۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰
آمریکا واکسیناسیون عمومی را شروع کرد
بعد از تایید اف دی ای و توزیع واکسن فایزر؛

آمریکا واکسیناسیون عمومی را شروع کرد

از امروز واکسیناسیون عمومی مردم در امریکا شروع می شود. قرار است فایزر تا انتهای امسال ۲۵ میلیون دوز واکسن در اختیار امریکا قرار دهد. امریکا در مجموع ۱۰۰ میلیون دوز واکسن از فایزر خریداری کرده است.

بازار؛ گروه بین الملل: بعد از تایید واکسن فایزر توسط سازمان غذا و داروی امریکا برای استفاده اضطراری، توزیع آن در امریکا شروع شد و قرار است از امروز، دوشنبه ۱۴ دسامبر سال ۲۰۲۰ تزریق  واکسن در این کشور شروع شود.

قرار است در روز دوشنبه واکسن به ۱۴۵ مرکز راه اندازی شده و بیمارستان مجهز به فریزرهای مخصوص ارسال شود و در روز سه شنبه ۴۲۵ مرکز دیگر هم این واکسن را دریافت کنند و تزریق را آغاز کنند و واکسن در روز چهارشنبه به ۶۶ مرکز دیگر هم ارسال خواهد شد.

با وجود اینکه دولت امریکا اعلام کرده است ایالتها خود در مورد اولویتهای تزریق واکسن تصمیم گیری خواهند کرد ولی توصیه مرکز کنترل و پیشگری از بیماریها در امریکا این است که کادر درمان و سالمندانی که در مراکز نگهداری از سالمندان زندگی می کنند، اولین گروه از افرادی باشند که این واکسن را دریافت می کنند و دلیل این انتخاب هم نرخ بالای مرگ و میر ناشی از کرونا در این دو گروه عنوان شده است.

از طرف دیگر سهم واکسنی که به هر ایالت امریکا داده می شود متناسب با سهم جمعیت بزرگسال آن ایالت به کل جمعیت بزرگسال در امریکا است. قرار است این واکسن به افراد بالاتر از ۱۶ سال تزریق شود و مطالعه روی نوجوانان و کودکان توسط شرکت فایزر شروع شده است و انتظار می رود نتیجه آن در فصل آخر سال بعد مشخص شود. قرار است تا انتهای سال جاری ۲۵ میلیون دوز واکسن فایزر به بازار امریکا داده شود. امریکا در مجموع ۱۰۰ میلیون دوز واکسن فایزر را خریداری کرده است و انتظار می رود دوزهای بیشتر بعد از ماه جولای تامین شود.

 سازمان غذا و داروی امریکا اعلام کرد واکسن فایزر ۹۵ درصد در مقابل ابتلا به ویروس کارایی دارد و تاثیر آن ۷ روز بعد از دریافت دومین دوز از واکسن مشخص می شود به همین دلیل  افرادی که در اولین روز واکسن را دریافت می کنند بعد از روز ۲۱ ماه ژانویه سال بعد دربرابر ویروس ایمن خواهند بود و به همین دلیل همچنان رعایت اصول بهداشتی و فاصله اجتماعی در کشور ضروری است.

رصد تزریق کنندگان واکسن ضروری است
 اما مساله دیگر رصد افرادی است که واکسن را دریافت می کنند. طبق گزارش سازمان  غذا و داروی سیستم پیام مکتوب خاصی تحت عنوان v-safe طراحی شده است که افرادی که واکسن را دریافت می کنند ، موظف به نصب این سیستم هستند. سپس از افراد خواسته می شود تا هر گونه عارضه جانبی بعد از تزریق واکسن را از طریق پیام به سازمان غذا و دارو اطلاع دهند تا اطلاعات مربوط به این واکسن تکمیل شود.

از طرف دیگر افرادی که این پیام ها را ارسال می کنند از طرف کارشناسان و پزشکان معرفی شده توسط اف دی ای تماس های تلفنی دریافت می کنند تا  توصیه های لازم به آنها داده شود. قرار این است که اطلاعات مذکور در بانک اطلاعاتی اف دی ای ذخیره شود تا آنها بر مبنای این اطلاعات در مورد تایید نهایی این واکسن در ماه آوریل سال ۲۰۲۱ تصمیم گیری کنند.

 البته نگرانی های زیادی در مورد احتمال سوء استفاده از این سیستم وجود داشته باشد و اف دی ای به دنبال راهی برای ارتقای سطح امنیتی آن است.

احتمال تکمیل واکسیناسیون تا انتهای نیمه اول ۲۰۲۱
اما مساله اصلی  این است که تا زمانیکه بالغ بر ۷۰ درصد بزرگسالان یک کشور واکسینه نشوند، امکان بازگشت جامعه به حالت عادی و از بین رفتن نگرانی در مورد ابتلا به ویروس وجود ندارد. بنابراین ۱۰۰ میلیون دوز واکسنی که قرار است فایزر به بازار امریکا عرضه کند، شرایط را برای این کشور بهتر نخواهد کرد.

 سی ان ان در این مورد نوشت: «قرار است در روز ۱۷ دسامبر اف دی ای جلسه ای برای بررسی داده های مربوط به سومین مرحله از آزمایشهای بالینی واکسن مدرنا تشکیل دهد و به دنبال آن واکسن را برای استفاده اضطراری مورد تایید قرار دهد. مدرنا اعلام کرده بود تا انتهای امسال ۳۰ میلیون دوز واکسن وارد بازار امریکا می کند که برای واکسیناسیون ۱۵ میلیون امریکایی کفایت می کند. در ضمن دولت این کشور ۲۰۰ میلیون دوز واکسن از شرکت مدرنا خریداری کرده است که قرار است در نیمه اول سال بعد وارد بازار امریکا شود. در نتیجه بالغ بر ۱۵۰ میلیون امریکایی تا انتهای نیمه اول سال ۲۰۲۱ واکسینه خواهند شد. حال اگر این آمار را به آمار افرادی که تا کنون به ویروس مبتلا شده اند و در بدن آنها آنتی بادی های لازم وجود دارد، اضافه کنیم متوجه می شویم که از نیمه دوم سال بعد اوضاع در امریکا تقریبا عادی خواهد بود.»

طبق گزارش سی ان ان تا کنون ۲۰ درصد امریکایی ها به ویروس کرونا مبتلا شده اند  و در صورتیکه ۱۵۰ میلیون نفر هم واکسن را دریاف، به سهم ۷۰ درصدی جمعیت دارای آنتی بادی نزدیک می شویم

سوالهای دیگری هم در مورد واکسن وجود دارد. اول اینکه آیا واکسن تنها باعث مبتلا نشدن فرد به ویروس یا ابتلا به نوع ضعیف ویروس می شود یا از انتقال ویروس هم جلوگیری می کند؟ سوال دوم اینکه این واکسن تا چه زمانی در بدن ایمنی ایجاد می کند و تزریق دوباره واکسن باید در چه فاصله زمانی انجام شود؟ پاسخ این دو سوال می تواند نشان دهد رهایی دنیا از ویروس مهلک کرونا چه زمانی میسر است.

کد خبر: ۶۰٬۴۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha