۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۲
واردات سالانه ۱۲ میلیون تن انواع نهاده به کشور/ کوتاهی شرکت های بیمه در جبران خسارت به واردکنندگان
عضو کارگروه بیمه و مالیات اتحادیه واردکنندگان نهاده های دام و طیور مطرح کرد

واردات سالانه ۱۲ میلیون تن انواع نهاده به کشور/ کوتاهی شرکت های بیمه در جبران خسارت به واردکنندگان

شریفی، عضو کارگروه بیمه و مالیات اتحادیه واردکنندگان نهاده های دام و طیور کشور گفت: سالانه ۱۲ میلیون تن انواع نهاده اعم از ذرت، کنجاله و دانه روغنی توسط واردکنندگان نهاده های دام و طیور وارد کشور می شود.

به گزارش بازار، «علیرضا شریفی» افزود: طبق مقررات شرکت های وارد کننده ملزم هستند کالای خود را توسط شرکت های بیمه داخلی بیمه کنند.

وی اظهارداشت: بسته به این که چه نوع بیمه ای مورد نظر وارد کننده باشد بطور متوسط سه تا هشت دهم در هزار ارزش کالا در کلوزهای A.B.C به شرکت های بیمه پرداخت می شود.

عضو کارگروه بیمه و مالیات اتحادیه واردکنندگان نهاده های دام و طیور کشور گفت: بطورکلی بیمه کردن کالا هم وظیفه وارد کننده است و هم به منظور پوشش ریسک خطرات این انگیزه برای وارد کننده وجود دارد که اقدام به بیمه کالا کند.

وی افزود: در ضمن هرگونه پرداختی اعم از طریق اعتبارات اسنادی یا سایر روش ها منوط به اینکه کالا بیمه شده باشد.

شریفی اظهارداشت: متاسفانه برخورد تخصصی و حرفه ای توسط شرکت ها ی بیمه با واردکنندگان انجام نمی شودشاید تا اندازه ای این موضوع منبعث از این باشد که احساس انحصار می کنند چرا که براساس قوانین تجاری، واردکنندگان ملزم هستند که کالاهای خود را از مبدا تا مقصد بیمه کنند و البته واردکنندگان نیز علاقمند به پوشش ریسک خود توسط شرکت‌ های بیمه هستند ولی این بیمه فقط باید توسط شرکت های بیمه داخلی صورت گیرد.

وی ادامه داد: برای مثال در موقع ورود کالا، انجام تشریفات قانونی، حضور به موقع نماینده بیمه، برقراری ارتباط با کلاس P&I و در صورت نیاز تشریفات قضایی و حقوقی، توقیف کشتی همه و همه به واردکننده واگذار می شود.

عضو کارگروه بیمه و مالیات اتحادیه واردکنندگان نهاده های دام و طیور کشور گفت: همچنین در انعقاد قراردادها ملاحظات دو طرف لحاظ نمی شود بلکه یکطرفه لحاظ می شود.

وی افزود: متاسفانه شرکت های بیمه به انحاء مختلف از جبران خسارت سر باز می زنند برای مثال در مورد میزان مجاز افت؛ افت مورد نظر گمرک و بانک مرکزی را ملاک عمل قرار می دهند و به استناد نظر این دستگاه ها خسارت را تا آن حد جبران نمی کنند در حالی که این سئوال پیش می آید که اگر به فرض در آینده گمرک و بانک مرکزی افت مجاز را به صفر کاهش دهند آیا این را شرکت های بیمه قبول می کنند.

شریفی اظهارداشت: وقتی نهاده های دام و طیور وارد کشور می شود طبق معمول میزانی که در بنادر تخلیه با میزانی که در مبدا بارگیری شده، اختلاف وجود دارد.

وی ادامه داد: این اختلاف همیشه محل مناقشه بوده تا اینکه اخیرا دستگاه های نظارتی تا ۱,۵ درصد از وضع کالا را به عنوان افت مجاز پذیرفته اند به این معنا که وارکننده به ایفای تعهد ارزی و سایر تعهدات خود می تواند ۱.۵ درصد کمتر از میزانی که وارد کرده ایفای تعهد کند.

عضو کارگروه بیمه و مالیات اتحادیه واردکنندگان نهاده های دام و طیور کشور یادآورشد: این رابطه ای بین شرکت های واردکننده و دستگاه های نظارتی است و ارتباطی بین واردکننده و شرکت های بیمه ندارد یعنی شرکت بیمه نمی تواند مدعی باشد چون گمرک یا بانک مرکزی افت ۱,۵ درصد را پذیرفته پس من تا ۱.۵ درصد را پوشش نخواهم داد.

کد خبر: ۵۹٬۱۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha