۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۷
کشت ۲۰۰ هکتار زیره در اراضی «مبارکه»
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد

کشت ۲۰۰ هکتار زیره در اراضی «مبارکه»

اصفهان- بابایی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مبارکه از کشت ۲۰۰ هکتار زیره در اراضی شهرستان مبارکه در پاییز امسال خبر داد.

 سید کسری بابایی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه یکی از راهکارهای مقابله با کمبود آب در منطقه،   کشت گیاه با آبیاری کم یا دیم است، اظهار داشت: در این راستا استفاده از گونه‌های کم مصرف آب در دستور کار است.

وی با بیان اینکه زیره یکی از گیاهان کم مصرف است، ابراز داشت: کشت این گیاه در شهرستان مبارکه از دیرباز وجود دارد، زیره گیاهی یکساله از خانواده چتریان است که عمده کشت آن با سطح زیرکشت ۱۸۰ تا ۲۰۰ هکتار در اراضی منطقه طالخونچه شهرستان مبارکه انجام می‌شود.

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان مبارکه با بیان اینکه زیره سبز از جمله گیاه دارویی و ادویه‌ای با طبع گرم و خشک است، ادامه داد: این گیاه سرشار از ویتامین سی است که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند و همچنین خاصیت ضد نفخ داشته و در درمان پوکی استخوان و همچنین در لاغری تاثیر بسزایی دارد.

وی با بیان اینکه کشت زیره سبز از اوایل آذر آغاز و تا پایان آذر ادامه دارد، گفت: میزان بذر مصرفی حدود ۸۰۰ گرم در هکتار است که به صورت مستقیم در زمین اصلی کشت می شود.

کشت دیم زیره
بابایی تصریح کرد: بعد از مرحله کاشت در صورتی که نزولات جوی سنگین باشد نیاز به آبیاری نیست و در شرایط خشکسالی بعد از مرحله کاشت یک مرتبه آبیاری و سپس در اسفندماه آبیاری بعدی صورت می گیرد اما کشت زیره سبز عمدتاً به صورت دیم است.

وی با اشاره به استفاده از ۲۰ تا ۳۰ کیلوگرم کود ازت در هکتار برای کشت زیره گفت: زیره نسبت به علف‌های هرز بسیار حساس است و بایستی به صورت وجین دستی با علف‌های هرز مبارزه شود، تجربه ثابت کرده در صورتی‌که کشت قبلی ارزن باشد عملکرد افزایش می‌یابد.

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان مبارکه افزود: برداشت زیره در اوایل خرداد ماه به صورت دستی آغاز می‌شود، در این روش  بوته‌ها با دست از خاک بیرون کشیده شده و سپس در محل مناسبی خشک و با کمک باد، دانه از ساقه جدا می‌شود.

وی با بیان اینکه میزان عملکرد محصول حدود ۴۰۰ تا ۶۰۰ کیلوگرم در هکتار بسته به شرایط متغیر است، تصریح کرد: کشت این گیاه با قیمت فروش حدود ۴۰ هزار تومان برای هر کیلو بسیار مقرون به صرفه است.

کد خبر: ۵۹٬۲۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha