۲۱ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۹
شاخص فلاکت اردبیل روی نمودار صعودی/ پیامد طغیان تورم لمس شد
بازار گزارش می دهد؛

شاخص فلاکت اردبیل روی نمودار صعودی/ پیامد طغیان تورم لمس شد

اردبیل- شاخص فلاکت اردبیل در یک حساب سرانگشتی افزایش یافته است، موضوعی که گویای افزایش هزینه‌های اقتصادی تحمیلی به خانواده‌ها است.

ونوس بهنود؛ بازار: در اعداد و ارقام اقتصادی، شاخص فلاکت یکی از مهمترین اعدادی است که تحلیلی کلی از وضعیت اقتصادی و اجتماعی یک جامعه ارائه می‌دهد.

شاخص فلاکت مجموع نرخ تورم و بیکاری است که برای اولین بار توسط توسط آرتور اکان، اقتصاد دادن برجسته مطرح شد و تا به امروز به عنوان یکی از مهمترین مولفه‌های اقتصادی جوامع شناخته می‌شود.

محاسبه این شاخص در استان اردبیل و مقایسه آن با وضعیت کشور در سال های ۹۷ و ۹۸ گویای افزایش فشار اقتصادی بر خانواده‌ها و گردن کشی تورم است. در واقع بیش از آنکه نقش بیکاری در افزایش شاخص فلاکت موثر بوده باشد، تورم این رقم را افزایش داده است.

افزایش تورم به بیش از ۳۵ درصد در اردبیل
معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اردبیل در گفتگو با خبرنگار بازار، با اشاره به اینکه بیکاری و تورم  در مجموع شاخص فلاکت را نشان می‌دهد، تصریح کرد: هر چند بیکاری به صورت فصلی قابل محاسبه است اما برای نمونه گیری دقیق و کاهش خطای محاسبه باید بر روی نرخ بیکاری سالانه استناد کرد.

فریبرز دهقان متذکر شد: بر همین اساس در محاسبه تورم و بیکاری نیز آخرین آمارها مربوط به سال ۹۸ است و هر چند بعد از آن تورم نقطه به نقطه و بیکاری فصلی محاسبه شده اما دقت لازم برای محاسبه شاخص فلاکت را ندارد.

وی افزود: نرخ بیکاری اردبیل در سال ۹۷، ۹.۳ و در سال ۹۸، ۱۰.۱ محاسبه شده است. همچنین نرخ تورم در سال ۹۷، ۲۳.۷ و در سال ۹۸، ۳۵.۷ محاسبه شده است.

بر اساس ارقامی که اعلام شد و دستورالعمل کان برای محاسبه شاخص فلاکت که مجموع شاخص بیکاری و تورم است، شاخص فلاکت در اردبیل از ۳۳ در سال ۹۷ به ۴۵.۸ در سال ۹۸ رسیده است.

اردبیل در رتبه سوم شاخص فلاکت در سال ۹۷
در عین حال مطابق اعلام اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان اردبیل، از جمله شاخص‌های کلیدی اقتصادی استان اردبیل، شاخص فلاکت است که در سال ۹۷ رتبه این استان در بین سایر استان‌ها را عدد ۳ نشان می‌دهد.

در محاسبات اعلام شده از سوی این نهاد اجرایی در سال ۹۶، شاخص فلاکت در اردبیل ۱۹ بوده و در سال ۹۷ به ۳۳ رسیده است.

مطابق محاسباتی که ذکر آن رفت شاخص فلاکت اردبیل طی سه سال با افزایش همراه بوده و بی‌شک در رتبه‌بندی این استان نمود عینی خواهد داشت.

در عین حال در مقایسه با شاخص فلاکت اردبیل با وضعیت کشوری باید گفت که اردبیل با سرعت قابل توجهی در حال نزدیک شدن به میانگین کشوری است.

مرکز آمار ایران می‌گوید تورم کشور در سال ۹۷، ۲۶.۹ و در سال ۹۸، ۴۱.۲ بوده است. نرخ بیکاری نیز در سال ۹۸، ۱۰.۷ بوده و به نسبت سال ۹۷، ۱.۵ درصد کاهش یافته است.

بر همین اساس شاخص فلاکت از ۳۹.۱ در سال ۹۷ به ۵۱.۹ در سال ۹۸ افزایش یافته است. در مقایسه با وضعیت اردبیل، مشاهده می‌شود که رشد شاخص فلاکت در این استان قابل توجه بوده و تورم نقش تعیین کننده در افزایش آن داشته است.

کم برخوردارها بیشتر تحت تاثیرند
آمار و ارقام شاخص فلاکت برای اقتصاد دان‌ها عاملی برای تحلیل وضعیت اقتصادی و حتی اجتماعی و در ادامه تغییر برنامه‌ها به سمت نفع عمومی است.

به سادگی مشاهده شد که دو نرخ بیکاری و تورم تعیین کننده شاخص فلاکت است. واقعیت جامعه نیز گویای این موضوع است که بیشترین میزان بیکاری در بین اقشار کم برخوردار است. بیشترین ناتوانی برای تامین مایجتاج نیز در بین اقشار کم برخوردار دیده می‌شود.

در واقع بخش عمده هزینه‌های اقتصادی برآمده از شاخص فلاکت متوجه اقشار کم برخوردار است. از طرفی اقتصاد دان‌ها می‌گویند تاثیر افزایش این شاخص به فاصله یک سال در افزایش جرایم نیز قابل مشاهده است.

زمانی که سطح رفاه کاهش می‌یابد، لازم است توجه جدی به اقشار کم برخوردار جامعه داشت. نمی‌توان برنامه‌های اقتصادی را زمانی که اعداد و ارقام نیازمندی‌ها را تعیین کرده است، پیش برد و انتظار موفقیت داشت. موضوعی که به نظر می‌رسد در اردبیل و حتی در سطح ملی مورد غفلت است.

کد خبر: ۵۹٬۶۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha