۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۲
خارج شدن حباب هیجانی بازار سرمایه/ سیر صعودی بورس تا بهمن ادامه دارد
کارشناس بازار سرمایه:

خارج شدن حباب هیجانی بازار سرمایه/ سیر صعودی بورس تا بهمن ادامه دارد

لرستان- مروی، کارشناس بازار سرمایه گفت: حباب هیجانی بازار تا حد زیادی خارج شده و آینده مثبتی برای بازار متصور هستیم.

علی مروی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: در حال حاضر بازار به پایین‌ترین حد خود رسیده و از این پس کم کم بازگشت بازار به سطح و حجم‌های بالاتر شروع می‌شود.

وی افزود: این بازار، برخلاف سری قبل که سیر هیجانی را طی می‌کرد و مردم به صورت احساسی در بازار بودند، این بار ظاهراً رفتارها و تهدیدهای اقتصادی حاکم است به همین دلیل رشدهای آرام و معقول‌تر اتفاق می‌افتد.

کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: حباب هیجانی بازار تا حد زیادی خارج شده و آینده مثبتی برای بازار متصور هستیم کما اینکه در حال حاضر هم نوسانات نسبتاً مثبتی در حال روی دادن است.

ایجاد فرصت مثبت برای بنگاه‌های اقتصادی
وی اظهار کرد: بسیاری از شرکت‌ها، اصلاح صورت مالی و افزایش سرمایه دارند و طرح‌های توسعه‌ای آنها در حال اجرایی شدن است، در نتیجه به نظر می‌رسد با توجه به تورم و نرخ ارز این شرکت سودآوری خوبی داشته باشند.

مروی تصریح کرد: البته چون مردم به دلیل تجربه قبلی خود هنوز خوشبین نیستند ممکن است با کوچکترین اتفاق و سیگنال منفی، برای فرار از بازار سرمایه اقدام کنند.

وی با بیان‌ اینکه پیروزی بایدن بر مثبت شدن بازار بورس بی‌تأثیر نیست، گفت: تحریم‌ها مشکلات زیادی برای بنگاه‌های اقتصادی ایجاد کرده بود و سبب ضرر و زیان آنها شده بود که با پیروزی بایدن یک امیدی ایجاد شد؛ حتی اگر روند تحریم‌ها برنگردد، اما همین احساس امیدواری که حداقل تحریم ها تشدید نمی‌شود و جلوی این افزایش فشارها گرفته شده، یک سیگنال و فرصت مثبت برای بنگاه‌های اقتصادی است.

شیب ملایم سیر صعودی بورس
کارشناس بازار سرمایه افزود: خیلی از بنگاه‌ها و شرکت‌های اقتصادی مثل گروه پتروشیمی‌ها، فولادی‌ها و حتی خودروسازی‌ها که به واسطه مراودات بین‌المللی‌ که دارند در ایام تحریم محدود شده بودند و بعضاً به ضرردهی رسیده بودند، الان امیدوارند که با پیروزی بایدن و بازگشت آمریکا به برجام یک گشایشی اتفاق بیفتد و این شرکت‌ها وضعیت بهتری پیدا کنند.

وی عنوان کرد: تحلیل در بازار بورس تحلیل بلندمدتی نیست، بازار بورس به اخبار، اتفاقات و تصمیمات واکنش نشان می‌دهد و چون هنوز در حوزه سیاسی و اقتصادی کلان کشور ما، تصمیمات لحظه‌ای زیادی گرفته می‌شود نمی‌توان یک تحلیل بلند مدت برای بازار مطرح کرد.

مروی ادامه داد: اما حداقل تحلیلی که می‌توانم داشته باشم این است که فعلاً تا اول بهمن ماه که دولت جدید آمریکا رسماً شروع به کار کند و بایدن مستقر شود، همین شرایط نسبتا مثبت در بازار حاکم خواهد بود و با یک شیب ملایم سیر صعودی پیدا می‌کند و از ابتدای بهمن تا پایان بهمن، رفتار بایدن، آن میزان خوشبینی که از آمریکا و رفع تحریم‌ها ایجاد شده بود را از بین خواهد برد و در آن زمان می توان تصمیم گرفت که شرایط ادامه پیدا می کند یا رفتار برمی‌گردد.

وی اظهار کرد: فعلاً فکر می‌کنم تا اول بهمن وضعیت خوبی را خواهیم داشت و بعد از آن براساس اتفاقات بین‌المللی و واکنش‌های داخلی کشورمان شرایط تغییر می‌کند؛ مثلاً همین طرحی که مجلس در خصوص اقدام متقابل ایران برای رفع تحریم و عدم اجرای پروتکل الحاقی مصوب کرده و قرار است اوایل بهمن اجرایی شود و نوع واکنش اروپا و آمریکا به این طرح، بر بورس تاثیر گذار خواهد بود.

کد خبر: ۵۹٬۳۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha