۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۱
راه‌اندازی استارتاپ در شرایط کرونایی چقدر منطقی است؟
کیارش عباس‌زاده بنیان‌گذار زودفود(اسنپ‌فود فعلی) بررسی می‌کند

راه‌اندازی استارتاپ در شرایط کرونایی چقدر منطقی است؟

کیارش عباس‌زاده یکی از کارشناسان حوزه استارتاپ‌ها معتقد است در شرایط حاضر؛ صادرات محصول و خدمات آنلاین بهترین گزینه روی میز است. او می‌گوید بهتر است کسب و کارها به دلایل متفاوت ومزیت‌های مختلفی که دارند، وارد میدان شده و در بازار خارج از ایران به فعالیت بپردازند.

مژده باقری؛ بازار: شاید روزی که ویروس کرونا در جهان شیوع پیدا کرد؛ نه کسی فکر می‌کرد این ویروس آمده و قرار است یک سال بماند.  و نه کسی فکر می‌کرد قدرت این ویروس به قدری باشد که تمام جوانب زندگی بشر در دنیا را تحت تاثیر قرار دهد. اما واقعیت این است که این ویروس آمد و تبدیل شد به یک معضل جدی. بسیاری از کسب و کارها دچار اختلال شدند؛ برخی توانستند خود را به هر نحوی شده سرپا نگه دارند و بعضی از آنها نیز با شرایط بردی بردی مواجه شدند. اما با توجه به این ویروس و از طرفی اوضاع اقتصادی حاکم بر جامعه در شرایط فعلی راه اندازی کسب و کار برای بسیاری از کار آفرینان هولناک و غیر عقلانی به نظر می‌رسد. نیم نگاهی به آینده و ابهامی که در آن موج می‌زند باعث شده بسیاری ترمز کار و مسیر خود را کشیده و صبر کنند. اما از طرفی کشف واکسن کرونا امیدی تازه در دل همه ایجاد کرده و برخی نگاه شفاف‌تری به آینده دارند. با تمام این اوصاف شاید هنوز هم این سوال برای بسیاری وجود دارد که اصلا آیا در چنین شرایطی راه اندازی کسب و کار منطقی است؟

در شرایط فعلی حاکم بر جهان و المان‌های دیگری که در اقتصاد ایران موجود است؛ پیشنهاد می‌شود کسب و کارهای استارتاپی؛ خصوصا آنهایی که در زمینه خدمات آنلاین و حوزه نرم افزار مشغولند؛ با تمرکز بر بازارهای خارج از ایران، محصولات خود را صادر کنند

صادرات محصول و خدمات آنلاین بهترین گزینه روی میز!
کیارش عباس‌زاده؛ بنیانگذار زودفود(اسنپ‌فود فعلی) در این خصوص و در گفتگو با خبرنگار بازار می‌گوید: «در شرایط فعلی حاکم بر جهان و المان‌های دیگری که در اقتصاد ایران موجود است؛ پیشنهاد می‌شود کسب و کارهای استارتاپی؛ خصوصا آنهایی که در زمینه خدمات آنلاین و حوزه نرم افزار مشغولند؛ با تمرکز بر بازارهای خارج از ایران، محصولات خود را صادر کنند.»

او با تاکید بر این موضوع که در این شرایط صادرات محصول و خدمات آنلاین بهترین گزینه روی میز است؛ اضافه می‌کند: «در کنار صادرات کالا می‌توان به صادرات محصول به صورت آنلاین نیز فکر کرد، طبیعتا صادرات کالا، مشکلات و صادرات مخصوص خود را دارد. بنابراین کسب و کارهایی که می‌توانند خدمات آنلاین ارایه دهند؛ می‌توانند بنابه دلایل متفاوت ومزیت‌های مختلفی که دارند، وارد میدان شده و در بازار خارج از ایران به فعالیت بپردازند.»

مزیت‌های رقابتی محصولات ایرانی در مقایسه با محصولات خارجی کدامند؟
عباس‌زاده معتقد است دو دلیل مهم مزیت رقابتی محصولات ایرانی را در مقایسه با محصولات خارجی تشکیل می‌دهند و توضیح می‌دهد: «در ایران نیروی انسانی همچنان ارزان است. از طرفی کپی رایتی که در ایران وجود دارد باعث شده قیمت تمام شده نرم افزارها و محصولانی که به صورت آنلاین قرار است خدمات رسانی کنند ارزان‌تر تمام شود. این موضوع می‌تواند مزیت رقابتی بسیار مهمی در قیاس با محصولاتی که در اروپا و جهان تولید می‌شود باشد. در کنار این موضوع، و از نگاهی دیگر همین مهم می‌تواند حاشیه سود خوبی برای کارآفرینانی که در این زمینه وارد عمل می‌شوند داشته باشد.»

کدام حوزه‌ها را انتخاب کنیم؟
به اعتقاد بنیان‌گذار زودفود حوزه‌هایی مانند اینترنت اشیا، واقعیت افزوده، واقعیت مجازی، هوش مصنوعی حیطه‌های ترند جهانی هستند که از این به بعد بیش از پیش از آنها خواهیم شنید و در این رابطه می‌گوید: «در این دوران که بازار ایران مشکلات خاص خود را دارد، بهتر است در این حوزه‌ها، گزینه‌هایی که امکان پیاده سازی از نظر نرم افزای و سخت افزاری را دارند، توسط افرادی با دانش خاص انتخاب شوند. و با دید بازاری خارج از ایران سرمایه گذاری بر روی آنها کنند تا در نهایت برای کشور هم به ارزآوری بیانجامد.»

این کارشناس حوزه استارتاپی ادامه می‌دهد: «در این دوران که کرونا بر بازار سایه افکنده و توانایی و قدرت خرید مردم نیز کمتر شده؛ این کسب و کارها، با تحقیق بازار خوب و سنجش نیازهای بازار هدف خود در خارج، با کار کردن بر روی زیرساخت‌ها می‌توانند نتایج خوبی به دست بیاورند.»

عباس‌زاده با عنوان مثالی می‌گوید: «ما سایت‌های مختلفی در زمینه خدمات رسانی آنلاین داریم؛ مثل ایوند، ایسمینار و سایت‌های مشابه. این دسته از کسب و کارها می‌توانند با توجه به نیازها و خواسته‌های بازار هدف و سنجش میزان رقابتی که در آنجا حکمفرماست، وارد عمل شده و در عین حال که کسب و کارشان در اصل در داخل کشور است به سرویس دهی و فروش محصول خود در بازارهای خارجی بپردازند.»

سه نکته را فراموش نکنید!
این کارشناس حوزه استارتاپی معتقد است که  بهتر است کسب و کارها برای ارزیابی ایده و طرح‌ها چند بخش را حتما لحاظ کنند و در توضیح بیشتر می‌گوید: «به این نکته توجه کنند که آیا خدماتی که ارائه می‌دهند یا محصولی که تولید می‌کنند؛ نیاز بازاری هدف آنها است یا خیر؟

اگر پاسخ سوال اول مثبت بود به بررسی این موضوع بپردازند؛ که کسانی که به عنوان مشتری لحاظ می‌شوند با میل و اراده خود، نیاز و توان پرداخت دارند؟ یا برخی از این گزینه‌ها را دارا نسیتند؟

و در نهایت هر کسب و کاری باید این نکته مهم را مد نظر قرار دهد که با توجه به تیم، نیروی انسانی، منابع مالی و کانال‌های فروش و ارتباطاتی که دارد؛ آیا توان اجرای خوب ایده را در بازاری که سنجیده داراست یا خیر؟

در صورتی که کسب و کاری تمام این فاکتورها را دارا باشد؛ می‌تواند در بازار هدف با اهرمی به نام مزیت رقابتی وارد عمل شده و کار را پیش ببرد.»

کد خبر: ۵۹٬۷۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha