۲۰ آذر ۱۳۹۹ - ۰۶:۳۹
حمل گوشت با گاری و نیسان آبی در شرق مازندران
بازار پیگیری کرد؛

حمل گوشت با گاری و نیسان آبی در شرق مازندران

نکا- اگرچه وعده هایی برای ساخت کشتارگاه صنعتی در شرق مازندران داده شد، اما همچنان سلامت روی گاری های حمل گوشت ذبح می شود.

بازار؛ گروه استان ها: ساخت کشتارگاه صنعتی شرق مازندران که به دلایل مختلف از دستور خارج شده بود، دوباره روی میز قرار گرفت اما تا اجرایی شدن و تکمیل وعده ها همچنان سلامت مردم روی گاری های حمل گوشت حراج می شود.

 درحالی شرق مازندران از داشتن کشتارگاه صنعتی محروم است که ساخت کشتارگاه صنعتی در نکا نیز به رغم دریافت مجوز اولیه و سرمایه گذاری چندسال راکد ماند و از دستور متولیان امر خارج شده بود.

انتشار گزارشی از وضعیت نامناسب و غیربهداشتی کشتار دام در مناطق شرق مازندران در بازار، جرقه و پیگیری این موضوع را در دستور قرار دارد و اکنون مسئولان امر وعده دادند تا کشتارگاهی در منطقه ایجاد شود به شرط آنکه مجوز لازم دریافت شود.

نبود کشتارگاه صنعتی در شرق مازندران و عدم دسترسی به کشتارگاه بهداشتی، سبب رواج ذبح سنتی و غیربهداشتی در دامداری ها، حیاط خانه ها و زیرزمین ها شده است

نبود کشتارگاه صنعتی در شرق مازندران و عدم دسترسی به کشتارگاه بهداشتی، سبب رواج ذبح سنتی و غیربهداشتی در دامداری ها، حیاط خانه ها و زیرزمین ها شده است و این وضعیت نامناسب بهداشتی سلامت را به خطر انداخته است.

حمل گوشت با گاری و نیسان آبی
درحال حاضر بسیاری از قصابان و دامداران با نیسان های آبی و گاری هایی، لاشه گوشت را از محل ذبح در حیاط خانه ها و دامداری ها به قصابی ها منتقل می کنند و سلامت از زنجیره تولید تا مصرف به حاشیه رانده می شود.

ذبح دام در حیاط خانه ها
نبود کشتارگاه صنعتی سبب شده تا اهالی منطقه همچنان ناچار باشند با شیوه های سنتی و بدون نظارت متولیان کشتار دام را انجام دهند وبه گفته برخی از قصابان و دامداران، دام ها به صورت سنتی به مدت بیش از ۱۵ سال در خانه ها و دامداری ها کشتار می شوند.

یک شهروند نکایی در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه پنج شهر شرق استان فاقد کشتارگاه صنعتی دام هستند، افزود: برای کشتار و ذبح دام های سبک و سنگین یا باید به صورت غیربهداشتی در حیاط خانه ها انجام شود و یا اینکه با تحمیل هزینه های فراروان آن را کشتارگاههای استان گیلان و جویبار در مرکز مازندران منتقل کنیم.

علی نظری با عنوان اینکه به دلیل بعد طولانی مسافت و افزایش هزینه ها قصابان و دامداران تمایلی به انتقال دام به کشتارگاه های صنعتی همجوار ندارند، افزود: این مسئله سبب می شود تا برخی افراد سودجو در زیرسایه ضعف نظارت ها اقدام به ذبح غیربهداشتی و گاه غیرشرعی دام داشته باشند.

مسئولان برای ساخت کشتارگاه حامی نشدند
موسوی یکی از پرورش دهندگان دام در شرق مازندران نیزبا اظهار اینکه قرار بود میدان دام و کشتارگاه در منطقه احداث کنیم اما مورد حمایت واقع نشدیم، می گوید: برای ساخت کشتارگاه و میدان دام کلی هزینه و خرج کردیم اما مسئولان سر وعده ها و وقول هایشان نماندند.

وی افزود: نبود کشتارگاه در منطقه موجب شده تا سلامت مردم به خطر افتاد و از سوی دیگر دامدار و قصاب نیز توان لازم برای بردن دام به کشتارگاه های اطراف و ذبح آن را ندارد.

وی یادآور شد: ماشین حمل برای انتقال گوشت به قصابی ها نیز هر یک روز درمیان داده می شود و قصابان مجبورند با خودروهای خود لاشه های گوشت را به قصابی ها منتقل کنند.

دامپزشکی: مشکلی برای ساخت کشتارگاه نداریم
موضوع ایجاد کشتارگاه صنعتی دام در شرق مازندران و رکود این پروژه درحالی است که متولیان امر معتقدند برای ساخت کشتارگاه حمایت خواهیم کرد. حسین رضوانی مدیرکل دامپزشکی مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه مکانی که برای ساخت کشتارگاه معرفی شده بود از نظر این سازمان مشکلی نداشت، ادامه داد: برخی دستگاهها برای ساخت کشتارگاه مخالفت کردند.

وی با بیان اینکه دامپزشکی آماده حمایت از سرمایه گذاران است، ساخت کشتارگاه را در منطقه شرق مازندران امری ضروری برشمرد و گفت: سرمایه گذاری برای ساخت کشتارگاه ورود پیدا کرده و استعلام های لازم را دریافت کرده است.

وی گفت: قرار است استعلام های مورد نیاز را تحویل دهد و با نظر دستگاه های ذیربط ساخت کشتارگاه آغاز شود.

مسائل زیست محیطی از جمله دلایل مخالفت با ساخت کشتارگاه صنعتی در شرق مازندران عنوان می شود و در این راستا حسینعلی ابراهیمی مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران نیز عنوان کرد برای ساخت کشتارگاه باید به ضوابط زیست محیطی توجه شود.

وی فاصله از محدوده روستا به میزان ۷۵۰ متر و فاصله ۱۵۰۰ متری از شهر را از جمله ضوابط برشمرد و گفت: در حال حاضر با فعالیت میدان دام در شرق استان موافقت شده مشروط بر اینکه که مکان مناسب منتقل شود.

جلوگیری از کشتار غیرمجاز دام در شرق مازندران و حفظ سلامت مردم نیازمند تسهیل در فرایند صدور مجوزها  برای ساخت کشتارگاه صنعتی در شرق استان است تا سلامت مردم روی گاری های حمل گوشت به حراج گذاشته نشود.

در حال حاضر نبود کشتارگاه صنعتی دام در شرق استان علاوه بر سرگردانی قصابان و دامداران، سبب ذبح غیربهداشتی و افزایش قیمت گوشت نیز شده است، این وضعیت درحالی است که سال ۹۰ کلنگ ساخت کشتارگاه صنعتی در شرق مازندران به زمین زده شد و پس از آن مسئولان از ساخت آن پیشمان شدند.

کد خبر: ۵۹٬۳۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha