۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۹
صادرات سنگ های فرآوری شده به ۴ درصد رسیده است
رئیس اتحادیه سنگ فروشان تهران:

صادرات سنگ های فرآوری شده به ۴ درصد رسیده است

ملک زاده، رئیس اتحادیه سنگ فروشان تهران گفت: به علت شرایط بد اقتصادی و تحریم ها سبب شده به طور متوسط میزان صادرات سنگ های فرآوری شده به ۴ و یا ۵ درصد در سال برسد.

 «مهدی ملک زاده» روز سه شنبه در گفتگو با خبرنگار تحلیل بازار اظهارداشت: پیش از این صادرات سنگ های فرآوری شده به کشورهای همسایه از ایران و به خصوص سنگ فروشی های تهران بسیار رونق داشت، اما در مقایسه با سال های گذشته هم اکنون صادرات ما به 4 درصد قبل  رسیده است.

وی بیان کرد: در حال حاضر این میزان صادرات سنگ های فرآوری شده نیز به کشور عراق انجام می شود و ممکن است بعضی از اتباع عراقی نیز برای خرید سنگ مورد نیاز خود برای ساختمان‌ها و اماکن مربوطه به تهران سفر کنند، تا پس از خرید، سنگ های صادراتی را  به عراق حمل کنند.

درآمد یک هزار سنگفروش به حوزه ساخت و ساز بستگی دارد  
رئیس اتحادیه سنگ فروشان تهران یادآورشد: در سطح شهر تهران سنگبری وجود ندارد، اما یک هزار واحد صنفی سنگ فروشی در تهران درآمد شان از حوزه ساخت و ساز پایتخت تامین می‌شود که آنهم به علت کاهش ساختمان سازی در تهران با کاهش قابل توجه درآمد مواجه شده اند و هم اکنون به قول کاسب ها از سرمایه و جیب خود می خورند.

ملک زاده با اشاره به تعطیلی برخی از واحدهای صنفی در شهر تهران به علت شیوع بیماری کرونا و کسادی بازار، افزود: تاکنون فعالان صنفی سنگ فروشی ها در تهران مغازه های خود تعطیل نکرده اند، اما مجبور هستند برای تامین هزینه‌های زندگی خود، چراغ مغازه های خود روشن نگه دارند.

نبود صادرات درآمد سنگفروشان را کاهش داده است   
وی با بیان اینکه در مقایسه با سال های گذشته فروش سنگ در تهران بسیار کاهش یافته است، بیان کرد: کاهش فروش سنگ از یک طرف و مشکلات تحریم و نبود صادرات سنگ های فرآوری شده درآمد فعالان سنگ فروشی را در تهران بسیار کاهش داده است.

رئیس اتحادیه سنگ فروشان تهران اظهارداشت: در مجموع هم اکنون در سطح کشور حدود ۶۵۰۰ سنگبری داریم که اگر مشکلی وجود نداشته باشد باید مصنوعات سنگی بیش از ۵ هزار واحد سنگبری در کشور به امر صادرات اختصاص یابد.

وی یادآورشد: در صورتی که صادرات سنگ های فرآوری شده رونق بگیرد هر سنگبری باید به طور متوسط روزانه ۳۰۰ متر مربع سنگ برش بزند در حال یکه هم اکنون سنگبری ها روزانه حدود ۶۰ متر مربع  سنگبری می کنند.

کشورهای ترکیه، چین و ایتالیا جای ایران را در منطقه گرفته اند  
رئیس اتحادیه سنگ فروشان تهران خاطرنشان کرد: در گذشته کشورهای حاشیه خلیج خلیج فارس و کشورهای همسایه منطقه بخش زیادی از سنگهای تزیینی، سرامیک و یا آجر مورد نیاز خود را از ایران وارد می‌کردند، اما به علت شرایط تحریم این کشورها سنگ های مورد نیاز خود را هم اکنون از کشورهای ترکیه، چین و ایتالیا وارد می کنند.

ملک زاده بیان کرد: برای رونق کسب و کار باید تلاش کنیم سنگ های فرآوری شده سنگبرها صادر شود و دولت نیز با تسهیل گری در این زمینه بخش خصوصی را یاری کند.

رئیس اتحادیه سنگ فروشان تهران با اشاره به کاهش ساخت و ساز در تهران تصریح کرد: متاسفانه کاهش ساخت و ساز در تهران بر کاسبی همه همکاران ما در واحدهای صنفی سنگ فروشی تاثیر منفی گذاشته است.

وی اظهارکرد: مهمترین محصولات سنگی که سنگ فروشان عرضه می کنند سنگ های مورد نیاز برای نمای ساختمان ها، کف واحد های مسکونی و یا تجاری و بین کابینت است که آن هم به علت شرایط فعلی مشتریان کمی دارد.

سنگفروشان از وام های ۱۲ و یا ۱۶ میلیون تومانی استفاده نکرده اند
ملک زاده در پاسخ به سوال خبرنگار بازار مبنی بر استفاده از تسهیلات ۱۲ و یا ۱۶ میلیون تومانی برای عدم تعدیل نیروی انسانی در واحدهای صنفی سنگ فروشی گفت: هیچ یک از واحدهای صنفی سنگ فروشی در تهران از این تسهیلات استفاده نکرده اند، زیرا ۱۲ و یا ۱۶ میلیون تومان مشکلات واحدهای صنفی ما را برطرف نمی‌کند و دریافت این تسهیلات برای همکاران ما مقرون به صرفه نیست، لذا هیچ یک از همکاران ما از این تسهیلات استفاده نکرده اند.

رئیس اتحادیه سنگ فروشان تهران یادآورشد: در سطح استان تهران و به خصوص در شهرک های صنعتی حدود ۲۰۰ سنگبری وجود دارد، اما در تهران سنگبری نداریم و هم اکنون حدود یک هزار واحد صنفی سنگ‌ فروشی در تهران فعالیت می‌کنند.

وی در پایان با توجه به شرایط اقتصادی و افزایش قیمت ها و هزینه های تولید اظهارداشت: با توجه به کسادی بازار دولت باید در دریافت مالیات و مسایل بیمه همکاران ما تعامل بیشتری داشته باشد، زیرا همچنان یک و یا دو سال آینده درگیر بیماری ویروس کرونا و محدودیت ها در کشور خواهیم بود.

پیشتر نایب رئیس انجمن سنگ ایران با بیان اینکه سال ۹۷  بیش از ۱۰۰ کشور مقصد صادرات سنگ کوپ و فرآوری شده ایران بودند، گفت: میزان صدور سنگ فرآوری شده سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶، رشد ۱۴ درصدی را ثبت کرد.

«مالک رحمتی» اظهار داشت: در سال ۹۷ بیش از ۵۸۱ هزار تن سنگ فرآوری شده به ارزش ۱۴۴ میلیون دلار و یک میلیون تن سنگ کوپ (نیمه فرآوری) به ارزش ۱۶۱ میلیون دلار به بازارهای هدف صادر شد.

به گفته وی، آمارهای موجود بیانگر ظرفیت ۳۰ میلیون تنی ایران در بخش سنگ‌های ساختمانی است و سال ۹۷ با تولید ۱۳.۵ میلیون تن سنگ همچنان جایگاه خود را در میان ۵ کشور شاخص حفظ کرده ایم.

نایب رییس انجمن سنگ ایران، ظرفیت ایران در زمینه سنگ فرآوری شده (کار شده) را ۱۸۰ میلیون مترمربع و تولید را حدود ۸۰ تا ۸۵ میلیون متر مربع عنوان کرد.

به گفته رحمتی، سال ۹۷  حدود ۶۹ کشور متقاضی سنگ کار شده ایران بودند که عراق با ۲۶۹ هزار تن و امارات با ۱۰۱ هزار تن بالغ بر ۶۵ درصد سنگ کار شده ایران را جذب کردند و در بخش سنگ کوپ (نیمه فراوری شده) چین با ۸۱۲ هزار تن و رقم ۱۴۰ میلیون دلار بیش از ۸۰ درصد صادرات در این زمینه را به خود اختصاص داد و هند، امارات و ایتالیا از جمله دیگر بازارهای کشورمان در این زمینه بودند.

کد خبر: ۵۹٬۱۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha