۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۴
جهش و بی ثباتی در بازار ارز مهم ترین معضل فعالان اقتصادی شده است
رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران در البرز

جهش و بی ثباتی در بازار ارز مهم ترین معضل فعالان اقتصادی شده است

کرج- رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران گفت: تا قبل از جریانات اخیر ارزی، بحث اصلی فعالان اقتصادی موضوع منابع مالی بود اما در یک سال و نیم گذشته جهش های ارزی و بی ثباتی آن مهم ترین معضل این بخش شده است.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی البرز، ابوالفضل روغنی گلپایگانی که مهمان ویژه نشست هیات نمایندگان اتاق البرز بود، ضمن اشاره به اینکه فعالان اقتصادی معتقد هستند اگر وضعیت ارزی سامان یابد وضع تولید مناسب تر خواهد شد، بیان کرد: در کشورجهش دلاری داشتیم که کمی به تولید داخلی کمک کرد و در بخش هایی نیز به نفع فعالان اقتصادی بود.

روغنی گلپایگانی ضمن اشاره به موضوع برجام و مذاکراتی که در این خصوص ممکن است در آینده انجام شود، بیان کرد: ما به عنوان فعالان بخش خصوصی باید از اکنون به دنبال بررسی شرایط پس از مذاکرات و اتفاقاتی باشیم که پیرو آن برای بخش خصوصی رخ می دهد، از جمله شرایطی که در موضوع دلار ممکن است که پیش آید.

وی گفت: باید به این مهم توجه کنیم که اگر در آینده مجدد درب های مراودات تجاری کشور گشوده شود و یا درآمدهای حاصل از نفت افزایش یابد، تولیدکنندگان و صنعتگران ایرانی چه میزان تاب آوری در مقابل آن شرایط خواهند داشت؟ در این راستا باید برنامه ریزی میان مدت داشته باشیم.

آمار ارائه شده در خصوص منابع مالی در اختیار صنعت صحیح نیست
روغنی گلپایگانی در بخش دیگری از سخنان خود، با بیان اینکه طبق آمارهای رسمی ارائه شده حدود ۳۵ درصد از منابع مالی بانک های کشور در اختیار صنعت است، عنوان کرد: اما این آمار در واقع صحیح نیست چون در رقم اعلام شده بخشی به خدمات و قسمتی نیز سهم مسکن یا معدن است و عملا رقمی برابر ۱۱ تا ۱۲ درصد منابع بانکی کشور در اختیار صنعت است.

وی در ادامه افزود: تا قبل از جریانات اخیر ارزی، بحث اصلی فعالان اقتصادی موضوع منابع مالی بود اما در یک سال و نیم گذشته جهش های ارزی و بی ثباتی آن مهم ترین معضل این بخش شده است.

رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران در بخش دیگری در خصوص صنعت داروی کشور با این توضیح که در حال حاضر بیشترین صادرات داروی ایران به سه کشور عراق، افغانستان و سوریه است، گفت: اما فعالان این حوزه مشکلاتی در مورد برگشت ارز حاصل از صادرات دارو دارند، چون این مهم برای این فعالان صنعتی بیش از یکسال به طول می انجامد در نتیجه باید زمان بیشتری در مورد رفع تعهدات ارزی به آنها تخصیص داده شود.

به گفته روغنی، خود تحریمی در شرایط کنونی خیلی بیشتر از تحریم های خارجی فعالان اقتصادی کشورمان را آزار می دهد، زیرا به عنوان نمونه بانک های عامل ایران شرایط انقباضی به خود گرفته اند و یا دیگر دستگاه هایی که در ارتباط با صنایع و خدمات هستند، مسائل و مشکلات اساسی را برای فعالان این عرصه ایجاد کرده اند.

کد خبر: ۵۹٬۲۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha