌های شدید در این بازار از زمانی رقم خورد که دولت پایش را برای تأمین نهاده پس کشید و لذا برای سروسامان دادن به این مشکلات به نظر می‌رسد دولت می‌بایست پا پیش بگذارد.

پیش‌تر نهاده پرورش‌دهندگان مرغ تخم‌گذار از طریق سامانه بازار گاه تأمین می‌شد اما اکنون خرید نهاده به‌صورت مستقیم توسط مرغدار انجام می‌شود لذا طبیعی است این موضوع بر روی قیمت تخم‌مرغ اثرگذار بوده است.

خراسان رضوی با تولید سالانه ۱۴۰ هزار تن تخم‌مرغ حدود ۱۴ درصد نیاز کشور را تأمین می‌کند که در صورت بی‌توجهی به این موضع و جایگاه تولید بی‌توجهی به تأمین نهاده‌ها بنا بر گفته  مدیرعامل اتحادیه مرغ تخم‌گذار خراسان رضوی دودی است که به چشم همه خواهد رفت.

کد خبر: ۶۰٬۴۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha