۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۶
ساز ناکوک صنوف آلاینده در بیرجند؛ انتظار مردم برای انتقال ۱۳ ساله شد
بازار گزارش می دهد؛

ساز ناکوک صنوف آلاینده در بیرجند؛ انتظار مردم برای انتقال ۱۳ ساله شد

بیرجند- طرح انتقال صنوف آلاینده و مزاحم از بیرجند به خارج شهر از سال ۸۶ تصویب شده و بعد از گذشت ۱۳ سال هنوز اجرایی نشده و منجر به نارضایتی شهروندان شده است.

بازار؛ گروه استان ها: سال ۸۶ بود که مسئولان استانی و شهرستانی در راستای حذف آلاینده‌های محیطی از برخی خیابان‌های بیرجند اعم از خیابان بهشتی، عدل و شهید فهمیده بیرجند، طرحی به نام «انتقال صنوف آلاینده و مزاحم از بیرجند»در سایت ۵۳ هکتاری پشت آرامستان بیرجند را به تصویب رساندند.

اکنون ۱۳ سال از تصویب این طرح می‌گذرد و هنوز در لابه لای کش و قوس‌های دستگاه‌های مختلف بر زمین مانده و نتوانسته روند اجرایی‌اش را طی کند.

امروز مسئولانی که خود متولی طرح بوده، توپ مشکلات را به یکدیگر پاس کاری کرده و عملاً اقدامی موثر برای حل مسئله پیدا نمی‌شود.

مردم این مناطق هم از ۱۳ سال گذشته تنها به وعده‌های به سرانجام نرسیده مسئولان در برهه‌های مختلف دل خوش کرده‌اند. هر چند می‌دانند طرحی که بیش از یک دهه نتواند بر مشکلات فائق آید، نباید پایانی خوش را برای آن انتظار داشت.

ورود دادستان مرکز استان در شهریور ماه سال جاری به پرونده انتقال صنوف آلاینده امیدی دیگر برای رفع موانع پیش رو بود اما گویی تاکنون گامی مؤثر برداشته نشده و راهکارها تنها در برگزاری جلسه و بازدید از شرایط طرح برجای مانده است.

کاش مسئولان اندکی رنج مردم این منطقه را حس کنند و پاسخ مطالبه‌ها را تنها به وعده و اتهام دیگر دستگاه‌ها خلاصه نکنند. چرا که پیگیری خبرنگار بازار حاکی از این است که برخی مسئولان که در رأس موضوع هستند از روند اجرای پروژه هم اطلاعی نداشته و برای باز شدن گره‌های پیش روی طرح چشم انتظار خروجی جلسه مسئولان با استاندار سابق خراسان جنوبی هستند.

مشکلات پیش روی پروژه انتقال صنوف آلاینده به خارج شهر تنها دو قصه را روایت می‌کند، یا کلنگ اجرای طرح اشتباه به زمین خورده و یا مشکلات دیگری در لابه لای طرح وجود داشته که بیان نمی‌شود.

برای بررسی مشکلات مردم به برخی خیابان‌های بیرجند سری می‌زنیم تا از رنج‌های چندین ساله سخن بگویند.

آرامش نداریم
یکی از ساکنان خیابان عدل بیرجند در گفت و گو با خبرنگار بازار با اشاره به فعالیت صنوف آلاینده در حاشیه خیابان گفت: روز و شب آرامش نداریم چراکه صدای جوشکاری و صافکاری امانمان را بریده است.

رضا قربانی با اشاره به محدودیت‌های کرونایی بیان کرد: در همین عصر محدودیت کرونا و تعطیلی زود هنگام اصناف اندکی معنی آرامش را فهمیدیم.

وی با بیان اینکه در حاشیه پیاده رو به دلیل ریخته شدن روغن ماشین و وجود ابزار کار اصناف نمی‌توان قدم برداشت، افزود: چرا مسئولان اقدامی برای انتقال این صنوف انجام نمی‌دهند؟

قربانی با طرح این سوال که مردم این منطقه تا کی باید به وعده‌های مسئولان دل خوش کنند، افزود: از ۱۳ سال گذشته هر روز وعده‌ای جدید می شنویم اما تاکنون عملی نشده است.

در حاشیه پیاده رو به دلیل ریخته شدن روغن ماشین و وجود ابزار کار اصناف نمی‌توان قدم برداشت چرا مسئولان اقدامی برای انتقال این صنوف انجام نمی‌دهند؟

اجرای طرح انتقال صنوف تسریع شود
یکی دیگر از ساکنان خیابان عدل بیرجند با بیان اینکه سال‌ها است که از صدای کسب‌وکار برخی مغازه‌ها مانند جوشکاری و تعمیرات رنج می‌برم، افزود: باید هرچه سریع‌تر این مغازه‌ها به خارج شهر منتقل شوند.

زهرا عرب با بیان اینکه صوف آلاینده در شهر باعث تخریب زیبایی در چهره شهر می‌شود، افزود: همچنین کسب و کار این صنوف آرامش را از بسیاری از خانواده‌ها سلب کرده است.

وی ادامه داد: در شرایطی که آموزش‌ها مجازی شده، متأسفانه سر و صدای حاصل از کار این مغازه‌ها آرامش را از دخترم گرفته و نمی‌تواند درس بخواند.

عرب ادامه داد: برخی از این مغازه‌ها درست در ساعاتی از روز که دیگر شهروندان به استراحت نیازمندند، مشغول به کاسبی می‌شوند.

مسئولان صدای شهروندان را بشنوند
یکی از ساکنان خیابان مصطفی خمینی بیرجند هم در گفت و گو با بازار بیان کرد: باید از ابتدای ساخت مسکن در این محدوده و یا اسکان این کاسبان، فکری اندیشیده می‌شد.

احمد براتی با بیان اینکه بارها شاهد برخورد بین صاحبان مشاغل و مردم بوده‌ام، افزود: این افراد هم تقصیری ندارند چرا که اگر در مغازه را برای کاسبی باز نکنند، چطور هزینه خانواده‌ شان را تأمین کنند بنابراین تنها باید مسئولان صدای مردم را شنیده و به مطالبه آن‌ها پاسخ دهند.

وی با بیان اینکه انتقال صنوف آلاینده مزیت‌های زیادی را عاید کسبه و شهروندان می‌کند، گفت: از مسئولان خواستاریم با نظارت بیشتر بر اجرای طرح، در انتقال صنوف همتی ویژه داشته باشند.

درخواست کسبه برای انتقال صنوف
یکی از کسبه‌ها هم در گفت و گو با بازار با بیان اینکه کاسبان هم به خاطر این شغل پر صدا شرمنده مردم هستند، گفت: مسئولان در ابتدای امر باید برای فعالیت این صنوف چاره‌اندیشی کرده تا این اختلافات در بین شهروندان به وجود نیاید.

محمد رضایی ادامه داد: امید است این انتقال هرچه سریع‌تر انجام شود چرا که خودمان هم از ایجاد این مشکلات در شهر به تنگ آمده‌ایم.

وی با بیان اینکه در شرایط اقتصادی پیش رو نمی‌توانیم برای همیشه در مغازه را ببندیم، افزود: متأسفانه نمی‌توان تعمیر کاری ماشین را بدون سر و صدا انجام داد.

رضایی بیان کرد: چند سال پیش مبلغی برای ثبت نام در طرح از کسبه اخذ شده ولی تاکنون نه پولی برگشت داده شده و نه انتقالی صورت گرفته است.

بنا به گفته شهروندان چیزی که در زنجیره ناقص انتقال صنوف آلاینده بر رنج و نارضایتی مردم می‌افزاید، قول‌های نافرجام مسئولان بوده که در هر جلسه در رسانه‌های خبری تیتر می‌شود و روز دیگر تنها کاغذ باطله‌ای بیش نیست.

وعده‌هایی که به سرانجام نرسید
فرماندار بیرجند در خردادماه سال ۱۳۹۵ در کارگروه صنوف آلاینده شهرستان بیرجند بر انتقال این صنوف به خارج شهر تاکید کرد و گفت: آخرین‌مهلت برای انتقال، تا پایان سال جاری بوده و معطلی در اجرا توجیه‌پذیر نیست.

علی ناصری باری دیگر در ۱۳ خرداد ۱۳۹۵ در بازدید از طرح ۵۰ هکتاری صنوف آلاینده بیرجند گفته بود: انتقال صنوف آلاینده در ساماندهی صنوف و نیز تجمیع ارائه خدمات به صورت آسان به مردم و نیز از نظر اصلاح سیما و منظر شهری و الزامات زیست محیطی بسیار تأثیرگذار است.

شهردار بیرجند در یک تیرماه سال جاری در شورای شهر بیرجند انتقال صنوف آلاینده را از مهم‌ترین اولویت‌های پیش روی شهرداری دانست و گفت: بخشی از اراضی این پروژه در اختیار شهرداری است که باید تعیین تکلیف شود و در این راستا پیشنهاد برگزاری مزایده و طرح تشریفات داده‌ایم.

محمدعلی جاوید با بیان اینکه محدودیتی در صدور پروانه ساختمانی نداریم، اظهار کرد: امید است تمام دستگاه‌های پای کار بیایند تا بتوانیم ظرف یک سال و نیم آینده صنوف آلاینده را منتقل کنیم.

تلاش ما بر این است که از طریق هماهنگی با اتحادیه صنوف آلاینده، این صنوف تا پایان سال جاری به خارج شهر منتقل شود

حجت الاسلام ابراهیم حمیدی، رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی هم ۱۹ شهریور ماه سال جاری در دومین جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم خراسان جنوبی اشاره به اجرای طرح صنوف آلاینده بیان کرد: طرح انتقال صنوف آلاینده در ۷۸ هکتار زمین تعریف شده که ۱۴ هکتار به دلیل ادعای اوقاف مبنی بر وقفی بودن با مشکل مواجه شده و در حال رسیدگی است.

حجت الاسلام حمیدی ادامه داد: تلاش ما بر این است که از طریق هماهنگی با اتحادیه صنوف آلاینده، این صنوف تا پایان سال جاری به خارج شهر منتقل شود.

اگرچه مردم تاکنون وعده‌های به سرانجام نرسیده زیادی شنیده‌اند اما باز هم منتظرند تا این شاید تا پایان سال شاهد اجرای این طرح بزرگ و مهم باشند.

بررسی پرونده انتقال طرح در دادگستری
مدیرعامل شرکت تعاونی ساماندهی صنوف آلاینده بیرجند هم در گفت و گو با خبرنگار بازار با اشاره به آخرین وضعیت پرونده انتقال صنوف آلاینده از بیرجند بیان کرد: واگذاری اراضی به کسبه در سطح ۴۵ هکتار آغاز شده است.

محمد حسین دلیر پیدا شدن مالکیت شخصی مبنی بر اوقافی بودن ۱۱ هکتار از پروژه از مشکلات پیش روی طرح است، بیان کرد: دادگستری از ۲۰ شهریور ماه به شهرداری و اداره اوقاف فرصتی یک ماهه برای ارائه اسناد و مدارک شأن داده است.

مدیرعامل شرکت تعاونی ساماندهی صنوف آلاینده بیرجند افزود: پرونده انتقال صنوف آلاینده هنوز در دادگستری و شورای ثبت استان است.

وی با بیان اینکه واگذاری ۱۴ هکتار از زمین از سه ماه گذشته در کمیته مدیریت واگذاری زمین کشور است، افزود: شهرداری و اوقاف هم برای بخشی از این اراضی ادعای مالکیت دارند که در شورای ثبت در حال بررسی است.

شهرداری و اوقاف برای بخشی از  اراضی طرح انتقال صنوف آلاینده ادعای مالکیت دارند که در شورای ثبت در حال بررسی است

دلیر با اشاره به زیر ساخت‌های پروژه بیان کرد: بخشی از شبکه‌های جاده‌ای در حال انجام است.

وی با بیان اینکه بخشی از زیرساخت‌های برق هم تأمین شده است، ادامه داد: همچنین پروژه تأمین آب به مناقصه گذاشته و برنده مشخص شده که تا پایان سال به اتمام می‌رسد.

مسئولان در انتظار برگزاری جلسه
رئیس شورای شهر بیرجند هم در گفت و گو با بازار بیان کرد: مورد خاصی از طرح به شورا منعکس نشده و در مرحله صدور پروانه‌های ساختمانی است.

ابراهیم تقی زاده با اشاره به ادعای مالکیت اوقاف بر روی قسمتی از زمین اجرای طرح بیان کرد: هنوز مالکیت شهرداری نسبت به زمین تثبیت نشده و طی جلسه‌ای در زمان استاندار قبلی، مقرر شده مدیر کل ثبت اسناد و اداره اوقاف جلسه‌ای برای بررسی ادعای اوقاف برگزار شود.

تقی زاده افزود: نمی‌توان در حال حاضر برای زمینی که مدعی دارد، طرحی اجرایی شود و بعد از برگزاری جلسه مذکور تصمیمات برای واگذاری یا عدم واگذاری اخذ می‌شود.

حرکت لاک‌پشتی پروژه نشان از این دارد که صدای دلخراش جوشکاری‌ها و یا مشکلات بهداشتی و تنفسی، دغدغه زیادی برای شهروندان به وجود آورده که نیازمند همت بیشتر  و تدبیر عملیاتی از سوی مسئولان است. 

کد خبر: ۵۹٬۱۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha