۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۷
نظام مالیاتی کشور تا رسیدن به اقتصاد هوشمند فاصله معناداری دارد
کارشناس مسائل اقتصادی:

نظام مالیاتی کشور تا رسیدن به اقتصاد هوشمند فاصله معناداری دارد

شقاقی، رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی، دیجیتالی و هوشمند شدن نظام مالیاتی کشور را موجب حداقلی شدن فرار مالیاتی و فساد دانست و از فاصله معنادار وضعیت کنونی تا ایده آل هوشمند سخن گفت.

به گزارش بازار، وحید شقاقی در خصوص هوشمندسازی نظام مالیاتی کشور اظهار کرد: منظور از هوشمندسازی اقتصاد، سیستمی شدن نظام اقتصاد است تا پردازش بصورت هوشمند صورت گیرد.

وی ادامه داد: در این راستا نظام داده‌های ورودی به یک پردازشگر هوشمند متصل می‌شود تا داده‌ها ساماندهی شده و به یک خروجی منتج گردد.

شقاقی نظام سیستمی را هوشمند دانست و افزود: نظام هوشمند قادر است ارزش افزوده تحلیلی صادر کند؛ یعنی وقتی بانک‌های به نظام مالیاتی هوشمند وصل می‌شوند، داده‌های ورودی بصورت الکترونیک جمع شده و خروجی مبتنی بر تحلیل و ضعف و قوت ارائه می‌دهد.

وی تفاوت دولت الکترونیک و اقتصاد هوشمند را در وجود همین پردازشگر دانست و تصریح کرد: اگر سیستم دیجیتال باشد، داده‌ها بدون پردازش هوشمند به خروجی منتج می‌شوند ولی سیستم‌های هوشمند، ضعف و قوت‌ها را هم برطرف کرده و داده‌های ارزشمندی بدست می‌دهد.

شقاقی دیجیتالی و هوشمند شدن نظام مالیاتی کشور را موجب حداقلی شدن فرار مالیاتی و فساد دانست و افزود: در این صورت بانک‌های اطلاعاتی به این سیستم متصل شده و داده‌ها بخوبی پردازش خواهند شد.

این کارشناس مسائل اقتصادی این روند را موجب بر طرف ساختن نیازهای درآمدی دولت دانست و خاطرنشان کرد: فاصله ما تا این روند، معنا دار است و طرح جامع مالیاتی نیز پیشرفت لازم را نداشته؛ از طرفی بانک‌های اطلاعاتی به نظام مالیاتی وصل نشده‌اند تا پردازش هوشمند صورت گیرد.

شقاقی ادامه داد: فرارهای مالیاتی بدلیل عدم سیستمی کردن نظام مالیاتی است و بانک‌ها و بیمه‌ها و نیز ادارات ثبت نیز باید به این سیستم متصل شوند تا پردازش هوشمند صورت گیرد.

وی ایده اقتصاد هوشمند را متعلق به وزیر اقتصاد دانست و افزود: تلاش‌هایی صورت گرفته ولی مقاومت‌های زیادی در برابر شفافیت وجود دارد که مجلس باید کمک کند این مقاوت‌ها کاهش یابد تا وزیر اقتصاد فاصله کنونی را با سرعت بیشتری طی کند.

کد خبر: ۵۹٬۶۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha