۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۲
گرانی ارز برای استارتاپ های حوزه نرم افزار فرصت شد
بررسی تاثیر نوسانات ارزی بر استارتاپ ها

گرانی ارز برای استارتاپ های حوزه نرم افزار فرصت شد

حاج محمدی کارشناس حوزه استارتاپ‌ها معتقد است نوسانات ارز در کنار تمام فشارهایی که داشته، سبب شده استارتاپ‌هایی که راه‌کار بومی ارائه می‌کردند و محصولاتی داشتند که مناسب ایرانی‌ها بود، فرصتی برای عرض اندام یافته و بتوانند کاربر جذب کنند.

مژده باقری؛ بازار: نوسانات ارز تاثیرات زیادی در لایه‌های متفاوت اقتصادی، اجتماعی و حتی سیاسی بر جای گذاشته است. اگر از تاثیرات این نوسانات بر اقتصاد و  بازار طلا، موبایل و ... فاکتور بگیریم، تاثیرات مستقیمی که این موضوع بر اکوسیستم استارتاپی گذاشته جای بحث بسیاری دارد. شاید بارها و بارها کسب‌وکارهای اینترنتی با مشکلات کلیشه‌ای زیادی با محور معضلات اقتصادی روبه رو شده‌اند. دوسال پیش در برخی موارد استارتاپ‌ها ناچار بودند سرویس‌های مورد نیاز خود از سرویس‌دهنده‌های خارجی که با محوریت دلار فعالیت می‌کردند، با رقمی دقیقا دو برابر قیمت قبلی خریداری کنند.

اما این موضوع در یک سال اخیر و با جهشی که قیمت دلار با خود همراه داشت، تقریبا امکان خود را از دست داده و بحران و تنش‌های زیادی برجای گذاشته است. تنش‌هایی که با ترکیب تحریم و در ادامه شیوع کرونا،   تبدیل به کوهی بزرگ از موضوعات متفاوت شده و در مقابل استارتاپ‌ها قد اعلم کرده و تبدیل به فشار شده است.
اما به اعتقاد بسیاری از کارشناسان این حوزه، شاید همین تهدید بزرگ، زمینه فرصت‌های زیادی را مهیا کرده است؛ فرصت فعالیت قوی‌تر، اعتماد به نمونه‌های ایرانی و در نهایت تقویت پایه‌های اکوسیستم استارتاپی ایران.

قیمت ابزارهای خارجی واقعا بالاست و دلیل محکمی است که به جایگزینی ابزارهای خارجی با نمونه ایرانی فکر کرده و عمل کنیم. این اجبار در موارد زیادی با اقبال همراه شده و نتیجه بدی برای کاربران نداشته است

علی حاج محمدی؛ یکی از کارشناسان حوزه استارتاپ‌ها در گفتگو با خبرنگار بازار؛ افزایش هزینه‌های استارتاپ‌ها را یکی از مهم‌ترین تاثیرات منفی نوسانات ارز بر مسیر استارتاپ‌ها عنوان می‌کند و در توضیح بیشتر این موضوع می‌گوید: «هزینه‌های جاری استارتاپ‌ها همزمان با بالا رفتن قیمت ارز، به شدت بالا رفته است. هزینه سرور و لایسنس‌های مختلف که استارتاپ‌ها مجبور به پرداخت دلاری آن هستند، یکی از بحران‌های جدی است. بسیاری از استارتاپ‌ها علاوه بر ایران در خارج کشور هم سرور دارند و باید به نحوی از پس  هزینه‌های آنها نیز بر بیایند.»
بنیان‌گذار همیار آکادمی با تاکید بر اینکه این موضوعات فشار سنگینی بر پیکره استارتاپ‌ها وارد کرده؛ ادامه می‌دهد: «از طرفی هزینه سخت افزاری سیستم کارکنان افزایش پیدا کرده و این دلایل دست هم داده‌اند که هزینه‌ها تا حد بسیار زیادی بالا رود.»
حاج محمدی معتقد است نوسانات ارز؛ در کنار تمام مشکلات باعث شد برخی از استارتاپ‌ها با اقبال بیشتری مواجه شوند. او در این رابطه می‌گوید: «در این میان اما؛ استارتاپ‌هایی که راه‌کار بومی ارائه می‌کردند و محصولاتی داشتند که مناسب ایرانی‌ها بود؛ فرصتی برای عرض اندام یافته و توانستند کاربر جذب کنند. از طرفی مردم قدرت خرید از مشابه‌های خارجی را ندارند و همین دلیل مهمی شد تا از این دست استارتاپ‌ها استقبال بیشتری شود.»

به باور بنیان‌گذار همیار آکادمی این فرصت باعث شده استارتاپ‌هایی که مورد اقبال قرار گرفتند به بهتر کردن خدمات خود اهمیت بیشتری داده و روز به روز بهتر شده و رشد کنند.
او می‌گوید: «در این میان گاها همین نوسانات ارزی؛ حتی زمینه این موضوع را چیده که در مباحث مدیریتی نیز به سمت راه‌کارها و ابزارهای ایرانی برویم. قیمت ابزارهای خارجی واقعا بالاست و دلیل محکمی است که به جایگزینی ابزارهای خارجی با نمونه ایرانی فکر کرده و عمل کنیم. این اجبار در موارد زیادی با اقبال همراه شده و نتیجه بدی برای کاربران نداشته است.»

حاج محمدی در انتها تاکید می‌کند: «در کل، موضوع نوسانات برای استارتاپ‌ها، خصوصا استارتاپ‌هایی که نمونه خارجی مشابه دارند؛ تبدیل به فرصتی مهم شده و نتیجه بدی به همراه نداشته است. چون باعث شده یوزرهای ایرانی نمونه‌های خارجی به سمت استارتاپ‌های ایرانی راه کج کنند و در ادامه همین موضوع به بهتر شدن کیفیت سرویس دهی آنها منتهی شده است.»

کد خبر: ۵۹٬۱۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha