۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۵
جهان با چالش افول دلار مواجه است| افزایش ۳ درصدی ارزش یورو به دلار
آکسیوس آمریکا پیش بینی کرد؛

جهان با چالش افول دلار مواجه است| افزایش ۳ درصدی ارزش یورو به دلار

افول دلار می‌تواند چالش‌های چشمگیری را در برابر احیای اقتصادهای صادرات محور مانند منطقه یورو و ژاپن که ارزهای ضعیف‌تری را که سبب افزایش جذابیت محصولات آن‌ها برای خریداران خارجی می‌شود ترجیح می‌دهند، قرار دهد.

بازار؛ گروه بورس/ فارکس: به گزارش پایگاه آمریکای آکسیوس حتی پس از کاهش ۱۳ درصدی ارزش دلار پس از اوج آن در ماه مارس و پشت سر گذاشتن بدترین هفته دلار در یک ماه، سیر نزولی ارزش دلار عمدتاً توسط بانک‌ها مرکزی نادیده گرفته شده است. اما این روند می‌تواند تغییر کند زیرا ارزش بسیاری از ارزهای مهم تقویت شده و به بالاترین سطوح آن‌ها طی سال جاری رسیده است.

چرا این مسئله مهم است؟
 افول دلار می‌تواند چالش‌های چشمگیری را در برابر احیای اقتصادهای صادرات محور مانند منطقه یورو و ژاپن که ارزهای ضعیف‌تری را که سبب افزایش جذابیت محصولات آن‌ها برای خریداران خارجی می‌شود ترجیح می‌دهند، قرار دهد.

و اگرچه سقوط دلار به احیای ارزش سهام در کشورهای نوظهور کمک کرده است، آن کشورهایی که وابسته به صادرات‌اند ممکن است شاهد افول رشدشان باشند زیرا ارزهای آن‌ها اخیراً تقویت شده است.

بر اساس آمار و ارقام و بنا به محاسبات دویچه بانک، دلار نزدیک به ضعیف‌ترین سطحش در برابر ۱۷ ارز، از جمله هشت ارز کشورهای عضو گروه جی ۲۰، طی یک سال قرار گرفته است. دلار تایوان نیز اخیراً قوی‌ترین سطح خود در برابر دلار را طی بیش از ۲۳ سال تجربه کرد.

 افول دلار می‌تواند چالش‌های چشمگیری را در برابر احیای اقتصادهای صادرات محور مانند منطقه یورو و ژاپن که ارزهای ضعیف‌تری را که سبب افزایش جذابیت محصولات آن‌ها برای خریداران خارجی می‌شود ترجیح می‌دهند، قرار دهد

بازارها در حال پشت سر گذاشتن ریسک‌های چشمگیر
مانند روند صعودی در بازارهای سرمایه، به نظر می‌رسد که روند نزولی دلار به دلیل پیشرفت در توسعه واکسن‌های کووید-۱۹ بوده که سبب رشد اقتصادی قوی‌تر در سطح جهانی در سال ۲۰۲۱ می‌شود. و مسلماً بازار به شکل خرید بی‌سابقه اوراق قرضه و نرخ‌های بهره واقعی منفی، واکنش نشان خواهد داد.

اما خوآن پرز، استراتژیست و تاجر ارشد فارکس در شرکت تمپوس، به آکسیوس گفت نگران آن است که تجارت ضعیف دلار احتمالاً «کمی اغراق‌شده» باشد زیرا بازارها در حال پشت سر گذاشتن ریسک‌های چشمگیر هستند، از جمله وقفه‌ها در توسعه و عرضه واکسن‌ها، یک برگزیت سخت و تداوم آشفتگی در اروپا. ریسک‌های بسیار زیادی بروز می‌کنند که باعث سرگیجه شما می‌شوند.

وضعیت کنونی
بر اساس گزارش بلومبرگ، مدیران دارایی افت ارزش دلار را پیش‌بینی کرده‌اند. بلومبرگ همچنین اشاره می‌کند که: شرکت اعتباری سویس پیش بینی ‌کرده است که ارزش یورو تا پایان سال ۲۰۲۱ تا ۲۵/۱ دلار افزایش خواهد یافت. بخش مدیریت دارایی گلدن ساکس پیش‌بینی کرده است که ارزش دلار در برابر یوان چین کاهش می‌یابد و ارزش یورو و ین افزایش می‌یابد. مورگان استنلی و سیتی گروپ ‌ هر دو اخیراً یک دلار ضعیف‌تر را پیش‌بینی کرده‌اند. معمولاً ارزش دلار منوط به تغییرات اساسی در آمریکا است، گرچه در مورد فعلی، احتمالاً باید برهه پرریسک کنونی سپری شود، اگر نه از طریق جریان خبری، لااقل به واسطه شواهد مبنی بر اغراق در مورد ریسک و پیشگامان نظیر S&P دیگر به خبرهای خوب واکنش نشان نمی‌دهند.

وضعیت ارزهای خارجی چگونه است؟/ یورو در مقابل دلار
طی چند هفته اخیر جریان‌های ضد دلار، نیروی محرک ارزها بوده‌اند. کاهش ارزش دلار سبب افزایش چشمگیر ارزش یورو، استرلینگ، فرانک سوئیس، دلارهای استرالیا، نیوزیلند و کانادا شد. اگرچه ارزش دلار در مقابل اکثر ارزها همچنان کاهش یافت، ما همچنین شاهد اقدامات دو سویه بیشتر هستیم چراکه سرمایه‌گذاران در پی کسب سودهای بیشتر در پایان سال بر پایه کاهش ارزش دلار هستند. این هفته خبر چندانی در ایالات متحده نبود مگر در مورد داده‌های تورم. انتظار می‌رود که قیمت‌ها افزایش یابد، تا حدودی به دلیل هزینه‌های بالاتر سوخت، اما تورم در ایالات متحده بسیار پایین است، بنابراین افزایش آن تأثیر چندانی بر سیاست فدرال رزرو نخواهد داشت. به این ترتیب، ممکن است سرمایه‌گذاران یک رقم قوی‌تر را بهانه خوبی برای پوشش ضعف دلار بدانند. در عوض، باید بازار سهام را مدنظر داشته باشیم. متوسط صنعتی داو جونز، پس از صعود تا بالاترین رکورد طی هفته گذشته، سیر نزولی پیدا کرد، اما نزدک روند صعودی داشت. اگر ارزش سهام دچار کاهش بیشتری شود، آنگاه امکان افزایش ارزش دلار وجود دارد.

طی چند هفته اخیر جریان‌های ضد دلار، نیروی محرک ارزها بوده‌اند. کاهش ارزش دلار سبب افزایش چشمگیر ارزش یورو، استرلینگ، فرانک سوئیس، دلارهای استرالیا، نیوزیلند و کانادا شد

توجهات معطوف به اروپا و برگزیت
این هفته توجهات معطوف به اروپا خواهد بود. بوریس جانسون نخست وزیر بریتانیا و اورسلا ون در لین رئیس کمیسیون اروپا امروز گفتگوهای برگزیت را در بالاترین سطوح برگزار کردند و متأسفانه هیچ توافقی حاصل نشد. بنا به گزارش کانوی ایرلند، طی دو روز اخیر هیچ پیشرفت واقعی صورت نگرفته است. در نتیجه ارزش استرلینگ شدیداً کاهش یافت اما با توجه به امید سرمایه‌گذاران به این‌که یک ملاقات حضوری بین جانسون و ون در لین طی روزهای آتی منجر به نتایج مثبت شود، ارزش استرلینگ احیا شد. دولت بریتانیا همچنین پیشنهاد داد که تا بخش‌هایی از حساب بازار داخلی‌اش را خارج کند، که در صورت حصول توافق طی هفته جاری، توافق خروج بی‌اثر می‌شود. این چراغ سبز سبب خوشبینی در مورد توافق برگزیت شد. با وجود این، هر دو طرف شدیداً در مورد سه مسئله کلیدی پافشاری کرده‌اند – حقوق ماهیگیری، نظارت بر اجرای توافق و سطحی از فضای بازی، به طوری که همچنان معلوم نیست که آیا به زودی توافق حاصل می‌شود یا نه. صرف‌نظر از این مسئله، انتظار می‌رود که استرلینگ طی هفته جاری نوسانات جدی را تجربه کند.

افزایش ۳ درصدی ارزش یورو به دلار
ارزش یورو نیز تغییر چشمگیری خواهد داشت چراکه بانک مرکزی اروپا در نظر دارد سیاست پولی خود را تعدیل کند. گرچه فراتر از انتظارات بوده است، اما بنا به داده‌های آلمان، ارزش یورو به دلار نزدیک به بالاترین رقم طی ۵/۲ سال بوده است. همچنان انتظار می‌رود که تا قبل از اعلام سیاست پولی، سودها افزایش داشته باشد. بانک مرکزی اروپا نیاتش را صریحاً ابراز کرده است، و سرمایه‌گذاران فرصت زیادی برای واکنش به تصمیم بانک مرکزی اروپا دارند. با این وجود، افزایش ۳ درصدی ارزش یورو به دلار از ماه نوامبر تاکنون و افزایش ابتلا به ویروس در دیگر کشورها، برای سرمایه‌گذاران خوشایند نخواهد بود. واکسن کرونا ساخته شده اما امکان توزیع فوری آن برای جلوگیری از مرگ و میر بیشتر وجود ندارد. آلمان خرده‌فروشی‌ها را برای چند هفته پس از کریسمس تعطیل کرده است. کشورهایی نظیر دانمارک بار دیگر بخشی از محدودیت‌ها را اعمال کرده‌اند که مؤید آن است که بیماری همه‌گیر همچنان اقتصاد منطقه را تحت تأثیر قرار می‌دهد. انتظار می‌رود که بانک مرکزی اروپا سیاستش را تعدیل کند اما آن‌ها احتمالاً فضایی برای انجام اقدامات بیشتر در آینده باقی می‌گذارند.

دلار استرالیا در برابر اصلاح قیمت‌ها آسیب‌پذیر است
ارزش دلارهای استرالیا و نیوزیلند با توجه به داده‌های قوی‌تر بخش ساخت و تولید استرالیا و داده‌های تجاری چین، افزایش یافت. از میان همه ارزهای مهم، دلار استرالیا بیش از همه در برابر اصلاح قیمت‌ها آسیب‌پذیر است. داده‌ها مطلوب بوده است و آن‌ها موج دوم کووید-۱۹ را پشت سر گذاشته‌اند اما تنش‌ها با چین همچنان ادامه می‌یابد. چین بخش بیشتری از واردات گوشت از استرالیا را به حالت تعلیق درآورده است. علاوه بر این، یک افزایش تعرفه ۲۰۰ درصدی برای مشروبات الکلی استرالیا، ممنوعیت واردات خرچنگ از استرالیا و تأخیرها در واردات‌های زغال سنگ نیز روی داده است.

از میان همه ارزهای مهم، دلار استرالیا بیش از همه در برابر اصلاح قیمت‌ها آسیب‌پذیر است. داده‌ها مطلوب بوده است و آن‌ها موج دوم کووید-۱۹ را پشت سر گذاشته‌اند اما تنش‌ها با چین همچنان ادامه می‌یابد

این اقلام جزء مهم‌ترین اقلام صادراتی استرالیا به چین هستند. شاخص آی‌وی‌یی‌وای پی‌ام‌آی از ۴/۵۴ تا ۷/۵۲ کاهش یافت. اقتصاددانان انتظار داشته‌اند که این شاخص تا ۳/۵۴ رشد کند. نگران‌کننده‌ترین بخش گزارش عبارت بود از مسئله نرخ اشتغال که از ۳/۵۰ تا ۱/۴۸ کاهش یافت – و این امر حاکی از آن است که نرخ اشتغال طی ماه دسامبر کاهش بیشتری خواهد داشت.

کد خبر: ۵۹٬۷۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha