۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۹
کمک ۱۰ میلیارد دلاری مرد ثروتمند آمازون در راه نجات زمین
صندوق سرمایه بزوس نجات دهنده شد؛

کمک ۱۰ میلیارد دلاری مرد ثروتمند آمازون در راه نجات زمین

مدیرعامل آمازون جف بزوس اعلام کرد که ۱۰ میلیارد دلار برای مبارزه با بحران و تغییرات آب و هوایی که بزرگترین تهدید برای کره زمین می باشد، اختصاص داده است.

به گزارش خبرنگار بازار به نقل از ان پی آر مدیر عامل شرکت بزرگ آمازون از اختصاص وجوهی به مبلغ ۱۰ میلیارد دلار که موجب ایجاد صندوق زمین بزوس شده است، در جهت مبارزه با تغییرات آب و هوایی خبر داد.

او در یک پست اینستاگرامی نوشت این ابتکار جهانی دانشمندان، فعالان، سازمان های مردم نهاد را تأمین خواهد کرد و امکان  محافظت از جهان طبیعی را  فراهم می آورد.

ثروتمندترین مرد جهان در اینستاگرامش افزود: «من می خواهم در کنار دیگران کار کنم تا روشهای شناخته شده را تقویت کنم و روشهای جدید مبارزه با تأثیر مخرب تغییرات آب و هوا در این سیاره را کشف کنم. این شرکت از شرکتهای بزرگ وکوچک، ایالات مختلف و سازمانهای جهانی و افراد در این راه حمایت خواهد کرد».

همچنین بزوس اعلام کرده که این صندوق از تابستان امسال توزیع پول را آغاز می کند و این وعده تقریباً ۸ درصد از ثروت او را نشان می دهد.

این گفته ها در حالی مطرح است که برخی از کارمندان و پرسنل آمازون، با انتقاد شدید از سوابق زیست محیطی کارفرمای خود، بر این باورند که این خود آمازون است که در بحران آب و هوا همدست بوده و بایدروش خود را تغییر دهد. کارمندان آمازون برای عدالت اقلیمی در بیانیه ای در پاسخ به این تعهد گفتند که آن ها اقدام بشر دوستانه جف بزوس را تحسین می کنند اما او برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی اقدامات بیشتری باید انجام دهد. به همین منظور راهپیمایی هایی صورت گرفته و برخی از کارمندان علنا این مسائل در محیط های عمومی مطرح کرده اند.  

در ماه آوریل سال گذشته، هزاران کارمند آمازون نامه سرگشاده ای را به هیئت مدیره نوشتند و از آنها خواستند که قراردادهای خود را با شرکت های نفت و گاز پایان دهند، کمک های مالی به قانونگذاران منکر تغییرات آب و هوایی را متوقف کرده و اهداف قابل اندازه گیری را تعیین کنند.

سوالی در ذهن این کارمندان مطرح است این است که آمازون تا کی به شرکت های نفت و گاز کمک می کند تا زمین را با چاه های نفتی و گازی بیشتری ویران کند؟  بلاخره چه زمانی آمازون مسئولیت ریه های کودکان را در نزدیکی انبارهای خود با جابجایی ماشین های دیزلی به کامیون های برقی بر عهده خواهد گرفت؟

در مقایسه با برخی از اقدامات میلیاردرها، فعالیت های بشر دوستانه بزوس محدود است. تصور می شود بزرگترین کمک مالی او در سپتامبر ۲۰۱۸ مبلغ ۲ میلیارد دلار برای کمک به خانواده های بی خانمان و تأمین بودجه مدارس بوده است.

این شرکت مستقر در سیاتل، همسایه مایکروسافت است که در ژانویه از طرحی برای کاهش انتشار گاز کربن تا سال ۲۰۳۰ پرده برداشت.

همچنین، مرد ثروتمند آمازون در حال تأمین بودجه برنامه فضایی Blue Origin (نام یک شرکت آمریکایی خصوصی فعال در زمینه هوافضا) است.

علاوه بر ان آمازون متعهد شد تا سال ۲۰۳۰ از انرژی تجدید پذیر ۱۰۰ درصدی استفاده کند و تا سال ۲۰۴۰ به بی طرفی کربن برسد. بخشی از تعهد آن شامل خرید ۱۰۰۰۰۰ وسیله نقلیه الکتریکی بدون انتشار از یک شرکت مستقر در میشیگان است که در سرمایه گذاری صدها میلیون دلاری در آن کرده است.

بزوس ثروتمندترین فرد جهان ۱۲۶.۹ میلیارد دلار ثروت دارد  و پس از آن دومین فرد ثروتمند جهان، بیل گیتس با ۱۴.۵ میلیارد دلار دارایی بحران آب و هوا را در اولویت بشردوستانه قرار داده است.

کد خبر: ۵٬۹۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha