۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۸
فعالیت شرکت‌های بلندینگ روغن‌موتور با ظرفیت ۱۵ درصدی| قیمت ۱۷ هزارتومانی در بورس عامل کاهش تولید
یک تولید کننده در گفت‌وگو با بازار خبر داد

فعالیت شرکت‌های بلندینگ روغن‌موتور با ظرفیت ۱۵ درصدی| قیمت ۱۷ هزارتومانی در بورس عامل کاهش تولید

محمدی قائم مقام یک شرکت‌ تولید روغن‌ موتور، گفت: شرایط برای روغن ‌موتور بسیار اسفناک هست، اگر بررسی انجام دهید از سال ۱۳۹۶ میزان افزایش قیمت روغن قابل قیاس با هیچ کالای دیگر نبوده است. این افزایش در قیاس با سایر کالاها در واقع روند کاهش در پیش داشته است.

بازار؛ گروه خودرو: روغن‌موتور، محصول مصرفی در خودروها که این روزها به دلیل جهش قیمت یا تقلبی بودن محصول، مالکان خودروها با چالش‌های عدیده مواجه شدند. از سوی جبر تحریم‌ها و نوسان نرخ ارز توام با افزایش بها نهاده‌های تولید همگی منجربه افزایش نرخ تمام شده کالا و ایجاد چالش‌های عدیده برای تولیدکنندگان شده است. هرچند که در سال جهش تولید، کمترین میزان توجه از سوی دولت برای تولیدکنندگان صنایع مختلف ایجاد شده است. برای بررسی موانع و چالش‌های تولید روغن‌موتورهای تحت لیسانس در کشور با حسین محمدی قائم مقام یکی از شرکت‌های تولید روغن‌موتور در این خصوص به گفت‌وگو پرداختیم.

* باتوجه به افزایش قیمت نهاده‌های تولید در صنایع و افزایش قیمت بسیاری از لوازم‌ یدکی خودرو، روغن ‌موتور به عنوان کالا مصرفی خودرو چه مقدار افزایش یافته است؟
شرایط برای روغن موتور بسیار اسفناک هست، اگر بررسی انجام دهید از سال ۱۳۹۶ میزان افزایش قیمت روغن قابل قیاس با هیچ کلای دیگر نبوده است. این افزایش در قیاس با سایر کالاها در واقع روند کاهش در پیش داشته است. به طور مثال اگر افزایش قیمت روغن ‌موتور را بخواهیم با افزایش نرخ قطعات و لوازم یدکی خودروها بررسی کنیم، روغن‌ موتور قیمت پایین‌تری دارد. متاسفانه به این حوزه توجه لازم نمی‌شود. ظاهرا هر بخشی که در صنعت مدعی‌تر باشند، به راحتی می‌توانند از دولت مجوز افزایش قیمت دریافت کنند.

* باتوجه به مشکلاتی که به آن اشاره کردید و اهمیت روغن‌ موتور برای صنعت و بازار خودرو، تولیدکنندگان با چه ظرفیتی درحال تولید هستند؟
ابتدا باید اشاره کنم که چهار شرکت تولید کننده ایرانی روغن ‌موتور داریم، اطلاع از آمار تولید آن‌ها ندارم. اما شرکت‌های که تولید بلندینگ روغن موتور دارند، مانند برندهای کاسترول، لیکومولی و... و. ظرفیت تولید آن‌ها بیشتر از ۱۵ درصد نیست. همه تولیدکنندگان ازاین دست، به سمت تعطیلی سوق داده می‌شوند. مجدد باید ذکر کنم ظرفیت‌های تولید این شرکت‌ها به شدت کاهش چشمگیر داشته است. به عنوان مثال شرکت ما، توانایی تولید ماهانه ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تن روغن موتور دارد. اما در شرایط فعلی صرفا قادر به تولید ۱۲۰ تا ۲۰۰ هزار تن در ماه هستیم.

در نبود سایه نظارتی و مشکلات عدیده مربوط به روغن پایه و ادتیوها(موادافزودنی)، مسولین توجه خاصی به استفاده از روغن‌های سوخته و تقلب در تولید روغن‌ موتور ندارند

* چندی پیش مجوز افزایش روغن ‌موتور برای تولیدکنندگان صادر شد، این افزایش قیمت تاثیری در فرآیند تولید محصولات شما داشته است؟
همانطور که اشاره کردید به تازگی مجوز افزایش قیمت روغن‌ موتور را دادند، از همان روز تاکنون مکرر شاهد افزایش قیمت روغن پایه در بورس هستیم. به عنوان یک تولید کننده اگر بخواهم از بازار آزاد اقدام به تامین روغن پایه کنم، با هزینه‌های بسیار زیادی مواجه خواهم شد.

* باتوجه به اینکه کاهش قدرت خرید برای مشتریان ایجاد شده است، تولیدکنندگان و فروشندگان روغن‌موتور در بازار با چه مشکلاتی مواجه هستند؟
بسیاری از مصرف کنندگان حتی خود ما نیز ترجیحاتی را برای هزینه‌های زندگی داریم. نرخ تمام کالاها افزایش یافته است، از سال ۱۳۹۶ شاهد این جهش قیمتی بودیم. بنابراین نخستین هزینه‌های که برای عموم مردم اهمیت دارد، کالاهای اساسی به ویژه مواد غذایی است. این صنعت از ارز دولتی با قیمت ۴۲۰۰ تومان درحال استفاده است، اما مشاهده می‌کنیم موادغذایی در بازار با ارز آزاد درحال عرضه کالا است. دولت‌ها نیز سعی می‌کنند کالاهای اساسی را کنترل قیمتی و تحت حمایت‌ قرار دهند. زمانی که اولویت مشتریان کالاهای اساسی می‌شود، به جهت افزایش قیمت‌ها، مالکان نیز اقدام به کاهش هزینه‌های نگهداری خودرو می‌کنند. گاهی شنیده می‌شود در شرایط فعلی، مالکان تمایل به تعویض روغن نیز نداشته و اغلب با سرریز کردن روغن سعی به افزایش طول عمر آن دارند. روغن‌موتور به لحاظ استفاده و اهمیت برای مالکان در اولویت‌های پایین‌تر از سایر کالاها قرار دارد.

* گاهی مشتریان زمان مراجعه به بازار به دنبال برندها خاص برای خرید لوازم یدکی خودرو هستند، با توجه به کاهش قدرت خرید آیا برای روغن موتور نیز این موضوع صادق است؟
در شرایط فعلی براساس قدرت خرید مشتریان برند مطرح نیست. مالک خودرو هنگام مراجعه به بازار یا اتو سرویس در فرآیند انتخاب روغن‌موتور قیمت و ارزان بودن آن را هدف سوال قرار می‌دهد. حتی شنیده می‌شود در خودروهای مدل بالا یا گران قیمت، مالکان تمایل به انتخاب روغن ارزان دارند که در کیلومترهای پایین تر آن را تعویض کنند. هرچند که باید ذکر کرد، همه صنوف و صنایع مانند شرکت‌های تولیدکننده روغن ‌موتور دارای چالش‌های هستند.

روغن‌پایه گروه یک تنها در کشور ما تولید می‌شود، معیار قیمت آن در بورس ۱۷ هزار و ۳۰۰ تومان تا ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان است. تصور این قیمت برای تولیدکنندگان بسیار سخت است

* باتوجه به مواردی که شما در خصوص معضلات تولید ذکر کردید، کیفت روغن‌موتورها در بازار دچار تنزل شده است؟ شرایط روغن‌های تقلبی در بازار چگونه است؟
در نبود سایه نظارتی و مشکلات عدیده مربوط به روغن پایه و ادتیوها(موادافزودنی)، مسولین توجه خاصی به استفاده از روغن‌های سوخته و تقلب در تولید روغن‌موتور ندارند. در این صنعت چالش‌های فراوانی را داریم، به ویژه تولید کنندگانی مانند ما که تحت لیسانس محصول روانه بازار می‌کنیم. زیرا برای تولید روغن‌موتور، از ادتیوهای چینی و هندی نمی‌توانیم استفاده کنیم و باید ادتیو اروجینال برای محصولات‌مان تامین شود. به عنوان تولیدکننده از شش ماه گذشته تاکنون اقدام به خرید و تهیه ادتیو نکردیم و حدود سه ماه دیگر ذخیره داریم. جبر تحریم‌ها تاثیراتی در تولید روغن‌موتور داشته و می‌توان گفت تاثیر در کاهش سطح کیفی آن داشته است. مسئولین متاسفانه زنجیره تولید را نمی‌بینند، هنگامی که قیمت ادتیو و روغن پایه افزایش یافته، اما قیمت فروش بسته است، برای تولیدکنندگان نیز محدودیت ایجاد خواهد شد.

* باتوجه به اینکه در کشور ما روغن پایه تولید و به لحاظ قیمتی در دنیا ارزان هست، برای تولیدکنندگان داخلی این موضوع چه مقدار صحت داشته و با چه مشکلی در تامین روغن پایه مواجه هستید؟
روغن‌پایه گروه یک تنها در کشور ما تولید می‌شود، معیار قیمت آن در بورس ۱۷ هزار و ۳۰۰ تومان تا ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان است. تصور این قیمت برای تولیدکنندگان بسیار سخت است. پس از یکسال و نیم، مجوز افزایش قیمت موتور از سوی دولت صادر شد. مقدار افزایشی که در نظر گرفته شده است، متناسب با قیمت روغن پایه ۸ یا ۹ هزار تومان است. اگر به عنوان تولید کننده در بازار آزاد اقدام به خرید روغن‌ کنم، هزینه تولید را چند برابر می‌کند.

کد خبر: ۶۰٬۳۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha