۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۴
روایت بانوی نجار اصفهانی؛ وقتی چوب در برابر اراده بانوانه نرم می شود
در گفتگو با بازار بررسی شد

روایت بانوی نجار اصفهانی؛ وقتی چوب در برابر اراده بانوانه نرم می شود

اصفهان- کار کردن زن و مرد نمی‌شناسد، زنان از گذشته تا به امروز توانایی آن را داشته‌اند که پا به پای مردان و حتی در برخی از موارد بهتر از آنها وارد میدان شوند؛ بانوی نجار اصفهانی یکی از این افراد است که با تکیه بر استعدادش دست به کارآفرینی زده است.

مریم یاوری؛ بازار: بسیاری بر این باورند که اره و رنده به دست گرفتن و سایش چوب قدرتی مردانه می‌خواهد و زنان برای این کار مناسب نیستند اما آنها نمی‌دانند که دستان ظریف و زنانه‌ای هستند که بسیار هنرمندانه تر از دستان مردانه چوب را برش می‌دهند و با فرم دادن به هر تکه چوب هنری از خود به جای می‌گذارند.

کارآفرینی بانوان و به ویژه جوان‌ترها همواره در چارچوب خانه بوده و کمتر بانوی جوانی را می‌توان معرفی کرد که در کارگاه‌هایی در شهرک‌های صنعتی دستی بر آتش داشته باشد.

آوا کیانی، یکی از کارآفرینان جوان اصفهان و تنها بانوی نجار این استان است که توانسته پا به پای مردان در توسعه صنعت چوب اصفهان گام بردارد. در ادامه گفت‌وگوی خبرنگار بازار با وی را می‌خوانید.

شما را یکی از کارآفرینان موفق و جوان اصفهان آن هم در شغلی که کمتر بانوان به آن تمایل دارند، می‌شناسند درباره خودتان بگویید.
۳۲ سال دارم و دارای مدرک کارشناسی تصویرسازی هستم. خانواده‌ام سابقه‌ای در کار نجاری ندارند و تنها شاغل در این بخش در خانواده‌ام خودم هستم.

چطور شما این شغل را انتخاب کردید؟
بدون هیچ پیش زمینه‌ای این شغل را انتخاب کردم، خواهرم آرایشگر است و برای تهیه صندلی پدیکور در اصفهان زیاد جستجو کردیم اما آنچه می‌خواستیم را پیدا نکردیم، من صندلی مورد نظر را طراحی کردم، طرحی که آماده کردم با استیج پالت بود و کسی حاضر به ساخت آن برای ما نبود، خودم با هماهنگی مسئول یکی از کارگاه‌ها وارد کارگاه پالت‌سازی شدم صندلی را نیز در این همین کارگاه ساختم.

در یک روز کاری که در این کارگاه بودم و نتیجه کارم را مشاهده کردم از نجاری خوشم آمد و تصمیم گرفتم به این حرفه وارد شوم.

واکنش خانواده و دوستانتان به انتخاب جدیدتان چه بود؟
برای خودم انتخابم موضوع خاصی نبود، خانواده‌ام نیز واکنش جدی و مخالفت آمیزی با من نداشتند، اما بسیاری از اطرافیانم و کسانی که با آنها کار می‌کنم در ابتدا تعجب می‌کنند چرا که اعتقاد دارند نجاری کاری مردانه است در صورتی که من چنین اعتقادی ندارم.

چطور کارتان را به صورت حرفه‌ای آغاز کردید؟
من از ابتدا در کارگاه مادر دوستم فعالیت داشتم و پس از آن با تهیه محلی در قلعه شور اصفهان کارگاهی را برای خودم راه‌اندازی کردم، در ابتدا با کمترین امکانات کار کردم، اول با خرید سمباده شروع کردم، بعد رنگ خریدم، در ابتدا با دست سمباده می‌زدم و بعد دستگاه سمباده زنی را خریدم  و کم کم تجهیزاتی را خریدم که امروز کارگاهم را به مجموعه‌ای نسبتا مجهز و بزرگ تبدیل کرده است.

در کنار استعداد ذاتی که داشتید از چه منابع دیگری برای حرفه‌ای‌ تر شدنتان استفاده کردید؟
بیشترین اطلاعات را از طریق وب گردی و مطالعه به دست آوردم، از اساتید این صنعت نیز پرس و جو کردم و همه با روی باز پاسخگو بودند، ضمن اینکه با افرادی کار می‌کنم که همواره خودشان استاد کار هستند.

برای چند نفر اشتغال‌زایی داشته‌اید؟
طی سه سال که کارگاه دارم افراد زیادی با من کار کردند و امروز به صورت مستقیم به هشت نفر حقوق می‌دهم، استاد کارانی در زمینه ام دی اف، نجار، جوشکار و... با بنده همکاری دارند البته باید توجه داشت که با یکسری افراد نیز به صورت پروژه ای کار می‌کنم.

مهم ترین چالش‌های فعلی شغل شما چیست؟
نوسانات قیمت مهم ترین چالش همه صنایع است و در صنعت ما نیز این پدیده دیده می‌شود. البته باید توجه داشت که افزایش قیمت تولیدات داخلی نیز برای ما تعجب برانگیز است.

از سوی دیگر کمبود مواد اولیه مورد نیاز در بازار نیز آزار دهنده است و این امر منجر به بدقول شدن ما نزد مشتریان نیز شده است و باید مسئولان برای این بخش چاره‌ای بیندیشند.

تولیدات شما در صنعت چوب مشمول چه سبک‌هایی است؟
در سه سبک رستیک، مدرن و کلاسیک کار می‌کنیم. در مدل رستیک میزهای جلومبلی و میز غذاست و ... و هر چیز دیگری به با مونوپاد که پایه آهن و یا پایه استیل است.

سبک مدرن هم تلفیق چوب و آهن و چوب و استیل است. سبک کلاسیک نیز تلفیق چوب و سنگ است.

انواع میز وصندلی، دکوراسیون داخل خونه، نمای خانه از طراحی و اجرا و هر آنچه کار با چوب است را اجرایی می‌کنیم که همه نوع چوب ام دی اف، چوب طبیعی و دیوار کوب را اجرایی می کنیم.

تاکنون از کدام شهرها سفارش داشته‌اید؟
ما از همه استان‌های کشور سفارش دریافت می‌کنیم، از تهران، شیراز و ... تاکنون سفارش‌های زیادی داریم، در مشهد نمایندگی دائمی داریم و به صورت مدام سفارش دریافت می کنیم.

چگونه دیگر خانم‌های علاقمند به رشته نجاری را برای ورود به این کار دعوت می‌کنید؟
یکی از مهم ترین برنامه‌هایی که قصد انجام آن را دارم ارائه آموزش نجاری به خانم‌ها است؛ من تماس‌های زیادی را دارم که خانم‌ها تمایل به یادگیری داشته‌اند.

از خانم ها می خواهم که به دنبال خواسته‌ها و علایقشان بروند نباید درگیر نگاه دیگران شوند باید کاری را انجام دهند که دوست دارند.

من علاقه دارم خانم هایی را آموزش دهم که با هم در کارگاهم همکاری کنیم چرا که خانم‌ها حتی بهتر از آقایان می‌توانند نسبت به تولیدات مصنوعات چوبی ایده پردازی کنند.

کد خبر: ۶۰٬۰۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha