۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۵
«جابه‌جایی سهام»؛ باعث ریزش بورس در روز یکشنبه| ترس شدید مردم از اصلاح بورس در محدوده یک میلیون و ۶۰۰هزار واحد
تحلیل روزانه بورس به بیان کارشناس؛

«جابه‌جایی سهام»؛ باعث ریزش بورس در روز یکشنبه| ترس شدید مردم از اصلاح بورس در محدوده یک میلیون و ۶۰۰هزار واحد

یک کارشناس بازار سرمایه بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران به بازار را علت افت شاخص کل این بازار دانست و عنوان کرد: علت افت و خیز شاخص کل در چنین جایگاهی این است که سهامداران برای این عدد شاخص مقداری اصلاح را پیش‌بینی می‌کنند و به همین دلیل سهم‌های خود را بین صنایع جابه‌جا می‌کنند.

فاطمه میرزایی؛ بازار: بازار سرمایه امروز سرگذشتی شبیه به یک توپ داشت و افتان و خیزان حرکت کرد و در آخر هم نتوانست امید را در دل سهامداران ایجاد کند ولی روند معاملات بازار به گونه‌ای بود که نشان می‌داد پول‌های عمده در بازار از صنایع عمده به سمت صنایع خرد حرکت کرده است. به گفته کارشناسان بازار سرمایه، این روزها پول‌های موجود در این بازار در حال جابجایی بین صنایع است. امروز هم در حالی که دیده می‌شد اکثر نماگرهای شاخص‌ساز منفی بودند، بسیاری از صنایع کوچک و کم‌تأثیر در بازار بودند که رشد می‌کردند و صنایعی از جمله فلزات اساسی و خودرو با وجود برتری خود، نتوانستند امروز درخشش روزهای قبل خود را به رنگ سبز داشته باشند و همین مسئله روی بورس را سیلی خورده نگه داشت.

وضعیت بورس در امروز چگونه بود؟
امروز شاخص کل بازار سرمایه در حالی بیش از ۱۱ هزار واحد افت کرد که بیشترین افت خود را در ۳۵ دقیقه ابتدایی معاملات تجربه کرد. این شاخص در ابتدای معاملات بیش از ۱۷ هزار واحد پایین آمد اما این زمین خوردن کمی آن را دوباره به سمت بالا بازگرداند و اما انرژی این بالا آمدن با همان انرژی زمین خوردن یکی نبود و بخش اعظمی از این افت در ادامه حرکت شاخص کل جبران نشد و بورس همچنان در منطقه خطر باقی ماند. علاوه بر این، افت امروز بازار سرمایه بیشتر متأثر از افت سهم شرکت‌هایی بود که روز گذشته خیلی حال خوبی داشتند و می‌توان «فولاد» و «فملی» را از جمله آن‌ها دانست. در این میان، بانک‌ها و مؤسسه‌های سرمایه‌گذاری هم وضعیت چندان خوبی نداشتند اما نباید در بازار صنایع کوچک مانند محصولات شیمیایی را نادیده بگیریم که با رشد خود باز هم نتوانستند بورس را به حاشیه امن خود برسانند. با این تفاسیر، به نظر می‌رسد بازارهای جهانی از جمله آمریکا تأثیر چندانی در روز تعطیلی خود روی بازار ما نداشتند و بازار ما حالت متعادل خود را طی کرده است. با این حال، به سراغ کارشناس بازار سرمایه رفته‌ایم تا وضعیت بازار را دقیق‌تر جویا شویم.

مسلم شجاعی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار درباره وضعیت امروز این بازار و عوامل تأثیرگذار روی این بازار گفت: در روز جاری خبر اثرگذاری در صفحات مجازی و همچنین کانال‌های خبرگزاری منتشر نشد اما بازار هنوز در پی شایعات هفته گذشته به ریزش خود ادامه داد. ریزش امروز شاخص کل تا حدودی وابسته به خود این نماگر بود چراکه سهامداران حقوقی و حقیقی که تحلیل تکنیکال از وضعیت بازار و شاخص کل دارند و ارزش سهم‌ها را ارزیابی می‌کنند، دست به فروش می‌زنند و این فروش‌ها مانند یک ماشه عمل می‌کند.

وی ادامه داد: زمانی که حجم فروش در بازار بالا می‌رود، سهم‌ها و شاخص کل اصاحی جدی را پشت سر می‌گذارند و این روند طبیعی بازار است چراکه اتفاق خاصی در حوزه سیاست و اقتصاد کشور ما پیش نیامده است و رشد شاخص تا ۳ هزار واحد در دقایق پایان معاملات نشان دهنده این است که صف‌های فروش بازار در این دقایق جمع شده‌اند.

این کارشناس بازار سرمایه درباره نوع رفتار شاخص کل در این مرحله از رشد خود، تصریح کرد: حالتی که در حال حاضر در بازار سرمایه پیش آمده، تا حدودی بی اعتمادی سرمایه‌گذاران به اعداد و ارقام شاخص کل است به گونه‌ای که عده زیادی از سهامداران با رشد ۲۰ درصدی ارزش سهم‌های خریداری شده خود، ریسک را کنار گذاشتند و سهم‌های خود را فروختند و سرمایه را به سمت صنعت دیگری برده‌اند.

شجاعی اضافه کرد: علت افت و خیز شاخص کل در چنین جایگاهی این است که سهامداران برای این عدد شاخص مقداری اصلاح را پیش‌بینی می‌کنند و به همین دلیل سهم‌های خود را بین صنایع جابجا می‌کنند. به این ترتیب، باید گفت سهم‌ها در حال حاضر دست به دست می‌شوند و مانند اوایل سال که پول واقعی و هوشمند زیادی در بازار هجوم آورد، دیگر پول واقعی وارد بازار نمی‌شود و سرمایه‌ها در حال انتقال هستند و این مطلب هم اثر منفی روی بازار سرمایه ندارد.

وضعیت فردای بورس چگونه خواهد شد؟
وی در پایان درباره روند بازار در روزهای آتی، افزود: با توجه به اینکه اتفاق خاصی در بازار نیفتاده است، انتظار می‌رود که شاخص دیگر دچار تغییرات شارپی نباشد و با این وجود پیش‌بینی می‌شود که روند بازار در روزهای آتی هفته به صورت متعادل تغییر کند اما باید در نظر داشت که روند کلی معاملات، مثبت خواهد بود.

کد خبر: ۶۰٬۳۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha