۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۵
لزومی ندارد عربستان وارد مذاکرات برجام شود| لغو تحریمها همزمان با انطباق کامل ایران خواهد بود
سخنگوی پیشین وزارت خارجه فرانسه در گفتگو با بازار

لزومی ندارد عربستان وارد مذاکرات برجام شود| لغو تحریمها همزمان با انطباق کامل ایران خواهد بود

«مارک فینو» معتقد است که بایدن همیشه منتقد خروج آمریکا از برجام توسط ترامپ و آشفتگی ناشی از آن بوده و قاطعانه خواهان بازگشت به برجام است.

بازار؛ گروه بین الملل: بایدن در مصاحبه ای که توماس فریدمن ستون نویس روزنامه نیویورک تایمز با وی انجام داد، در مورد مقاله ای که ۱۳ سپتامبر (۲۳ شهریور) در تارنمای سی ان ان در ارتباط با به بازگشت به برجام نوشته بود، سخن گفت.

بایدن در آن مقاله نوشته بود: اگر ایران به تعهدات برجامی اش بازگردد، آمریکا بار دیگر به این توافق می پیوندد و تحریم های ضد ایرانی را لغو می کند.

جمهوری اسلامی ایران نیز همواره اعلام کرده است در صورت بازگشت آمریکا به برجام و اجرای تعهدات برجامی از سوی دیگر طرف های این توافق بین المللی، گام های برداشته شده در مسیر کاهش تعهدات برجامی از  سوی تهران به سرعت برگشت پذیر خواهد بود.

در این راستا خبرگزاری بازار مصاحبه ای با «مارک فینو» سخنگوی اسبق وزارت خارجه فرانسه انجام داده است که متن آنرا را ملاحظه می فرمایید. «مارک فینو» در حال حاضر مدیر بخش عدم اشاعه در «مرکز سیاست امنیتی ژنو» (GCSP) است.

*جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب ایالات‌متحده در گفت‌وگو با «توماس فریدمن»، ستون‌نویس سرشناس روزنامه نیویورک تایمز گفت: «بازگشت به برجام دشوار است؛ اما من همچنان به وعده‌ای که داده‌ام، پایبندم.» او پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری از بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای با ایران سخن گفته بود. او اکنون خواستار مذاکره جدید با ایران شده که محدود به موضوع هسته ای هم نیست. ارزیابی شما از سخنان جدید بایدن چیست و دلیل این چرخش چیست؟
بایدن همیشه منتقد خروج آمریکا از برجام توسط ترامپ و آشفتگی ناشی از آن بود. او در مبارزات انتخاباتی خود کاملاً واضح گفت که به محض ورود به کاخ سفید به سرعت به برجام خواهد پیوست.

با این حال وی هم از مخالفت محافظه کاران با عادی سازی روابط و هم از پیچیدگی رفع سریع همه تحریم ها که برخی از آنها نیاز به تصویب کنگره دارد، آگاه است. بایدن برای اینکه ضعیف به نظر نرسد یا بتواند امتیازاتی کسب کند به غرامت فکر می کند و اینکه شاید بتواند در دیگر حوزه ها به آن دست یابد. اما او می فهمد که ایران هر خواسته ای را به راحتی نمی پذیرد به همین دلیل می گوید بازگشت به برجام سخت خواهد بود.
 

*بایدن در این گفتگو گفته است که هرگاه ایران به طور کامل تعهدات و الزام‌های پیش‌بینی شده در برجام را رعایت کند، آمریکا به توافق هسته‌ای بازمی‌گردد و این نقطه آغازی است برای مذاکرات تکمیلی و رفع تحریم‌هایی که دولت ترامپ علیه ایران تعیین کرده است. از سوی دیگر ایران نیز بازگشت به تعهدات برجامی خود را مشروط به رفع تحریم‌ها کرده است. حال آنکه بایدن رفع تحریم‌ها را مشروط به پایبندی ایران به تعهدات کرده است. به نظر شما این پیچیدگی چگونه حل خواهد شد؟
به نظر می رسد این پیچیدگی شبیه مربع دایره است، به خصوص از نظر ترتیب. به همین دلیل بهترین راه حل تصمیمات اصولی همزمان (لغو تحریم های مربوط به برجام و بازگشت ایران به انطباق کامل) به دنبال بحث های تخصصی و همراه با اقدامات اعتمادساز موازی است. این دقیقا زمانی است که نماینده عالی اتحادیه اروپا (به عنوان رئیس کمیسیون مشترک) و همچنین روسیه می توانند در میانجیگری بین ایالات متحده آمریکا و ایران کمک کنند.
 

*اعلام شده است که امارات و عربستان نیز ممکن است در مذاکرات جدید شرکت داده شوند. آیا بایدن چنین کاری را انجام خواهد داد؟ آیا حضور این کشورها به مذاکرات هسته ای روند آنرا با مشکلات بیشتر مواجه نخواهد ساخت؟
بعید به نظر می رسد زیرا طرف های برجام به وضوح مشخص شده اند و نمی توان آنها را تغییر داد. اگر مذاکرات موازی در مورد مسائل امنیتی استراتژیک و منطقه ای انجام شود به نفع همه خواهد بود، از جمله منافع ایران.

این امر می تواند چارچوبی جدید ایجاد کند تا علاوه بر برنامه موشکی ایران، در مورد موضوعات دیگر از جمله برنامه های موشکی سایر کشورهای منطقه بتوان بحث نمود و راه را برای منطقه ای عاری از سلاح های کشتار جمعی و وسایل حمل و نقل آنها در خاورمیانه هموار کرد.
 

*به طور کلی آیا بایدن در ابتدا وارد برجام خواهد شد و بعد در مورد موضوعات دیگر مذاکره خواهد کرد یا همه موضوعات را به صورت پیوسته دنبال خواهد کرد؟
از گفته های بایدن به نظر می رسد که وی نیز مانند اوباما پرونده هسته ای را در اولویت خواهد داد زیرا فوری ترین پرونده برای بررسی است، اما اگر وی موفق به ایجاد جو گفتگو و بازگرداندن اعتماد متقابل شود، این امر می تواند مذاکرات گسترده تری را تسهیل کند. در هر صورت، هر رویکرد مبتنی بر سیاست فشار حداکثری یا استفاده از زور منتفی است.

کد خبر: ۵۹٬۳۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha