۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۵
قصد خرید خودرو دارید؛ حتما این مطلب را بخوانید| شگرد تعویض نیم اتاق، دردسر جدید خودروهای دست دوم
گفتگو با کارشناس صنعت خودرو

قصد خرید خودرو دارید؛ حتما این مطلب را بخوانید| شگرد تعویض نیم اتاق، دردسر جدید خودروهای دست دوم

برنابادی، کارشناس صنعت خودرو در خصوص کارشناسی و عیب‌یابی خودروهای دست‌دوم، گفت: در بحث کارشناسی خودرو، کارشناسان در محل موضوعاتی را به صورت کلیشه‌ای دنبال می‌کنند. به طور مثال برای بدنه خودرو ابزاری دارند که فقط ضخامت رنگ آن‌ را می‌تواند تعیین کند.

بازار؛ گروه خودرو: باتوجه به جهش قیمت خودروهای صفر کیلومتر در بازار، مشتریان بیشتر به دنبال خرید خودروهای دست‌دوم هستند. از زمانی که خرید و فروش خودروهای دست‌دوم نسبت به گذشته رونق بیشتری گرفته است، میزان فریب در زمان فروش افزایش یافته است. اغلب مشتریان با معضل یافتن کارشناس خبره مواجه هستند. از سوی شرکت‌های فعال در زمینه عرضه کارشناسی در محل فعال هستند که می‌تواند نیاز مشتریان را مرتفع کند، اما عملکرد این کارشناسان تا چه مقدار دقیق است؟ برای بررسی این موضوع با رضا برنابادی کارشناس صنعت خوردو به گفت‌وگو پرداختیم:

* مشتریان در زمان خرید خودروهای دست‌دوم باید به چه نکاتی دقت کنند؟
مشتریان در زمان خرید خودرو دست‌دوم، ابتدا باید به اتاق خودرو توجه ویژه داشته باشند. اتاق خودرو باید به لحاظ تصادف و پوسیدگی مورد بررسی قرار بگیرد. اتصالات نقطه جوشی و مومی بدنه خودرو باید بدون ایراد باشند. در گام بعدی باید شاسی خودرو، به لحاظ تعمیر، کشیدگی یا دفرمگی چک شود. در وهله بعد، مشتریان باید پیشرانه را از نظر فشار روغن، صدا اضافی، کاهش سطح روغن، تسمه یا زنجیر تایم را با دقت بررسی کنند. زیرا باتوجه به افزایش قیمت قطعات، خرید و انتخاب خودرو معیوب می‌تواند هزینه‌های هنگفت تعمیرات را تحمیل کند. در مرحله بعد، باید مجموعه گیربکس و کلاچ را بررسی کرد. این مجموعه متشکل از اجزا و قطعات مصرفی بوده که باتوجه به افزایش بها آن‌ها، هزینه تعمیر و سرویس بالای دارند. در یک خودرو مانند پژو ۴۰۵ اگر مجموعه کلاچ ایراد داشته باشد، ۳ تا ۴ میلیون‌تومان هزینه تعمیر و سرویس دارد. در نهایت نیز باید سیستم تعلیق خودرو به دقت بررسی شود.

* اگر مشتری خودرویی که دارای تصادف هست را انتخاب کند، به چه نکاتی باید دقت کند؟ شما توصیه به خرید چنین خودروی می‌کنید؟
مشتری اگر خودرو تصادفی را برای خرید انتخاب کند، پیش از هر اقدامی سیستم ایربگ، ACU (واحد کنترل الکترونیکی ایربگ) و سنسورهایش را چک کند. زیرا تمام اجزا این سیستم ایمنی، بسیار قیمت بالای دارد و اغلب سودجویان خودروهای تصادفی را به صورت سنمبل و برای کسب سود بیشتر تعمیر و به فروش می‌رسانند. این مورد ممکن هست در اثر حادثه، ایمنی و سلامت سرنشینان کاهش یابد.

شناسایی کیلومتر تغییر یافته نیازمند تجربه فراوان است. کارشناس در زمان رویت خودرو و کیلومتر کارکرد باید تمام اجزای که در زمان عملکرد خودرو فرسوده می‌شود را بررسی کنند. به طور مثال نوار دور درها، رکاب، فرمان، اجزای داخل کابین، ضخامت دیسک ترمز و... و. را کارشناس چک کند

* در خودروهای دست‌دوم، موضوع کاهش کیلومتر کارکرد خودرو برای افزایش قیمت در زمان فروش بسیار مطرح هست، چگونه کیلومتر واقعی خودرو را می‌توان شناسایی کرد؟
شناسایی کیلومتر تغییر یافته نیازمند تجربه فراوان است. کارشناس در زمان رویت خودرو و کیلومتر کارکرد باید تمام اجزای که در زمان عملکرد خودرو فرسوده می‌شود را بررسی کنند. به طور مثال نوار دور درها، رکاب، فرمان، اجزای داخل کابین، ضخامت دیسک ترمز و... و. را کارشناس چک کند. اگر این قطعات فرسوده و کیلومتر کارکرد پایین باشد، می‌توان دریافت که دستکاری شده است. هرچند که اکنون دستگاه‌های جدید به بازار راه یافته که کیلومتر کارکرد خودروها را حتی از ECU تغییر و کارشناسی را برای افراد متخصص سخت می‌کند. گفتنی است که خودروهای کره‌ای و ژاپنی کیلومتر کارکرد را در ECU های مختلف خودرو ذخیره نمی‌کند که کارشناس بتواند آن را بررسی کند.

* سوالی که بسیاری از مشتریان در زمان خرید خودرو می‌پرسند، این هست که بدنه یا شاسی کدام یک اهمیت دارد؟
مهم‌ترین بخش در خرید خودروهای دست‌دوم، شاسی است. گاهی ممکن هست که صدمات و آسیب‌های کوچک باتوجه به رفتار رانندگی در کشور به بدنه خودرو وارد شده باشد. از این رو، افت قیمت برای رنگ شدگی یا آسیب دیدگی بدنه ایجاد خواهد شد. اما شاسی و قسمت اصلی اتاق نباید آسیب دیده باشد. در صورت خرابی شاسی نیز توصیه به خرید نمی‌شود، زیرا مشخص نیست ضربه وارد شده به شاسی در آینده چه ایراداتی را برای مشتری ایجاد کند. بنابراین توصیه به خرید خودروهای تصادفی و آسیب دیده از قسمت شاسی نمی‌کنیم. مواردی بوده که خودرو در اثر تصادف از قسمت عقب خودرو، سبب ایجاد خرابی گاردان و گیربکس و ضعف در تعویض دنده شده است.

* در فرآیند کارشناسی خودرو، عیب‌یابی گیربکس دستی ساده‌تر هست یا گیربکس اتوماتیک، کدام یک مشکل بیشتری دارند؟
در بحث عیب‌یابی و شناساسی ایرادهای فنی گیربکس‌ها، موضوعی که صادق هست عیب یابی در گیربکس دستی راحت است. ایرادی که در این سیستم ایجاد می‌شود، ناشی از سفت بودن و لرزش پدال کلاچ  هرزگردی و بکسواد کلاچ است. در زمان حرکت اگر زوزه یا ضربه وجود داشته باشد، دال برای خرابی کیت کلاچ و سیستم آن است. در گیربکس اتوماتیک این عیب یابی سخت هست، زیرا معیوب بودن سیستم در حالت سرد نمایان نشده ولی در زمان حرکت احتمال ایجاد ایراد وجود دارد.

اگر کارشناسی در محل تجهیزات مناسبی داشته باشند، می‌تواند مفید واقع شود. در کارشناسی خودرو باید تجربه در کنار تجهیزات را استفاده کرد

* در سال‌ها اخیر شرکت‌های در خصوص کارشناسی خودرو فعال شدند که کارشناسی در محل انجام می‌دهند، به نظر شما این کارشناسی طبق استاندارد و اصول انجام می‌شود؟
در بحث کارشناسی خودرو، کارشناسان در محل موضوعاتی را به صورت کلیشه‌ای دنبال می‌کنند. به طور مثال برای بدنه خودرو ابزاری دارند که فقظ ضخامت رنگ آن‌ را می‌تواند تعین کند. متاسفانه اکنون در بازار، موردی که وجود دارد و سبب دردسر شده، تعویض نیم اتاق خودرو است. به طور مثال اگر خودرو از قسمت عقب یا جلو اتاق دچار تصادف شده باشد، آن را از ناحیه اتصالات جوش جدا کرده و نیم اتاق دیگر تعویض می‌کنند. زمان بررسی توسط کارشناس در محل، ممکن هست به دلیل نداشتن ابزار یا تجربه فقط اکتفا به بررسی سرشاسی‌ها کرده که سالم هست. اما نمی‌داند، مشکل از جای دیگر از داخل اتاق تعویض شده و این عیب و ایراد در قسمت سرشاسی نیست.  معمولا در خودروهای مدل بالا وارداتی اگر خودرو تصادف کند و مورد تعمیر قرار گیرد، از  در از اجزا استوک رنگ فابریک استفاده می‌کنند، معمولا شناختن این قطعه قابل تشخیص نیست.

* اگر مشتری نیاز به استفاده از کارشناسی خودرو داشت، از کارشناس در محل استفاده کند یا خودرو را به مراکز تشخیص رنگ ببرند؟
اگر کارشناسی در محل تجهیزات مناسبی داشته باشند، می‌تواند مفید واقع شود. در کارشناسی خودرو باید تجربه در کنار تجهیزات را استفاده کرد. گاهی برای خودروهای داخلی که با ایراد خرابی سنسور مواجه هستند، موردی دیده می‌شود که کمتر کارشناسی می‌تواند آن را بررسی کند. به طور مثال، مالک خودروی که سنسور اکسیژن آن معیوب هست با مراجعه به مراکز ریمپ و تیونینگ به طور کامل می‌تواند سنسور اکسیژن را از ECU حذف کند. این مورد سبب می‌شود در زمان روشن بودن خودرو، چراغ چک روشن نشود. پس مراجعه به مراکز کارشناسی می‌تواند مفید باشد.  

کد خبر: ۶۰٬۰۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha