۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۲
رشد بی وقفه بازار سهام در قطر/ روز قرمز بورس دبی
تحلیل بورس های عربی؛

رشد بی وقفه بازار سهام در قطر/ روز قرمز بورس دبی

بازار بورس در کشورهای عربی روندی متفاوت داشته و درعین اینکه بازار سهام قطر رشد بی وقفه ای را تجربه می کند، بورس دبی تحت تاثیر شیوع کرونا روند نزولی دارد.

بازار- وحید بلالی: بازار بورس در کشورهای تاثیرگذار عربی روندی متفاوت دارند، بورس قطر به سرعت در حال پیشروی است و بورس امارات به علت کم شدن مبادلات تجاری با وضعیت منفی روبرو شده است، بورس عربستان سعودی روندی رو به رشد دارد و بورس مصر نیز وضعیت نوسانی هر روز خود را حفظ کرده است.

بورس قطر

شاخص بورس سهام قطر با افزایش ۱.۰۵ درصدی در جایگاه ۹۸۷۸ واحدی ایستاد، شاخص بورس سهام قطر برای همه سهام نیز با با رشد ۰.۹۰ درصدی مواجه شد، شاخص بورس سهام قطر برای بازده کل نیز با رشد ۱.۰۵ درصدی ۱۸،۲۶۴.۸۱ شد، فهرست شاخص بورس سهامی اسلامی قطر الریان نیز با رشد ۱.۴۳ درصدی در جایگاه ۳.۶۴۷ واحد ایستاد.

تمام شاخص های جزئی بورس قطر نیز امروز مثبت بود شاخص بیمه بورس قطر با افزایش ۰.۱۳ درصدی مواجه شد، شاخص صنایع بورس قطر با رشد ۱.۴۵ درصدی نسبت به دیروز مواجه شد، جام جهانی ۲۰۲۲ قطر باعث تحرک بسیار زیاد صنایع قطر شده و قطر رشدی غیرقابل تصور را در پیش دارد، این رشد در شاخص املاک و مستغلات و حتی شاخص ارتباطات قطر نیز به خوبی دیده می شود. شاخص حمل ونقل با رشد خوب ۳.۳۲ درصدی و شاخص املاک و مستغلات با رشد ۱.۱۸ درصدی مواجه است.

کرونا در دو هفته پیش تاثیر بسیار شدیدی در بازار قطر گذاشته و باعث ریزش تمام شاخص های بورس قطر شده بود. این کشور به علت ارتباطات عمیق با بازارهای جهانی به شدت از بازار جهانی و به ویژه وقایع اقتصادی چین تاثیر می گیرد.

بورس عربستان سعودی

شاخص فهرست اصلی بازار TASI عربستان سعودی با رشد ۱.۰۵ درصدی مواجه شده اما دو شاخص اصلی دیگر بورس عربستان سعودی در وضعیت قرمز قرار دارند، شاخص بازار موازی (نامو) با ریزش ۰.۷۲ درصدی و شاخص بازار موازی (رشد بالای مرز) با ریزش ۰.۸۹ درصدی مواجه شده است.

اما تمام شاخص های جزئی بورس عربستان سعودی مثبت و در حال رشد است، شاخص انرژی که مهمترین و تاثیرگذارترین شاخص بورس ریاض است با رشد ۰.۷۳ درصدی مواجه شده است. عربستان برنامه ریزی بسیار سنگینی برای برنامه ها و خدمات فناوری انجام داده تا بتواند ضعف خود در این زمینه را پوشش دهد، دنیای آینده دنیای فناوری خواهد بود و سران سعودی این نکته را به درستی فهمیده و سرمایه سنگینی را برای فناوری انجام داده اند، شاخص برنامه ها و خدمات فناوری در بورس ریاض با صعود بی نظیر ۹.۸۷ درصدی در معاملات امروز مواجه شده است.

بورس دبی

بورس دبی روزی سراسر قرمز را کسب کرد، فهرست بازار عمومی دبی با ریزش ۰.۷۷ درصدی مواجه شد و فهرست بازارهای مالی اسلامی دبی نیز با ریزش ۰.۷۱ درصدی مواجه شده است.

دبی اقتصاد خود را بر پایه ارتباط با اقتصادهای بزرگ به ویژه چین گره زده است و هر گونه تلاطم کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت در بازار چین به ضرر اقتصاد دبی خواهد بود، این نکته تاثیر خود را در شاخص کالاهای مصرفی به عینه عیان کرده و این شاخص امروز بیشترین ریزش را نسبت به شاخص های جزئی بازار دبی کسب کرده و ۳.۸۵ درصد ریزش کرده است. البته وضعیت تحریمی ایران نیز مزید بر علت شده و راه پیشرفت بر آن را دشوار کرده است.

بورس مصر

شاخص فهرست نیل همچون روز گذشته با رشد خوبی مواجه شده است و ۲۳.۵۰ رشد کرده است، شاخص شاخص ایزومتریک EGX ۵۰ نیز با ریزش ۶.۰۸ درصدی نیز نسبت به دیروز مواجه شده است، خدمات آموزشی نکته ای است که در قاهره با ضعف مواجه شده و شاخص آن نیز با ریزش ۳.۷۵ مواجه شده است، از دیرباز مردم مصر اهتمام ویژهای به مسائل آموزشی دارند.

اوضاع ساخت و ساز نیز در قاهره به قدرت پیش نرفته و شاخص مسکن قاهره نیز با رشد بسیار اندک ۰.۰۹ مواجه شده است، رسانه یکی از قدرتمندترین بخش های قاهره بوده و مردم مصر با رسانه های گسترده مواجه هستند، شاخص این بخش قدرتمند بورس قاهره نسبت به دیروز ۰.۶۷ درصد رشد داشته است.

کد خبر: ۶٬۰۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha