۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۰۶:۵۷
فرش جهانی کلاردشت در آرزوی چند وجب بازارچه
بازار گزارش می‌دهد؛

فرش جهانی کلاردشت در آرزوی چند وجب بازارچه

کلاردشت- فرش کلاردشت با آنکه در جهان شهره و معروف است اما در خانه غریب مانده و برای فروش لنگ بازارچه دائمی است.

بازار؛ گروه استان ها: فرش کلاردشت به دلیل غنا و قدمت تاریخی و بهره گیری از رنگ و الیاف طبیعی در گذشته های نه چندان دور کالای دستی و مهم صادراتی به شمار می رفت اما اکنون فعالان این حوزه برای فروش تولیدات خود با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کنند.

در حالی در هر خانه ای در کلاردشت دارهای قالی برپا شده که بافندگان فرش مجبورند تولیدات خود را یا به واسطه ها بفروشند و یا آن به صورت موردی به گردشگران و مسافران وارده به منطقه عرضه کنند.

فرش کلاردشت از صادرات دور مانده است
فاطمه کاوسی بانوی طراح و مبدع انواع نقش های فرش کلاردشت در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه فرش کلاردشت در آستانه ثبت جهانی است اما از داشتن مکانی برای عرضه و فروش و یا صادرات محروم مانده است، احداث بازارچه فروش را نیاز اساسی بافندگان فرش بیان کرد.

وی با اظهار اینکه از کلاس چهارم تاکنون به فرش بافی مشغول هستیم، افزود: از نظر رنگرزی از استان های غنی در کشور به شمار می رویم وگیاهانی در منطقه می روید که رنگ زرد را می دهد و با رنگ روناس که مخلوط شود، رنگ نارنجی را نیز می دهد.

از نظر رنگرزی از استان های غنی در کشور به شمار می رویم و گیاهانی در منطقه می روید که رنگ زرد را می دهد و با رنگ روناس که مخلوط شود، رنگ نارنجی را نیز می دهد

کاوسی با اظهار اینکه کارگاه های رنگرزی دیگری جز کارگاه من در منطقه وجود ندارد، گفت: به بافندگان دیگر نخ و ابزار می دهیم و بافنده ها خودشان رنگرزی نمی کنند.

وی با عنوان اینکه بافنده های قدیمی یا در قید حیات نیستند و یا دیگر فعالیت نمی کنند، افزود: تصمیم گرفتم واحد رنگرزی را در کارگاه خودمان راه اندازی کنم.

این مربی و بافنده فرش کلاردشت با اظهار اینکه تمام رنگ های منطقه را به صورت کاتولوگ درآوردم به تولید فرش کلاردشت در سال اشاره کرد و گفت: تولیدات فرش در منطقه سالانه بیش از ۳۰۰ متر است.

کاوسی مشکل فروش را از جمله موانع فراروی بیان کرد و گفت: اوایل تولیدات را از فروشندگان می گرفتیم و در کارگاه نگهداری و به فروش می رسانیم اما چون خواب سرمایه زیاد است، دیگر مقرون به صرفه نیست.

این بانوی فرشباف و مدرس هنرستان های فرش یادآور شد: چندین بار از مسئولان خواستیم تا بازارچه دائمی برای فروش فرش در منطقه برپا کنند زیرا ۹۰ درصد بانوان و زنان منطقه در بافت فرش اشتغال دارند.

وی تصریح کرد: فرش کلاردشت جایگاهی برای فروش ندارد و در حال حاضر به صورت موردی به گردشگران و مسافران فروخته می شود.

خوشه فرش راه اندازی شد
کاوسی به تشکیل خوشه فرش اشاره و اضافه کرد هدف از راه اندازی این خوشه این بود که فرش را صادر کنیم و یا از طریق فروش به تجار بازاریابی داشته باشیم که متاسفانه به دلیل تحریم ها و کرونا با مشکلات زیادی روبرو شدیم.

وی با بیان اینکه فرش کلاردشت در سال های ۷۱ تا ۷۳ رتبه جهانی را ازنظر کیفیت به دست آورده است، یادآور شد: به رغم تنوع و کیفیت در فروش و صادرات موفق نبودیم.

بانوی دیگر فرشباف در کلاردشت با بیان اینکه در حال حاضر در اکثر خانه های مردم دارهای خالی برپا است، یادآور شد: برای فروش و عرضه فرش نیازمند بازارچه دائمی فروش هستیم و متولیان امر باید حمایت لازم را داشته باشیم.

برای فروش و عرضه فرش نیازمند بازارچه دائمی فروش هستیم و متولیان امر باید حمایت لازم را داشته باشند

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه کارگاه های رنگرزی و ریسندگی در منطقه تعطیل شده است، گفت: در حال حاضر هزینه های تولید فرش بالا رفته است و باید مکانی دائمی برای عرضه و یا صادرات آن داشته باشیم.

وی گفت: برخی از بانوان فرشباف بیمه هستند که برای قطع نشدن بیمه ناچارند به کار فرشبافی اشتغال داشته باشند اما در فروش تولیدات با چالش هایی روبرو هستند که رفع این نیازها به تلاش و عزم مسئولان بستگی دارد.

این بانوی فرش باف هزینه دستمزد فرش شش متری را حدود شش میلیون تومان بیان کرد و گفت: برای بافت آن حدود دو میلیون تومان نخ و ابزار لازم است.

همچنین عبدالرحیمی مسئول فرش صمت مازندران با اشاره به مشکلات فراروی فرش در مازندران نبود آمار و اطلاعات مناسب را از جمله مشکلات بیان کرد و گفت: در حال حاضر ۴۶ هزار نفر درحوزه فرش فعالیت دارند که ۲۱ هزار و ۵۶۴ نفر بیمه شده هستند.

فعالیت ۴۶ هزار بافنده فرش
وی با عنوان اینکه عمده ضعف در زمینه آمار و اطلاعات است، از تهیه نرم افزار تحت وب برای ساماندهی و شناسایی فرشبافان خبر داد و گفت: در ساری این آمار و اطلاعات به روز شده است.

عبدالرحیمی با اظهار اینکه اطلاعات مربوط به برخی شهرستان ها در حال تهیه است، افزود: سعی ما این است که تا پایان امسال ۷۰ درصد شهرستان های استان اطلاعات مربوط به فرش آن ها تکمیل شود.

وی با بیان اینکه بیمه روستایی و عشایری نیز در حال تحت پوشش دادن برخی از فرشبافان است، شمار کارگاه های متمرکز فرشبافی را ۶۶ واحد بیان کرد و گفت: ۶۶ کارگاه غیرمتمرکز قالیبافی نیز در استان وجود دارد.

مسئول واحد فرش صمت مازندران شمار تعاونی های فرش استان را هشت واحد اعلام کرد و گفت: ۱۰۲ دارنده کارت طراحی فرش در استان فعالیت دارند.

وی راه اندازی مرکز فروش و بازارچه فرش را از جمله نیازمندی ها بیان کرد و گفت: تعاونی های فرش در شهرستان های مختلف ازجمله ساری، بابل، سوادکوه شمالی، کلاردشت و غیره شکل گرفته اند.

عبدالرحیمی نبود کارگاه رنگرزی را از جمله مشکلات بیان کرد و گفت: این کارگاه در ساری راه اندازی می شود ولی برای غرب استان هنوز متقاضی پیدا نکردیم.

مازندران مهد فرش در شمال ایران به شمار می رود و بافندگان فرش استان  با مشکلاتی از جمله بالابودن هزینه ها، نبود بازارچه فروش، بیمه نبودن و حمایت نشدن روبرو هستند وتداوم این وضعیت می تواند صنعت فرش را در استان زمینگیر کند.

کد خبر: ۵۹٬۶۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha