۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۷
خرید مرغ دولتی با طعم کرونا؛ دولت متهم اصلی در آشفتگی‌ بازار
بازار از قم گزارش می‌دهد؛

خرید مرغ دولتی با طعم کرونا؛ دولت متهم اصلی در آشفتگی‌ بازار

قم- در حالی که برای پیشگیری از انتقال زنجیره ویروس کرونا حضور در تجمعات خطرناک است چالش‌های کنونی بازار مرغ و گرانی آن، مردم را به سمت صف‌های خطرناک برای تهیه مرغ دولتی تشویق می‌کند.

بازار؛ گروه استان‌ها: بازار مرغ این روزها در محافل خبری و اجتماعی و نشست‌های مهم دولتی به یک بحث بسیار داغ تبدیل شده است، بازاری که روز به روز به تلاطم آن افزوده و قیمت آزاد یک کیلو گوشت مرغ در هفته‌های گذشته تا ۴۰ هزار تومان هم رسید.

طی هفته‌های گذشته مرغ مصرفی جرئت به خرج داده و خود را از قفس مصوبات ستاد تنظیم بازار رها و از سفره‌های مردم پرواز کرده است؛ ستاد تنظیم بازار هم برای تعدیل و بهبود این آشفته بازار ناچار به توزیع مرغ به نرخ دولتی و مرغ منجمد در فروشگاه‌های دولتی و زنجیره‌ای شد و نرخ تعیین شده دولتی هم بین ۲۲ هزار تا ۲۸ هزار تومان هم متغیر است.

بسیاری از شهروندان قمی هم برای یک کیلو مرغ دولتی باید صف‌های طولانی در شرایط خطرناک کرونایی کنونی را تحمل کنند چون قادر به خرید مرغ با نرخ آزاد نیستند.

در این آشفته بازار که روزی نیست در رسانه‌ها خبری از بازار مرغ نشنویم انگار مرغ همه را سرگردان و حیران خود ساخته است، متهمان ردیف اول این مشکلات هم نهاده و ارز دولتی به شمار می‌رود.

جهاد کشاورزی هم فقط ۴۰ تا ۵۰ درصد از نهاده مرغداران را می‌تواند تأمین کند و مرغداران بخت برگشته باید مابقی نهاده مصرفی مرغداری خود را از بازار آزاد تهیه و خود را به دست ناپاک دلالان و سودجویان بسپارند.

 از دیگر مشکلاتی که در قم ذکر شده این است که میزان جوجه ریزی در این استان بین ۸۰۰ تا یک میلیون و ۲۰۰ قطعه است یعنی به دلیل اقلیم و شرایط آب و هوایی قم نمی‌توان بیش از این میزان مرغ گوشتی تولید کرد.

وقتی این نهاده به دست مرغدار می‌رسد چند ده برابر قیمت آن افزایش می‌یابد و یکی از کارهای کثیفی که دلال‌ها انجام می‌دهند قبل از رسیدن محموله جدید نهاده به کشور، همه نهاده‌های مانده در بازار را جمع و احتکار می‌کنند لذا این امر دست به دست هم داده و این آشفتگی و چالش را برای مردم و مرغداران به وجود آورده است.

مردمی که باید در این شرایط بسیار خطرناک کرونایی در صف‌های طولانی ایستاده تا مرغ با نرخ دولتی را برای سید غذایی خود تهیه کنند حال در این صف‌های خطرناک که طعم کرونا می‌دهد یا شیر هستند یا روباه؟ چرا که این روزها دسترسی به مرغ دولتی بسیار سخت است.

صف‌هایی که به جای طعم مرغ، طعم کرونا می‌دهد
برای بررسی وضعیت بازار مرغ مصرفی قم به یکی دو فروشگاه مهم و زنجیره‌ای استان رفته تا از چگونگی توزیع مرغ دولتی گزارش‌های میدانی بگیرم؛ در همان ابتدای صبح با صف‌های طولانی مردم روبروی می‌شوم.

یک شهروند قمی که طبق گفته وی از ابتدای صبح و ساعاتی است برای تهیه مرغ با نرخ دولتی در صف ایستاده می‌گوید: آیا درست است فردی به سن و سال من و در این شرایط کرونایی برای تهیه یک کیلو مرغ در چنین صفی ایستاده و خود را در معرض ویروس کرونا قرار دهد؟

محمد منزوی‌زاده بیان می‌کند: برای بار دوم است که اول صبح به این فروشگاه آمده تا مرغ نرخ دولتی خریداری کنم اما وقتی صف به نیمه می‌رسد با اتمام مرغ روبرو می‌شویم چرا باید این آشفتگی وجود داشته باشد؟

پرواز مرغ از سفره مردم
نامش علی زکی زاده و یک کارگر ساده است طبق گفته او چندی بار است که در صف ایستاده و نتوانسته مرغ مصرفی خانواده را تأمین کند.

قم در طول یک سال گذشته تنها استانی است که مرغ را به نرخ تنظیم بازار عرصه کرده و رابطه خوبی با اتحادیه مرغداران دارد

وی در این باره بیان می‌کند: چرا مسئولان از وضعیت بازار بی خبر هستند؟ از یک سو اعمال محدودیت کرده و اصناف و کسب و کارها را تعطیل می‌کنند و از سویی مردم را به سمت ایستادن در صف‌های طولانی تشویق می‌کنند.

به گفته زکی زاده، وضعیت اقتصادی مردم هم طوری است که مجبور هستند خطر کرده و برای تهیه مرغ دولتی ساعت‌ها به صف بایستند آخر بین نرخ دولتی و نرخ آزاد تفاوت بسیاری است کارگر ساده‌ای مثل من مگر می‌تواند مرغ آزاد بگیرد؟

جهاد کشاورزی قادر به تأمین صد درصدی نهاده مرغداران نیست
معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی قم در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، می‌گوید: قم در طول یک سال گذشته تنها استانی است که مرغ را به نرخ تنظیم بازار عرصه کرده و رابطه خوبی با اتحادیه مرغداران دارد.

علی اصغر همت بیان می‌کند: مشکل اصلی تأمین نهاده مرغداری و تأمین ارز دولتی است و جهاد کشاورزی نمی‌تواند ۱۰۰ درصد نهاده مرغداری‌های استان را تأمین کند، شاید بتوانیم تنها ۴۰ تا ۵۰ درصد نهاده مورد نیاز را تأمین کنیم ولی مرغداران باید برای نهاده‌های مصرفی خود به سمت بازار آزاد رفته و با نرخ گزافی این نهاده را تأمین کنند.

وی افزود: در حالی که ما رتبه ششم در زمینه تولید تخم مرغ در کشور هستیم ولی با توجه به شرایط اقلیمی و آب و هوای گرم و خشکی که استان قم دارد پرورش و تولید مرغ گوشتی در مقایسه با استان‌های شمالی با ظرفیت محدود انجام می‌شود به طوری که در قم بین ۸۰۰ تا یک میلیون قطعه جوجه ریزی داریم و از لحاظ تولید و مصرف تقریباً برابر هستیم.

توزیع روزانه ۳۰ تا ۴۰ تن مرغ دولتی در قم
معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی قم در بخش دیگری از سخنان خود بیان می‌کند: با توجه به وجود این همه مشکلاتی که در زمینه تأمین و تولید مرغ وجود دارد جهاد کشاورزی تاکنون تعامل بسیار خوبی با اتحادیه‌های مربوط به مرغداران و تولیدکنندگان داشته و قم تنها استانی در کشور است که مرغ مصوب تنظیم بازار کشور را به طور مطلوب عرصه و توزیع کرده است.

وی عنوان می‌کند: مشکل دیگری که در بازار مرغ ایجاد شده است جو روانی ناشی از وضعیت بازار در دیگر استان‌ها است به این معنی که وقتی در رسانه ملی بیان می‌شود که مرغ در دیگر استان‌ها مانند تهران مرغ به قیمت ۲۸ هزار تومان عرصه می‌شود در قم جو روانی ایجاد و تقاضای خرید هم بیشتر می‌شود، لذا به همین دلیل صف‌های طولانی برای خرید مرغ شکل می‌گیرد.

طبق مصوبه باید مرغداران به اندازه نهاده‌ای که دریافت می‌کنند مرغ تولید کنند و قم تنها استانی است که به طور کامل مرغ گرم را تأمین کرده است

همت می‌افزاید: در قم تعامل خوبی بین جهاد کشاورزی، استانداری و سازمان صمت و دیگر دستگاه‌های مرتبط با تنظیم بازار وجود دارد اما جهاد کشاورزی تنها مسئول تولید تأمین مرغ است؛ مرغ زنده را در کشتارگاه‌ها تحویل سازمان صمت داده و دیگر مسئولیتی نسبت به توزیع ندارد و در بحث نظارت‌ها باید سازمان صمت پاسخ‌گو باشد.

آشفتگی‌های بازار عرضه مرغ حل می‌شود
اما مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی استان قم می‌گوید: سامانه بازارگاه یک سامانه جدیدی است که تازه شروع به فعالیت کرده است که مشکلاتی به وجود آمده و قرار است این مشکلات در آینده حل و فصل شود.

هادی مؤمنی نسب بیان می‌کند: نهاده ما تا ۸۰ درصد وارداتی است و طی هفته‌های گذشته کاهش یافته است و در حال رفع موانع هستیم.

مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی استان قم عنوان می‌کند: طبق مصوبه باید مرغداران به اندازه نهاده‌ای که دریافت می‌کنند مرغ تولید کنند و قم تنها استانی است که به طور کامل مرغ گرم را تأمین کرده است و ما روزانه ۳۰ تن مرغ گرم و ۱۰ تن مرغ منجمد توزیع می‌کنیم.

مؤمنی نسب می‌افزاید: این تنش‌ها بیشتر به خاطر مشکلات جوجه ریزی است و از هفته آینده مشکلات رفع و شرایط بهتر خواهد شد.

جوجه ریزی در قم نصف شده است
رئیس اتحادیه مرغداران قم نیز بیان می‌کند: در گذشته ماهانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار قطعه جوجه ریزی داشتیم ولی از ماه گذشته این میزان به ۶۰۰ قطعه کاهش یافته یعنی جوجه ریزی در استان قم نصف شده است.

جعفر یاری منش عنوان کرد: در سایر استان‌ها تقاضا برای مرغ بالا رفاه است، این امر در بالا رفتن مرغ نقش داشته است همچنین نهاده‌ها در سیستم بارگاه جهاد کشاورزی عرصه می‌شود و عرصه نهاده دولتی در این سیستم کاهش یافته است؛ مرغدار هم باید نهاده را به طور آزاد تهیه کند که این امر در افزایش قیمت مرغ تأثیر دارد.

بازرسی از نحوه توزیع مرغ
معاون بازرگانی داخلی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم هم می‌گوید: مرغ گرم و منجمد روزانه در حال توزیع است و بازرسینی از سازمان صمت، جهاد کشاورزی و اتاق اصناف در حال بازرسی و نظارت بر نحوه توزیع هستند.

امیرحسن پروان می‌افزاید: توزیع روزانه متغیر است و روزانه بین ۲۲ تا ۳۰ تن گوشت مرغ در استان قم توزیع می‌شود.

گفتنی است، در استان قم ۱۱۶ واحد تولید مرغ تخمگذار با ظرفیت ۹ میلیون قطعه و هم چنین ۵۷ پولت به ظرفیت ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار قطعه و ۴ واحد پرورش مرغ مادر گوشتی و تخمگذار وجود دارد.

کد خبر: ۵۹٬۴۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha