۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۸
ارائه بهترین پیشنهاد برای سرمایه‌های مردمی؛ لزوم شناخت از شرایط بازار
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

ارائه بهترین پیشنهاد برای سرمایه‌های مردمی؛ لزوم شناخت از شرایط بازار

یزد- برخی معتقد هستند روند طلا و بیت‌کوین را جدال قدرت‌ها تعیین می‌کند اما ارزهای دیجیتال این روزها به دلیل کاهش ارزش پول ملی، به خصوص بین جوانان طرفداران زیادی دارند از سوی دیگر هنوز هم دلار و طلا بازارهای خوبی هستند اما به واقع باید کجا سرمایه‌گذاری کرد.

بازار؛ گروه استان‌ها: سرمایه گذاری موضوعی است که مردم این روزها با آن بسیار سر و کار دارند و شاید یکی از دلایل مهم آن نیز کاهش ارزش پول ملی در چند سال اخیر به نسبت ارزهای خارجی باشد. ارزهایی که سر به فلک گذاشتند تا مردم این سوال را از خودشان بپرسند که اگر ارز خریده بودم امروز چه می شد؟

از طرف دیگر بازارهای جدیدی نیز پیش روی ما هستند مثلا بیت کوین، بورس‌های عجیب و غریب منطقه‌های جنوب شرق آسیا و مسائلی از آن دست که البته بین جوانان بیشتر طرفدار دارد حال آنکه کمترین اطلاعی نیز درباره آنها وجود ندارد.

برای اینکه فقر از جامعه ایران دور شود، باید تمامی ایرانیان هوش اقتصادی را فرا گرفته و نگذارند از ارزش واقعی پول‌شان کاسته شود اما چطور می‌شود با سرمایه گذاری به این موضوع رسید اصلاً بهترین راه های سرمایه گذاری چیستند؟ 

یاسین هدایتی فر کارشناس اقتصادی درباره این سوالات به خبرنگار بازار، پاسخ می دهد.

* بازارهای ایران از زمان شیوع ویروس کرونا تاکنون، چه فراز و فرودهایی را تجربه کرده‌ است؟
در ابتدای وقوع بحران کرونا، همه بازارهای مالی جهان نزولی شدند. دلیل آن نیز سرگشتگی سرمایه‌گذاران در بازارها بود. رفتار بازارها پس از رونمایی از واکسن کرونا متفاوت شد. آن موقع، ارزهای دیجیتال صعودی ولی انس جهانی طلا روند نزولی طی کرد. در این میان، سیاست های پولی کشورهای دنیا نسبت به این بحران قابل توجه بود. کشورهای دنیا بدون استثنا به سمت سیاست‌ تزریق نقدینگی روی آوردند.

تزریق نقدینگی در معنای عموم یعنی چاپ پول و از نظر علمی به معنی سیاست‌های انبساطی است. تزریق پول یا همان چاپ پول توسط دولت‌ها با هدف حمایت از مردم انجام می‌شود، اما نتیجه آن تورم است.

* در شرایط بحران اقتصادی کدام یک از بازارهای بورس، طلا و سکه برای سرمایه‌گذاری مطلوب‌تر است؟
در این باره نقش نیروهای بازار مهم است. با توجه به انتظارات معامله‌گرها، تعدادی از معامله گران قیمت های آینده را افزایشی می‌بینند و شروع به خرید می‌کنند، اما در طرف مقابل، دولت قصد کاهش قیمت‌ها در بازار را دارد و شروع به عرضه می‌کند و یا اخباری را منتشر می‌کند که انتظارات را کاهش دهد. در اینجا قدرت افزایشی و کاهشی قیمت‌ها، حدود قیمت کوتاه‌مدت را مشخص می‌کند و هر طرف که قدرتمندتر بود، قیمت را به سمت خود می‌کشاند؛ اینکه طلا یا سکه و سهام در کوتاه مدت چه روندی به خود بگیرد، حاصل جدال این دو قدرت افزایشی و کاهشی بازار خواهد بود.

تزریق نقدینگی در معنای عموم یعنی چاپ پول و از نظر علمی به معنی سیاست‌های انبساطی است

مهم این است که باید روندها را شناخت و مطابق با روندها پیش رفت. ممکن است در زمان مطالعه این تحلیل، زمان خرید برای طلا و سهام مناسب باشد اما، پس از بیان سخنانی از قبیل تحلیل من، روند بازار نزولی شود؛ بنابراین نمی‌شود به تحلیل‌ها استناد کرد.

در مورد بازار سکه هم در حال حاضر نظری ندارم که تا کجا پایین می‌آید. معتقدم نباید بازار را قضاوت کرد؛ چراکه رمز ماندگاری ما در آینده، رفتارهای حرفه‌ای‌تری هستند. اگر معامله‌گری پایدار باشیم، اصول مدیریت سرمایه و تشخیص روندها را فرا می‌گیریم و خیلی مهم نیست که قیمت تا کجا بالا می‌رود یا تا کجا پایین می‌رود.

* آیا می‌توان گفت که اکنون زمان فروش طلا و حرکت به سمت بیت‌کوین است؟
لازم است اول مشخص کنیم که منظور ما از طلا چه طلایی است و در چه بازاری قصد داریم آن را معامله می‌کنیم. طبیعتأ خرید انس جهانی طلا در بازار فارکس، متفاوت با خرید سکه از طلافروشی است.

اما به عنوان یک قاعده کلی، باید همراه با روندها پیش رفت؛ مثلأ هنگامی‌که روند بازار طلا نزولی شده، منطقی‌تر است که طلا را به صورت پله‌ای فروخته و آن را در بازارهایی که روند صعودی دارند، معامله کنیم. این بازارها می‌توانند ارز دیجیتال، بورس، مسکن و... باشند.

* در مورد بازار بیت‌کوین و تفاوت و شباهت‌هایش با بازار طلا توضیح دهید؟
شباهت این دو بازار در امن بودن آنها است؛ در واقع در زمان بحران های مالی، پول اسکناس در دنیا بی ارزش می‌شود. در عینحال، طلا و ارزهای دیجیتال به عنوان پناهگاه های امن شناخته می شوند و افزایش قیمت خواهند داشت. به این دو دارایی، دارایی های مصون از تورم هم گفته می شود، اما این دو در موارد بسیاری تفاوت دارند از جمله ذات این دو بازار که یکی ماهیت دیجیتالی و دیگری ماهیت فیزیکی دارد، یکی عمر ۱۲ ساله و دیگری عمری هزار ساله دارد و یکی با کامپیوتر و دیگری از معادن زمینی استخراج می‌شود.

هنگامی‌که روند بازار طلا نزولی شده، منطقی‌تر است که طلا را به صورت پله‌ای فروخت

بنابر همین تفاوت‌ها است که رشد یا کاهش قیمت در این دو دارایی مانند هم نیست. برای نمونه، در زمان انتشار خبر ساخت واکسن ویروس کرونا، انس جهانی طلا کاهشی و بیت‌کوین افزایشی شد. این نشان می‌دهد که ذات این دو دارایی متفاوت است. البته تأکید می‌کنم که پاسخ من به این موضوع در رابطه با بازارهای جهانی است وگرنه طلای فیزیکی طلافروشی‌ها در ایران با افزایش یا کاهش دلار به ریال قیمت می‌خورد و ارتباط خاصی برای مقایسه با ارز دیجیتال ندارد.

* زمان را برای سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین مناسب می‌بینید و یا فروش و ورود به بازارهای دیگر را پیشنهاد می‌دهید؟
در پاسخ به این پرسش لازم است تأکید کنم که بسیار مهم است این مطلب را چه فردی می‌خواهد بداند و آن فرد تا چه اندازه سواد سرمایه‌گذاری دارد. اگر مخاطب من، فردی است که کمتر از سه سال در بازارهای سرمایه‌گذاری اعم از بورس و طلا فعال بوده، پاسخ این است که وقتش نرسیده که همه سرمایه خود را در ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کند.

البته نه به این معنی که این بازار بد باشد، موضوع این است که فرد سرمایه‌گذار، هنوز به پختگی سرمایه‌گذاری و حرکت بین بازارها نرسیده است. در مجموع فعلا بازار طلا روند نزولی دارد و بازارهای سهام و ارزهای دیجیتال صعودی هستند. طبیعتأ در آینده، قیمت‌ها در بازار جهانی و سهام صعودی است؛ چون سرانجام پول‌های تزریق شده به اقتصاد، باید جذب دارایی‌ها شوند و اقتصاد دنیا نیز تا چند سال آینده، ریکاوری نمی‌شوند.

فعلا بازار طلا روند نزولی دارد و بازارهای سهام و ارزهای دیجیتال صعودی هستند

* سرمایه‌گذاری بر روی نقره را چطور می‌بینید؟
سرمایه‌گذاری روی نقره خوب است، اما نه به خوبی سرمایه‌گذاری روی طلا. طلا نقدپذیرتر از نقره است، ابزارهای بسیار متنوعی برای سرمایه‌گذاری دارد و تعداد خرید و فروش آن هم بسیار بالاست، اما نقره این ویژگی‌ها را ندارد. در مورد نقره، موضوع فقط قیمت این فلز نیست بلکه نقدپذیری نقش مهمی دارد. هرچه در گذر زمان ارزش خود را از دست ندهد، بتواند به قطعات بسیار کوچکی تقسیم شود و تخریب و نابود نشود پول واقعی محسوب می‌شود. نقره تمام ویژگی‌ها را برای یک پول واقعی بودن، دارد، اما برای سرمایه‌گذاری مناسب و قابل قیاس با طلا نیست.

* چگونه می‌توان یک سرمایه‌گذار خوب بود؟
آموزش اصول مدیریت سرمایه در بازارهای سرمایه‌گذاری بسیار مهم است. برخی معتقدند ۸۰ درصد سبد دارایی افراد را ملک تشکیل می‌دهد ولی نه به این معنی که افراد ۸۰ درصد دارایی خود را برای ملک اختصاص دهند. بلکه اصول این است که کمتر از ۲۰ درصد پول فرد را ملک، ۳۰درصد را ارزهای دیجیتال و مابقی، بسته به تخصص فرد در بازارهای دیگری اعم از طلا و یا بورس سرمایه‌گذاری شود.

کد خبر: ۵۹٬۱۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha