۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۴
قانون جدید چک به شدت اعتبار محور است
دبیر کمیسیون حقوقی کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری:

قانون جدید چک به شدت اعتبار محور است

نظافتیان، دبیر کمیسیون حقوقی کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری تاکید کرد: کسانی که بخواهند تحت قانون جدید، چکی را صادر یا دریافت کنند، باید این موضوع را مدنظر داشته باشند که حداکثر زمان چک‌های جدید، سه سال است.

به گزارش بازار، بر اساس اطلاعیه بانک مرکزی، قرار است از تاریخ بیستم دی ماه ۱۳۹۹، در راستای اجرای قانون جدید چک، دسته چک های جدید توسط بانک های عامل صادر شود. همچنین تاکید شده است که کارسازی برگه های چک که پیش از تاریخ مذکور، به مشتریان ارائه شده است، به روال سابق صورت پذیرد.

در این خصوص علی نظافتیان دبیر کمیسیون حقوقی کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری و خصوصی کشور اظهار داشت: این قانون جدید به شدت اعتبار محور است، یعنی هم صدور و هم دریافت چک و هم نقل و انتقال چک بر مبنای اعتبار کافی که در سیستم بانکی تعریف شده، اجرایی می شود.

وی افزود: دیگر خصوصیت این قانون این است که سامانه محور است و این سامانه در کل بانک‌های کشور متمرکز است. من از همکاران بانکی خودم انتظار و توقع دارم که اجرای مطلوب این قانون را به عنوان یک فرصت خدمت به مردم تلقی کنند.

نظافتیان در پاسخ به این سوال که بیش‌ترین هدف و شاخص این طرح چیست؛ گفت: به طور خلاصه بگویم که محور اصلی این قاون جدید این است که صدور دسته چک های جدید تحت شرایط خاصی انجام خواهد شد. به عبارت دیگر، بانک ها همانند گذشته به تنهایی نمی توانند به مشتری دسته چک بدهند. این دسته چک باید از یک سامانه خاصی عبور کند و بر اساس  اعتبارسنجی که از متقاضی صورت می پذیرد، صادر خواهد شد.

وی تاکید کرد: شما به عنوان دارنده دسته چک جدید، برای اینکه چکی را صادر کنید، بایستی با قید مدت و تاریخ در هر برگه چک همراه شود. همچنین باید مشخص شود که چک صادر شده در وجه کدام شخص حقیقی یا حقوقی است. در نتیجه دیگر بعد از اجرای کامل این قانون، در نظام بانکی کشورمان، چکی در وجه حامل نخواهیم داشت.

نظافتیان اظهار داشت: بر اساس قانون، چک از زمانی که صادر می شود، تا ۳ سال اعتبار دارد، یعنی چک با مدت اعتبار بیش از ۳ سال نمی توانیم صادر کنیم.   بنابراین دیگر امکان صدور چک به طور مطلق و بدون زمان در نظام بانکی کشور نخواهیم داشت. کسانی که بخواهند تحت قانون جدید، چکی را صادر یا دریافت کنند، باید این موضوع را مدنظر داشته باشند که حداکثر زمان چک‌های جدید، ۳ سال است.

کد خبر: ۶۰٬۴۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha