۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۷
توسعه پوشش گیاهی در ۱۲ هزار هکتار از اراضی اصفهان/ مهار یک میلیون مترمکعب آب سطحی
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد:

توسعه پوشش گیاهی در ۱۲ هزار هکتار از اراضی اصفهان/ مهار یک میلیون مترمکعب آب سطحی

اصفهان- شاملی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان گفت: عملیات توسعه پوشش گیاهی در ۱۲ هزار و ۳۰۵ هکتار از اراضی استان تا پایان سال جاری به اجرا درخواهد آمد.

محمدحسین شاملی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با اشاره به آغاز عملیات درختکاری و تقویت پوشش گیاهی همزمان با سراسر کشور در استان اصفهان اظهار داشت: استان اصفهان یکی از استان‌های نسبتاً خشک و کم پوشش کشور است که باید برای مقابله با پدیده‌هایی مانند گرد و خاک نسبت به توسعه پوشش گیاهی این استان اقدامات ویژه‌ای در دستور کار قرار گیرد.

وی با بیان اینکه بر این اساس و با توجه به اجرای طرح سراسری توسعه پوشش گیاهی در کشور استان اصفهان نیز اقدامات اجرایی را در دستور کار قرار داده است، اضافه کرد: در حال حاضر عملیات بیولوژیک بیابان‌زدایی به مساحت ۵۰۰ هکتار با اعتباری بالغ بر ۲۵ میلیارد ریال در استان روند اجرایی را دنبال می‌کند.

توسعه جنگل در ۵۴۰۰ هکتار از اراضی اصفهان
وی با بیان اینکه احیای و اصلاح مراتع در سطح پنج هزار و ۴۵۵ هکتار با اعتباری معادل ۴۱ میلیارد ریال در دستور کار قرار دارد، افزود: توسعه و احیای جنگل در سطح پنج هزار و ۴۰۰ هکتار با اعتباری بالغ بر ۶۵ میلیارد ریال نیز در دستور کار است.

مدیرکل منابع طبیعی استان اصفهان با بیان اینکه زراعت چوب به مساحت ۴۰۰ هکتار و جنگل کاری اقتصادی با مشارکت مردم در سطح ۵۵۰ هکتار از اراضی استان اصفهان تا پایان سال جاری اجرایی خواهد شد، تصریح کرد: باید توجه داشت که تا پایان امسال عملیات توسعه پوشش گیاهی در ۱۲ هزار و ۳۰۵ هکتار از اراضی استان اصفهان به اجرا درخواهد آمد.

وی با اشاره به اینکه روز گذشته جنگل‌کاری با بذر گونه بادامک به مساحت پنج هزار و ۴۰۰ متر در نجف آباد اجرایی شده است، اضافه کرد: این امر در کنار توسعه پوشش گیاهی برای تولید اکسیژن برای ۵۴ هزار نفر مفید خواهد بود.

شاملی افزود: باید توجه داشت که با اجرای این طرح ترسیب کربن سالانه به میزان ۴۲۰ هزار تن، حفاظت خاک به میزان ۲۷ هزار تن در سال، نفوذ آب و تقویت سفره‌های آب زیرزمینی، ایجاد پناهگاه حیات وحش و افزایش تنوع زیستی در فلور مناطق اجرایی  را به همراه خواهد داشت.

مهار یک میلیون متر مکعب آب سطحی
وی با بیان اینکه اجرای طرح توسعه پوشش گیاهی می‌تواند به ساماندهی آب‌های سطحی نیز کمک کند، ابراز داشت: در کوتاه مدت با توجه به حفر گوده‌ها به ابعاد یک متر مکعب،  توانایی مهار یک متر مکعب آب در هر نوبت بارندگی به ازای هر گوده  و در مجموع مهار یک میلیون و هشتاد  هزار مترمکعب را خواهیم داشت.

مدیرکل منابع طبیعی استان اصفهان اضافه کرد: با این اقدام ضمن نفوذ آب در بالادست حوضه آبخیز با ذخیره رطوبت کافی در زیر گوده‌ها ضمانت بقای نهال‌های حاصل از بذر کاری را در فصول گرم سال نیز فراهم می‌شود.

وی ادامه داد: کنترل روان‌آب‌های سطحی در بالادست می‌تواند منجر به جلوگیری از بروز سیلاب و خطرات ناشی از آن نیز شود.

کد خبر: ۵۹٬۱۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha