۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۶
 پول توجیبی دولت برای سینماگران
یادداشت بازیگر و کارگران تئاتر و سینما برای بازار

پول توجیبی دولت برای سینماگران

کرج- هنرمندان بدون داشتن مکانیسم های حمایتی از سمت دولت، نهادها و تشکیلات مردمی یا دولتی به تنهایی قادر نخواهند بود خود را از شرایطی که کرونا برای این صنف هم مانند دیگر اقشار رقم زده، برهانند. این بخشی از یادداشت حمیدرضا تاج دولتی، کارگردان و بازیگر سینما و تئاتر برای رسانه بازار است.

حمیدرضا تاج دولتی؛ بازار: متاسفانه وعده هایی که دولت داده در حد یک وعده یا یک پول توجیبی ناچیز است که حتی هزینه یک هفته هنرمند را هم کفاف نمی دهد و به طور قطع بدون زیرساخت ها و بستر لازم برای هماهنگ شدن با جریان کرونا و بدون مکانیسم های حمایتی، هنرمند کاملا فلج می شود و این اصلا به نفع کشور نیست چرا که فرهنگ و هنر یکی از ارکان و شاخصه های پیشرفت کشورها در هر زمینه ای محسوب می شود.

فرهنگ و هنر نقش مهمی در سیاست و حتی بخشی هم در اقتصاد دارد، در واقع بدون رونق هنر هر نوع سیاست یا حرکتی از سمت دولت عقیم می ماند و در جامعه فراگیر نمی شود. پس این ضرورت را ایجاد می کند که دولت با دید ویژه تری به مقوله هنر و هنرمندان در این برهه که با چالش و مشکلات ناشی از کرونا مواجه هستند بپردازد.

ما از آینده و شرایط پیش رو مطلع نیستیم اما قطعا هنر سینما و تئاتر به شرایط قبلی برنخواهد گشت چرا که با فضای مجازی قرین شده و فضای اینترنتی و ارتباطات شکل دیگری پیدا خواهد کرد و ما باید خود را برای رساندن به این شتاب آماده کنیم.  

دنیای مدرن ما با شتاب عظیمی به سمت جلو حرکت می کرد و جریان کرونا این شتاب را کم و دگرگون کرده و جهان را به مسیر جدیدی انداخت و تحت تاثیر قرار داده است. هنر و به ویژه سینما و تئاتر هم در زمره این تغییرات و آسیب ها، نیازمند توجه و ارائه راهکارهای مناسب برای بقا هستند.

کرونا ویروس در کنار آثار مثبتی که در بحث ترافیک، کاهش آلودگی، محیط زیست و غیره داشت اما در باب هنر، سینما و تئاتر با توجه به اینکه هنر به واسطه مخاطبش زنده است با تعطیل شدن فعالیت این قشر آسیب اقتصادی زیادی به سینما، هنرمندان و بازیگران وارد کرد.

از آنجائیکه هر ارگانیسم و هر مکانیسمی می تواند درون خودش را احیا کند و با شرایط تطبیق دهد، به نظر می رسد هنر هم می تواند از تکنولوژی بهره  بگیرد تا بتواند سینما و کنسرت ها را به داخل خانه ها بیاورد.

البته این قضیه از قبل هم مهیا بود و با ویدیوهای خانگی و دانلود فیلم ها و غیره این بحث مطرح بود، اما کرونا این مسیر را تشدید کرد و در حال تثبیت آن است.

همیشه گذر از یک مرحله به مرحله دیگر یک سری آسیب هایی با خود به همراه دارد و در  شرایط کنونی، این آسیب پذیری برای کسانی که با تکنولوژی غریبه هستند یا عادت ندارند بیشتر خواهد بود و تا هنرمندان بتوانند خود را با این شرایط تطبیق دهند، در این بین عده ای قربانی می شوند.  

اینکه چه زمانی واکسن کرونا وارد بازار شود و در پساکرونا چه حکمی پیدا می کند همه در حد حدس و گمان هست اما آنچه اهمیت دارد، تلاش برای بقای صنعت سینما، تئاتر و هنر مندان است.

از مجلس و دیگر سیستم های حمایتی انتظار می رود تمهیداتی انجام دهند تا قشر هنرمندان را برای پسا کرونا آماده کنند.

کد خبر: ۶۰٬۰۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha