۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۰
عدم ترخیص به موقع کالا از دلایل گرانی‌هاست
کارشناس امور گمرکی:

عدم ترخیص به موقع کالا از دلایل گرانی‌هاست

شریفی، کارشناس امور گمرکی عدم ترخیص به موقع کالاها و کمبود کالاها در بازار را بخشی از دلیل گرانی ها دانست و گفت: روند ترخیص کالاها به شدت سخت بوده و گلایه تجار هم از همین قضیه است.

به گزارش بازار، امید شریفی، کارشناس امور گمرکی درباره مشکلات ترخیص کالا گفت: گمرک فقط یک دستگاه مجری است نه یک دستگاه سیاست گذار و تغییردهنده قوانین لذا فقط باید قوانین و مصوبات ابلاغی دولت را اجرایی کند.

وی افزود: فرآیند ترخیص کالا و واردات در کشور ما در حالت عادی پیچیده است و امسال هم بحث تغییرات نرخ ارز و اتفاقات حوزه کالاهای اساسی به این حوزه اضافه شده است.

کارشناس امور گمرکی درباره علت دپو شدن کالاها در گمرک بیان کرد: خیلی از تجار برای تأمین و انتقال ارز وارد فرآیند بانک مرکزی می شوند و یا به دلیل حسابی که با شرکت نماینده دارند اول خریدشان را انجام می دهند و بعد به دنبال اخذ مجوز و تخصیص ارز می روند و بنابراین بخشی از کالاها به این شکل در گمرک دپو می شوند.

شریفی تصریح کرد: تاجر به دنبال کسب سود خودش است و اگر نوسانات بازار خیلی زیاد باشد طبیعتاً از خرید و فروش خودداری می کند تا ثبات حاصل شود نه اینکه بخواهد قیمتها را بالا ببرد.

وی فرآیند واردات در ایران را از اساس دچار اشکال خواند و گفت: اگر از همان مرحله اول، تأمین ارز و مجوز ثبت سفارش کالا پیگیری شود دچار این مشکلات و معضلات نخواهیم بود.

این کارشناس اقتصادی عدم ترخیص به موقع کالاها و کمبود کالاها در بازار را بخشی از دلیل گرانی ها دانست و گفت: روند ترخیص کالاها به شدت سخت بوده و گلایه تجار هم از همین قضیه است.

کد خبر: ۵۹٬۳۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha