۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۳
کام شیرین قزوینی ها در تلخ کامی های اقتصاد
شیرینی سنتی قزوین محصولی که نیاز به برند سازی دارد

کام شیرین قزوینی ها در تلخ کامی های اقتصاد

قزوین- شیرینی سنتی قزوین از محصولات تولیدی مردم این استان است که ریشه در فرهنگ و تمدن مردم این سرزمین دارد، شیرینی ای که قطعا می تواند کام قزوینی ها را در شرایط تلخ اقتصادی مردم شیرین کند.

به گزارش خبرنگار بازار، جستجوی اسم «قزوین» در جستجوگرهای معمول در کنار اشاره به سابقه تاریخی، قدمت این سرزمین و آثار باستانی آن قطعا نتایج شگفت انگیزی در خصوص شیرینی های مخصوص این خطه در اختیار ما قرار می دهد که باقلوا لوزی یا باقلوای پرچمی، پادرازی، نخودی، نازک پسته و نان چایی در راس این نتایج خواهد بود.

اگرچه حالا به پیشرفت تکنولوژی و گسترش ارتباطات جهانی شیرینی سنتی قزوین برای بیشتر مردم کشور و حتی دنیا معرفی شده است، تا جایی که باقلوای قزوین، شیرینی‌های حاج کریمی، اتابکی، بهشتی و قرابیه که در فهرست آثار ملی ثبت شده است اما هنوز شیوه پخت و عرضه سنتی، در کارگاه های شیرینی پزی این استان موجب شده است تا شیرینی سنتی قزوین نتواند به جایگاه واقعی خود در این حوزه برسد.

امروز اما شیرینی سنتی قزوین به عنوان یک محصول با کیفیت، پر طرفدار و سالم نیازمند برند سازی و رسیدن به چرخه اقتصادی موفق است.

شیرینی سنتی قزوین «پرطرفدار و اقتصادی» است

آرش محمدی از قنادان حرفه ای استان قزوین است که مدت طولانی در این زمینه فعالیت می کند، وی در گفت وگو با خبرنگار بازار در این زمینه بیان کرد: شیرینی سنتی قزوین پرطرفدار و اقتصادی است، چرا که به جز یکی دو نوع از این شیرینی ها نظیر باقلوا و نازک پسته باقی شیرینی سنتی قزوین از قیمت پایین تری نسبت به سایر شیرینی ها برخوردار است.

وی بیان کرد: انواع مختلف این شیرینی در مناسبت هایی نظیر نوروز بسیار مورد توجه مردم قزوین قرار دارد و به جز مردم قزوین نیز به دلیل طعم مطلوب و دلپذیر و قیمت مناسب از سوی مردم سایر استان های کشور نیز مورد توجه قرار می گیرد.

این استادکار قزوینی گفت: متاسفانه این شیرینی ها پر طرفدار اما در طول سال بیشتر مورد کم توجهی قرار می گیرد و به صورت مناسب به دست مصرف کننده نمی رسد.

محمدی افزود: عدم وجود بسته بندی مناسب، برند سازی و عرضه مستقیم آن موجب شده است صنعت شیرینی پزی در استان قزوین که سابقه دیرینه ای در این حوزه دارد نتواند صنعتی اقتصادی برای مردم این استان محسوب شود.

وفور نعمت در دشت پهناور قزوین شیرینی سنتی قزوین را برای ما به ارمغان آورد

حمیدرضا خانپور مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قزوین در این خصوص گفت:  قدمت چند صد ساله پخت شیرینی سنتی در قزوین و نقش آن در تاریخ و تمدن مردم این سرزمین به دلیل وفور نعمت در دشت پهناور قزوین بوده است.

وی بیان کرد:به دلیل موقعیت ویژه استان و دشت قزوین و تولیدات پسته و بادام این استان وفور مواد اولیه توانست شیرینی سنتی با کیفیت و بومی ویژه ای برای این استان به ارمغان آورد که قطعا در صورت حمایت درست و بسته بندی و توزیع مناسب می توان این شیرینی را به یکی از جاذبه های گردشگری و توریستی استان تبدیل کرد.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان قزوین خاطرنشان کرد: بی شک حمایت از این محصولات می تواند گردش مالی مناسبی برای مردم استان قزوین و فعالین این صنعت ایجاد کند.

خوشه شیرینی صنعتی قزوین تا رسیدن به بلوغ اقتصادی حمایت می شود

خانپور عنوان کرد: تاسیس خوشه شیرینی صنعتی استان قزوین از اقداماتی است که در مسیر حمایت از این صنعت برداشته است و قطعا حمایت ها تا رسیدن به بلوغ اقتصادی و گردش مالی مناسب در این صنعت ادامه خواهد داشت.

وی یادآور شد: در راستای دستیابی به توسعه این کسب و کار، جشنواره شیرینی سنتی و باقلوای قزوین با همکاری دستگاه‌های ذیربط و با هدف فرهنگ سازی و معرفی توانمندی استان و شیرینی سنتی و باقلوای قزوین برگزار شد و با توجه به اینکه برگزاری این رویداد فرهنگی ملی به منظور معرفی شیرینی قزوین برای اولین بار اجرا شد امیدواریم این رویداد بتواند گامی اثربخش در دست یابی به توسعه این کسب و کار و معرفی استان باشد و آوازه شیرینی سنتی و باقلوای قزوین را ملی و جهانی کند.

خانپور اظهار داشت: برپایی کارگاه بسته بندی، مسابقات مختلف پخت شیرینی و جشنواره عکس و سه اثر برتر، رونمایی از تمبر یادبود شیرینی سنتی، رونمایی از خوشه صنعتی کسب و کار از برنامه‌های جانبی است و در تداوم این حرکت فرهنگی بیش از سه میلیارد تومان برای سفرهای خارجی و بین المللی پیش بینی شده و در نهایت احداث شهرک شیرینی را در مسیر اتوبان قزوین دنبال می‌کنیم.

برند سازی شیرینی سنتی قزوین در دستور کار است

شهرام کشاورز معاون صنایع کوچک شرکت شهرک های صنعتی استان قزوین نیز از حمایت از برند سازی شیرینی سنتی قزوین خبر داد و گفت: راه اندازی خوشه صنعتی شیرینی سنتی قزوین با هدف تمرکز بر شیوه های مدرن تولید، ارتقاء کیفیت، برند سازی و صادرات اتفاق افتاده است و قطعا نتیجه این اقدام به برند سازی شیرینی سنتی قزوین منجر می شود.

وی گفت: مشکل امروز ما در حوزه بهره برداری از این سرمایه در استان قزوین عدم تمرکز بر بسته بندی، عرضه و برند سازی صحیح آن است و امیدواریم در افق ۱۴۰۳ بتوانیم وارد بازارهای منطقه ای شویم.

شهرک شیرینی در قزوین ساخته می شود

هدایت الله جمالی پور استاندار قزوین نیز در این خصوص در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی استان قزوین از ساخت شهرک شیرینی در قزوین خبر داد و اظهار داشت: ساخت شهرک شیرینی سنتی به عنوان یکی از روش های عرضه و معرفی شیرینی سنتی قزوین و گامی برای برند سازی و به حرکت درآوردن چرخه اقتصاد در این صنعت در استان آغاز  می شود.

وی بیان کرد: با هماهنگی های به عمل آمده تا پایان امسال شناسایی و واگذاری زمین شهرک شیرینی سنتی قزوین انجام و تا هفته دولت اجرایی و عملیاتی شود.

کد خبر: ۵٬۹۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha