۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۶
ریزش قیمت ها در بازار سکه و ارز| دلار به کانال ۲۵ هزار تومان بازگشت
«بازار» گزارش می دهد؛

ریزش قیمت ها در بازار سکه و ارز| دلار به کانال ۲۵ هزار تومان بازگشت

با وجودی که قیمت ها در بازار سکه و ارز طی چند روز گذشته نوسانی و بعضا در مدار رشد قرار گرفته بودند اما امروز نرخ سکه و انواع ارز در بازار کاهشی شد تا جایی که دلار به کانال ۲۵ هزار تومان بازگشت.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: بازار طلا و ارز امروز برخلاف  روزهای گذشته با سیر نزولی قیمت ها همراه بود. کاهش قیمتی که چند روزی است که بهای سکه در حالی که قیمت ارز در بازار ثابت بود، مسیر رشد را در پیش گرفته بود. قیمت ارز و سکه که در ماه گذشته همزمان با انتخاب بایدن به عنوان رئیس جمهور آمریکا در بازار پایین آمده بودند با ایجاد محدودیت های دو هفته ای کرونایی و تعطیلی بازار حدود ۲۵ روز تاحدی ثابت ماند اما با بازگشایی مشاغل و رفع محدودیت ها در هفته گذشته قیمت ارز و سکه دوباره افزایشی شد.

اما دلار ۲۴ هزارتومانی ماه گذشته و سکه ۱۱ میلیونی تومانی خیلی دوام نیاورد چرا که قیمت این کالاها طی چند روز اخیر بر مدار نزول قرار گرفتند تا جایی که قیمت سکه دوباره به کانال ۱۲ میلیون تومان و دلار به کانال ۲۵ هزار تومان بازگشت. اما اکنون و در پی کاهش میزان تقاضا قیمت طلا و ارز کاهشی شده است.

جهش قیمت در بازار نداریم
کارشناسان بازار معتقدند؛ قیمت ها در بازار سکه و ارز دیگر چون گذشته با جهش قیمت همراه نخواهد شد چرا که نه تقاضای آنچنانی در بازار برای خرید این کالاها وجود دارد و نه اینکه سرمایه گذاری در این بخش برای سرمایه گذاران سودآوری دارد.
به طور مثال در بازار ارز هم اکنون قیمت دلار ۲۵ هزار و ۸۰۰ تومان، یورو ۳۱ هزار و ۱۰۰ تومان و درهم امارات ۷ هزار و ۱۸۰  تومان اعلام شده است. این در حالی است که قیمت دلار که در معاملات پایانی عصر سه‌شنبه گذشته وارد کانال ۲۶ هزار تومان شده بود و بهای آن نیز دیروز ۲۶ هزار و ۱۰۰ تومان رقم خورد.

صرافی‌های بانکی از ظهر روز پنج‌شنبه قیمت خرید و فروش دلار و یورو همزمان با روند افزایشی بازار آزاد، ‌ افزایش یافت و دلار باردیگر وارد کانال ۲۶ هزار تومان شد. دلار تا دیروز در این صرافی ها در کانال ۲۶ هزار تومان قیمت خورده بود ولی از صبح امروز و با کاهش نوسانات ارزی در بازارآزاد، دلار در صرافی های بانکی به کانال ۲۵ هزار تومان بازگشت.

دلار در کانال ۲۵ هزار تومان
برهمین اساس قیمت فروش دلار در این صرافی‌ها  ۲۵ هزار و ۹۰۰ تومان و قیمت خرید دلار نیز با اختلاف ۱۰۰۰ تومانی نسبت به قیمت فروش، ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل ۳۱ هزار و ۴۰۰ تومان و قیمت خرید یورو نیز ۳۰ هزار و ۴۰۰ تومان اعلام شده است. از طرفی نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند.  افزایش قیمت ارز در بازار همواره یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت طلا و سکه بوده است و این سناریو در روزهای اخیر بازهم تکرار شده است، این درحالی است که بانک مرکزی تلاش می کند با تقویت عرضه در بازار به تقاضاهای ارزی پاسخ دهد و برهمین اساس نیز تداوم عرضه‌های روزانه ارز در سامانه نیما و بازار متشکل ارزی موجب شده تا نیاز ارزی بازار پاسخ داده شود و دیگر به مانند قبل شاهد نوسانات لحظه ای در بازار نباشیم.  

در این میان اما با کاهش قیمت ارز در بازار قیمت طلا و سکه نیز برخلاف روزهای گذشته کاهشی شدند. طوری که هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک‌میلیون و ۱۲۰ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۲ میلیون تومان و قیمت سکه طرح قدیم ۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است.

قیمت طلا و سکه درحالی در روزهای قبل با افزایش همراه بود که از ظهر دیروز با کاهش نوسانات ارزی،  در بازار طلا هم شاهد کاهش قیمت ها هستیم. سکه صبح دیروز ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان هم قیمت خورده بود ولی در معاملات نخست امروز ۱۲ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان قیمت خورد.

همچنین قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی ۴ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان و سکه گرمی ۲ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.

بازار سکه و ارز دیگر به درد سرمایه گذاری نمی خورد
قیمت طلای ۱۸ عیار در هر گرم هم یک‌میلیون و ۱۲۰ هزار تومان، قیمت طلای ۲۴ عیار در هر گرم یک‌میلیون ۴۹۰ هزار تومان و هر مثقال طلا ۴ میلیون و ۸۵۵ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.
بنا به این گزارش کارشناسان اقتصادی و فعالان بازار معتقدند؛ بازار ارز و سکه دیگر جایگاهی برای سرمایه گذاری نیست چرا که حباب قیمت این کالاها در حال تخلیه است از طرفی نیز چون قیمت ارز در بودجه سال ۱۴۰۰ ۱۱ هزار تومان در نظر گرفته شده است خیلی ها فکر نی کردند که قیمت ها در بازار آزاد ارز دچار تغییر شود اما با توجه به هوشمندی فعالان بازار و کم ارزش شدن بازار سکه و ارز برای سرمایه گذاران چنین اتفاقی در بازار رخ نداد.

کد خبر: ۶۰٬۴۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha