۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۴
میوه شب یلدای اصفهان؛ قصه ای به بلندای گرانی
بازار گزارش می دهد؛

میوه شب یلدای اصفهان؛ قصه ای به بلندای گرانی

اصفهان- در آستانه شب یلدا قیمت میوه در اصفهان افزایشی معنادار پیدا کرده است، میوه هایی که برخی تنها عمر مصرفی به اندازه بلندای کوتاه مدت و یک دقیقه ای یلدا دارند.

هادی نجف زاده؛ بازار: بلندترین شب سال در پیش است و در این بین بسیاری از خانواده ها در تکاپو برای خرید ملزومات بزرگداشت این شب باستانی در گوشه و کنار کشور هستند.

هر چند  کارشناسان بهداشتی و درمانی توصیه اکید دارند که خانواده های ایرانی به منظور قطع شیوع ویروس منحوس کرونا، از هرگونه تجمع فامیلی بپرهیزند اما طبیعی است که خانوارهای ایرانی دوست دارند بلندترین شب سال را حتی در جمع چند نفره خانواده خود سپری کنند و بر این اساس تهیه ملزومات این شب از جمله میوه های یلدایی رونق گرفته است.

در این میان متاسفانه سوداگری ها و دلالی در بازار میوه شدت گرفته است و افرادی خارج از اخلاق و رفتار انسان دوستانه حتی در این حجم از اخبار بد و رویدادهای ریز و درشت ناخوشایند حاشیه‌ای شیوع کرونا، به منظور کسب منفعت مالی و سوداندوزی بیشتر، برای تلخ کردن شیرینی یلدا از هیچ تلاشی کوتاهی نمی کنند.

افزایش جهشی قیمت میوه در بازار شب یلدا
با گشت و گذاری در بازار میوه با مردم و شهروندان به گفت و گو می پردازیم؛ یکی از شهروندان در گفت و گو با خبرنگار بازار با بیان اینکه قیمت میوه متاسفانه افزایش و انگار برای شب یلدا افزایشی مجدد پیدا کرده است، اظهار داشت: برای خرید مایحتاج سبد میوه یک خانواده سه نفره، ما  در هر بار خرید باید بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان یعنی معادل یک ماه یارانه خود را بپردازیم.

حسین افخمی با اشاره به اینکه این حجم از گرانی باعث شده است بسیاری از خانواده سبد میوه آنها کوچک شود، ابراز داشت: متاسفانه این موضوع بیش از هر چیز به سلامت مردم و جامعه ضرر می رساند چراکه به گفته کارشناسان سلامت، استفاده از میوه به ویژه برای کودکان و نوجوانانی که در سن رشد قرار دارند ضروری است.

دلالان در بازار میوه  جولان می دهند و به گفته صاحبان واحدهای صنفی با یک تلفن تریلر تریلر میوه جابجا و برای میوه های یلدایی و غیریلدایی آنها قیمت تعیین می کنند

وی با بیان اینکه انار یک میوه یلدایی است که در این مواقع از سال خریداران زیادی دارد، تصریح کرد: من امروز ۶ دانه انار به قیمت  حدود ۵۸ هزار تومان خریدم که مبلغ هنگفتی برای بسیاری از خانواده ها محسوب می شود، در واقع در این اوضاع معیشتی نامناسب شاید خرید انار شب یلدا برای خیلی ها آرزویی بیش نخواهد بود.

این شهروند اصفهانی با اشاره به اینکه خود میوه فروشان هم نسبت به این موضوع اعتراض دارند، اظهار کرد: متاسفانه دلالان در بازار میوه حسابی جولان می دهند و به گفته صاحبان واحدهای صنفی با یک تلفن تریلر تریلر میوه جابجا کرده و برای میوه های یلدایی و غیریلدایی قیمت تعیین می کنند.

یکی از صاحبان واحدهای میوه فروشی اصفهان نیز در گفت و گو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه قیمت میوه ها برای فروش به مشتری متاثر از خرید آنهاست، اظهار داشت: حقیقت این است که ما حق نداریم میوه ها را با یک درصد مشخصی بالاتر از خرید خود بفروشیم و اینکه میوه ها اینقدر گران است، مربوط به افزایش قیمت های مداومی است که از کشاورز تا خریدار  جریان دارد.

وی با بیان اینکه برای تعیین قیمت میوه های شب یلدا متاسفانه سودجویان به تکاپو افتاده اند، ابراز داشت: انار در بازار کنونی بسته به نوع و کیفیت آن از ۱۵ هزار تومان تا ۳۵ هزار تومان به ازای هر کیلو است، خرمالوی بومی حدود ۱۴ هزار تومان و هندوانه نیز بین دو هزار و ۵۰۰ تا سه هزار تومان عرضه می شود.

لالان در ایامی خاص مثل شب عید نوروز و یا شب یلدا فعالیت خود را دوچندان می کنند، با وجود اینکه این افراد بیشتر در شهرهای بزرگ مثل تهران فعالیت دارند اما مشخص نیست که به چه دلیل سالهاست دولت برخورد جدی با آنها انجام نمی دهد

عباس حاجی آبادی در ادامه با اشاره به اینکه می دانیم بسیاری از مردم در شرایط اقتصادی کنونی توان خرید میوه با این قیمت ها را ندارند، بیان داشت: البته این مطلب به ضرر ما هم تمام شده است چراکه فروش میوه ما هم حدود یک سوم شده است.

فعالیت مضاعف دلالان میوه در بازار شب عید و یلدا
این کاسب  ضمن انتقاد از وجود دلالان در بازار میوه بیان داشت: دلالان در ایامی خاص مثل شب عید نوروز و یا شب یلدا فعالیت خود را دو چندان می کنند، با وجود اینکه این افراد بیشتر در شهرهای بزرگ مثل تهران فعالیت دارند اما مشخص نیست که به چه دلیل سالهاست دولت برخورد جدی با آنها انجام نمی دهد.

وی با اشاره به اینکه میوه نسبت به بسیاری از اجناس و اقلام افزایش قیمت کمتری داشته است، ادامه داد: به دلیل اینکه مردم همواره برای خرید میوه اقدام می کنند افزایش قیمت آن بیشتر از دیگر کالاها هویداست.

حاجی آبادی با بیان اینکه همه میوه ها به غیر از موز، انبه و آناناس که وارداتی است در داخل ایران تولید می شود، گفت: میوه های تولید شده در ایران هم گاهی به صادر خارج می شود که این باعث می شود قیمت ها افزایش پیدا کند در حالیکه وقتی در داخل کشور به میوه ای نیاز است و مصرف می شود نباید به خارج از کشور صادر شود.

خرید دانه‌ای میوه، راه حل موقت شهروندان برای فرار از  قیمتهای نجومی
با حضوری میدانی در بازار میوه و تره بار اصفهان شاهد کاهش محسوس خرید میوه توسط شهروندان هستیم به گونه ای که به قول یکی از فروشندگان افرادی هستند که حتی به صورت دانه ای میوه می خرند. مشکلات اقتصادی و کوچک شدن سبد معیشتی خانواده ها متاسفانه باعث شده است که میوه نیز از این اوضاع نامناسب معیشتی خانواده ها بی نصیب نماند در حالیکه کوچک شدن سبد خرید میوه می تواند از نظر سلامتی جامعه را با خطرات جدی روبرو کند.

با توجه به توصیه اکید کارشناسان تغذیه برای استفاده حداقل پنج واحد میوه برای هر فرد، به منظور افزایش قدرت دفاعی بدن در برابر بیماری ها به ویژه کرونا، اما شواهد و قرائن نشان می دهد بسیاری از  خانواده ها در تامین حتی نیمی از این مقدار میوه نیز عاجز هستند.

مشکلی برای تامین میوه شب یلدا وجود ندارد
رئیس اتحادیه میوه و تره بار اصفهان در گفت و گو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه مشکلی برای تامین میوه شب یلدا وجود ندارد، اظهار داشت: یکی از عوامل اصلی افزایش قیمت برخی مرکبات صادرات آن به کشورهای حاشیه دریای خزر است که طی آن بازرگانان این کشورها، مرکبات باغات شمال را بر روی درخت با قیمت خوب از باغدار خریداری می کنند و عرضه آن به بازار داخل کم و باعث افزایش قیمت می شود.

عباس رحمانی پور همچنین با اشاره به افزایش قیمت هویج در بازار ابراز داشت: متاسفانه با سیلاب اخیر خوزستان هویج این منطقه به بازار نرسید و باعث کمبود شد و مضاف بر آن شیوع ویروس کرونا و تقاضای زیاد مردم نیز باعث شده است که تقاضا بر عرضه پیشی بگیرد.

وی افزود: در مورد میوه انار نیز به علت اینکه فصل این میوه گذشته است و انارهای موجود در بازار سردخانه ای هستند، هزینه های بالای نگهداری این میوه باعث شده است که انارهای موجود در بازار با قیمت بالایی به خریدار فروخته شود.

افزایش قیمت میوه متاثر از افزایش نرخ کرایه ها
رحمانی پور با اشاره به اینکه افزایش قیمت میوه متاثر از بسیاری از عوامل همچون افزایش نرخ کرایه هاست، بیان داشت: این تورم در قیمتها باعث شده است که خرید میوه مردم تا حدود یک پنجم سال گذشته کاهش پیدا کند.

یک کارشناس اقتصادی نیز در گفت و گو با خبرنگار بازار با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی و صمت متولیان اصلی تامین و عرضه میوه در کشور هستند، اظهار داشت: امیدواریم هماهنگی های لازم بین این دو وزارتخانه انجام شود تا میوه شب یلدای مردم نه از نظر کمیت و تعداد و نه از نظر کیفیت و قیمت دچار مشکل نشود.

دولت باید به میوه به عنوان یک کالای اساسی نگاه کرده و همانند دیگر کالاها مثل روغن و مرغ و غیره در زمینه تهیه و توزیع میوه نیز اقدام جدی انجام دهد

وی با اشاره به اینکه سبد میوه خانوارهای ایرانی نسبت به سال گذشته حتی به یک سوم مقدار سال گذشته رسیده است، ابراز داشت: حقیقت این است که به جز حداکثر ۲۰ درصد خانوارها که علیرغم افزایش قیمت میوه تاثیر چندانی در قدرت خرید آنها پیش نیامده و به همان نسبت قبل می توانند میوه به خصوص میوه های مناسبتی و نوبرانه را خریداری کنند، حدود ۸۰ درصد مردم این توانایی را ندارند ک قدرت خرید آنها به شدت افت کرده است.

حسین کرمانی مقدم با بیان اینکه این موضوع به دلیل تبعات ناشی از آن می تواند باعث افزایش هزینه ها در نظام سلامت نیز شود، بیان داشت: هرگونه تغییر در رژیم غذایی این حجم از جمعیت آنهم کاستن یا حذف سبد میوه خانوارها ممکن است سلامت خانواده ها را به شدت تهدید کند.

دولت به میوه به عنوان یک کالای اساسی نگاه کند
وی با بیان اینکه دولت باید به میوه به عنوان یک کالای اساسی نگاه کرده و همانند دیگر کالاها مثل روغن و مرغ و غیره در زمینه تهیه و توزیع میوه نیز اقدام جدی انجام دهد، افزود: ورود دولت و عرضه به مقدار کافی می تواند قیمت میوه ها را به حد زیادی کاهش داده و باعث خرید بیش از پیش هموطنان شود.

میوه ها به دلیل داشتن انبوهی از آنتی اکسیدان ها می توانند نقش بی بدلیلی در سلامتی هر فرد از جامعه اینکه کند که این موضوع در بلند مدت می تواند باعث کاهش بسیاری از هزینه ها در حوزه بهداشتی درمانی شود؛ بر این اساس دولت در تنظیم بازار میوه می تواند با عرضه فراوان و کاهش قیمت نقش موثری داشته باشد و در کنار آن باید دستگاه های نظارتی و مربوطه برخورد قاطعی با دلالان و سوداگران بازار میوه نیز داشته باشند چراکه بخش عمده ای از گرانی بازار میوه متاثر از تصمیمات جاه طلبانه این افراد است.

از سوئی دیگر با توجه به اینکه حجم بسیاری از افراد جامعه را کارمندان و کارگران تشکیل می دهند برای تامین سلامتی این افراد و خانواده های آنها پیشنهاد می شود ردیفی با عنوان حق میوه در فیش های حقوقی اعمال شود تا این موضوع باعث شود که فرد حقوق بگیر تشویق به استفاده میوه در سبد غذایی هفتگی و ماهیانه خود شود.

کد خبر: ۶۰٬۱۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha