۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۷
کرونا رشد اقتصادی دنیا را به منفی ۳ درصد رساند| روند بیماری در اکثر استان‌ها کاهشی است
رئیس جمهور:

کرونا رشد اقتصادی دنیا را به منفی ۳ درصد رساند| روند بیماری در اکثر استان‌ها کاهشی است

حجت الاسلام روحانی، رییس جمهور از کاهش شهرهای با وضعیت قرمز به ۱۲ شهر خبر داد و گفت: با اقداماتی که از آبان و آذر ماه انجام گرفت، روند این بیماری در اکثریت قاطع استان‌ها به‌جز موارد معدودی همه کاهشی و بسیار امیدوار کننده است.

به گزارش بازار، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی پیش از ظهر شنبه در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا اظهار کرد: حدود ۱۰ ماه است که مردم با ویروس خطرناک مواجه هستند و در این مدت در مجموع اقدامات بسیار خوبی انجام گرفته است.

رییس جمهور افزود: در هفته‌های اخیر شاهد روند افزایش بودیم اما با اقداماتی که از آبان و آذرماه انجام گرفت امروز شاهد هستیم روند این بیماری در اکثریت قاطع استان‌ها بجز موارد معدودی همه کاهشی و بسیار امیدوار کننده است.  

روحانی با اشاره به گزارشی که امروز در ستاد ارائه شد، ‌ گفت: بر اساس این گزارش فقط ۱۲ شهرستان وضعیت قرمز دارند و بقیه نارنجی و زرد هستند و آن ۱۲ شهرستان هم با تلاش استانداران، روسای دانشگاه پزشکی موفق خواهیم بود مهار کرده و به شرایط نارنجی یا زرد برگردانیم.

وی اظهار کرد: همه این موفقیت‌ها در قدم اول مرهون مسوولیت پذیری و همچنین اعتماد مردم به تصمیمات ستاد ملی بود. البته خیلی‌ها خواستند در این زمینه اخلال ایجاد کرده و مردم را ناامید و یا در آنها تردید ایجاد کنند. اساس امر اعتماد است. اگر ستاد ملی به عنوان مسوول این کار را در کشور بر عهده دارد و مردم هم باید به آن اعتماد داشته باشند.

رییس جمهور با بیان اینکه کار بزرگی در این راستا انجام شد و ما مشکلی نداریم که نتوانیم‌آن را حل و فصل کنیم، گفت: البته در کنار مردم اقدامات به موقع قرارگاه عملیاتی و نیروی انتظامی، سازمان بسیج و اتحادیه‌های صنفی و موسسات مردم نهاد و هلال احمر همه دست به دست هم دادند و اقدامات گسترده‌ای در هفته‌های اخیر انجام دادند و این موفقیت بزرگی بود. به طوری که  ما از مرز ۵۰۰ نفر فوتی در روز  به دویست و خرده‌ای برگشتیم و امیدواریم با تلاش مردم و مسوولان این رقم بازهم در هفته‌های آینده کاهشی باشد.

روحانی با هشدار نسبت به خطر عادی‌انگاری کرونا از سوی مسئولین و رسانه ها اظهار کرد: هر زمانی که احساس کنیم مسئله تمام شده است و از کرونا عبور کردیم و این موضوع مسئله ای نیست که خطرناک باشد، بلافاصله این موضوع در هفته‌های بعد پیک بیماری در ابتلا و مرگ و میر آغاز می‌شود و این بسیار خطرناک خواهد بود.

رییس جمهور با بیان اینکه آزموده را آزمودن خطا است، ‌ گفت: در این مدت هم مشاهده کردیم هر موقع ازدحام زیاد شد و اجتماعات بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی افزایش یافت، ‌ بلافاصله با پیک بیماری در بخش‌های مختلف مواجه شدیم.

وی با اشاره به ابعاد مختلف کرونا گفت: این بیماری موضوعات اقتصادی، ‌فرهنگی، ‌اجتماعی و بسیاری از مسائل را در برمی‌گیرد و بیماری کرونا سبب شده رشد اقتصادی دنیا منفی ۳ شود و ضربه بسیار شدیدی نیز به اشتغال وارد کند.

روحانی ادامه داد:‌ کرونا در بعضی از امور مانند گردشگری، ‌ورزش، مسائل فرهنگی، ‌آموزشی به شدت اثر گذاشته و حادثه عجیب و بی‌نظیر در یک قرن اخیر است. بنابراین همه باید مراقبت کنیم چرا که موضوع فقط پزشکی نیست بلکه اقتصاد، فرهنگ، زندگی مردم، مسائل اجتماعی هم هست و همه این موارد را باید مراقبت و مراعات کنیم.

رییس جمهور ادامه داد:‌ ما از آغاز این بیماری یعنی روز آخر بهمن ۹۸ در این باره نه تعلل کردیم و نه در پذیرش حادثه دچار تردید شدیم هرچند که بعضی این موضوع را انکارکردند. به محض اینکه چهارشنبه ۳۰ بهمن وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دولت اعلام کرد که ما متوجه شدیم دو نفر کووید ۱۹ مثبت اعلام شده است، ‌ بلافاصله همان موقع اعلام کردم که به مردم اطلاع بدهید. با اینکه شب انتخابات بود و تقریباً کار برای ما سخت بود و شرایط آسانی نبود، ‌ اعلام کردیم که مردم باید این مسئله را بدانند.

وی اضافه کرد: ما حادثه را پذیرفتیم و این خیلی مهم است که اسم آن را بحران یا هر نامی که برای آن بگذارید را قبول کرده بودیم. برخی از کشورها منکر کرونا بودند و میگفتند خبری نیست برخی از کشورها مانند آمریکا و آقایی که رییس جمهور بود و چند هفته دیگر هم رییس جمهور هست، ‌ ادعا می کرد که اصلاً خبری نیست و فقط یک عطسه و سرماخوردگی است و نیاز به انجام کار خاصی نیست. یعنی انکار کردن بالاترین سنگ اندازی در روز اول و در مسیر حرکت است

روحانی ادامه داد:  هیچ گاه از سوی ایران انکار صورت نگرفت بلکه  پذیرش مسئله بود و بلافاصله پاسخ به هنگام انجام شد. اگر مسئله  را ما متوجه شدیم ولی در اجرای آن تاخیر روا بداریم و بگویم فردا یا ۱۰ روز دیگر آن را انجام می دهیم که اینگونه نبوده است. البته در همان روزهای اولیه که برای مقابله کار را آغار کردیم،   در بعضی از استان ها و شهرها کمی به هم ریختگی ایجاد شد و هر استانی کاری انجام می داد که  نگرانی عمومی ایجاد شده بود. در ۶ اسفندماه ۹۸ به صراحت اعلام کردیم که باید به جز مواردی که ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام می کند سایر کارها طبق روال معمول انجام شود.

رییس دولت دوازدهم یادآور شد:‌در آن زمان در یک تا دو استان همه چیز به هم ریخته بود  و اعلام کردیم فقط  یک جا است که می تواند اعلام تعطیلی کند یا مواردی اعلام کند و آن ستاد ملی مقابله با کرونا است. غیر از ستاد ملی مقابله با کرونا، ‌ فرد، مقام یا اشخاص دیگری حق مداخله نداشتند و این بر مبنای  مصوبه شورای عالی امنیت ملی بود که رهبری معظم انقلاب نیز آن تایید فرموده بودند وآن مبنای کار ما بود.

وی اضافه کرد: استراتژی ما نیز از ابتدا مشخص بود. بعضی از کشورها دچار استراتژی سردرگمی شدند و نمی دانستد چه کاری باید انجام دهند ولی اقدامات ما از اول کاملا روشن بود و آمادگی بسیار بزرگی در روزهای اولیه، هم بهداشت درمان و هم نیروهای مسلح داشت و همه به میدان آمدند.

کد خبر: ۶۰٬۰۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha