۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۶
حل چالش سرمایه گذاری مسکن کم درآمدها در ایران | مصوبه کنگره آمریکا برای استفاده از قابلیت پوشش تورمی « ریت ها »
مؤسس سامانه ملی اعتبارسنجی بانکی و بیمه ای ایران مطرح کرد

حل چالش سرمایه گذاری مسکن کم درآمدها در ایران | مصوبه کنگره آمریکا برای استفاده از قابلیت پوشش تورمی « ریت ها »

جلیلی، مؤسس سامانه ملی اعتبارسنجی بانکی و بیمه ای ایران با اشاره به اینکه استفاده از ساختار «ریت ها» برای حل چالش سرمایه گذاری مسکن کم درآمدها در ایران می تواند کمک کننده باشد گفت: یکی از مهم ترین اثرات اقتصادی "ریت ها" پوشش تورم برای اقشار کم درآمد است که حتی کنگره آمریکا طی قانونی ساختاری را مصوب کرده است که اقشار کم درآمد بتوانند از قابلیت پوشش تورمی ریت ها استفاده کنند.

به گزارش خبرنگار بازار، محمد جلیلی در وبینار آشنایی با شرکت های سرمایه گذاری زمین و مستغلات با اشاره به اینکه استفاده از ساختار «ریت ها» برای حل چالش سرمایه گذاری مسکن کم درآمد ها می تواند مفید باشد گفت: مهم ترین هدف ریت ها فراهم سازی زمینه ورود سرمایه گذاران خرد با منابع محدود به حوزه مسکن و مستغلات است و یکی از مهم ترین اثرات اقتصادی ریت ها پوشش تورم برای اقشار کم درآمد است.

 وی تاکید کرد: باید به دنبال گزینه ای باشیم که بتوانیم محدودیت ها را در حوزه تأمین مالی مسکن برطرف کنیم ادامه داد: اگر بخواهیم به این محدودیت ها که در حوزه تأمین مالی مسکن وجود دارد اشاره کنیم باید به محدودیت هایی از جمله محدودیت منابع مالی در دسترس سازندگان مسکن، تلاش برای جذب و نگهداری سرمایه گذاریها به حوزه زمین و مستغلات و عدم موفقیت در زمینه فراهم کردن اهداف مناسب و در دسترس برای سرمایه گذاران املاک و مسکونی اشاره کنیم.

 "ریت " عبارت است از سرمایه گذاری زمین و مستغلاتِ تبدیل به اوراق بهادار شده که هدف اصلی آن فراهم سازی زمینه ورود سرمایه گذاران خرد با منابع محدود به حوزه مسکن و مستغلات است

جلیلی ضمن طرح مسأله استفاده از ساختار ریت ها برای حل چالش سرمایه گذاری مسکن کم در آمد ها در ایران خاطر نشان کرد: "ریت " عبارت است از سرمایه گذاری زمین و مستغلاتِ تبدیل به اوراق بهادار شده که هدف اصلی آن فراهم سازی زمینه ورود سرمایه گذاران خرد با منابع محدود به حوزه مسکن و مستغلات است. بنابر این "ریت" یک شرکت خصوصی یا عمومی است که حقوق صاحبان سهام زمین و مستغلات یا بدهی مرتبط با زمین و مستغلات را در تملک خود دارد و بخش اعظم درآمد و سود سرمایه را بین سهامدران تقسیم می کند.

اگر بخواهیم ریت ها را در کشورهای مختلف مقایسه کنیم ممکن است در برخی شروط متفاوت باشند اما در یک مورد مشابه هستند و آن عبارت است از اینکه درآمد سالیانه ریت باید تقسیم شود چرا که هدف آن جذب اقشار کم درامد جامعه است

مؤسس سامانه ملی اعتبارسنجی بانکی و بیمه ای ایران ضمن مقایسه ریت ها در کشورهای مختلف تصریح کرد: اگر بخواهیم ریت ها را در کشورهای مختلف مقایسه کنیم ممکن است در برخی شروط متفاوت باشند اما در یک مورد مشابه هستند و آن عبارت است از اینکه درآمد سالیانه ریت باید تقسیم شود چرا که هدف آن جذب اقشار کم درامد جامعه است.

وی در رابطه با اثرات اقتصادی ریت ها نیز گفت: یکی از مهم ترین اثرات اقتصادی "ریت ها" پوشش تورم برای اقشار کم درآمد است. با توجه به اینکه شرایط طبیعی اقتصاد فارغ از اینکه دوست داشته باشیم یا خیر، همواره افزایش قیمت مسکن را رقم میزند و این یک امر طبیعی است که در تمام دنیا صادق است و یک واقعیتی است که با آن مواجه هستیم.

وی ادامه داد: با این حال دولت ها نباید در مقابل این واقعیت اقتصادی دست بسته بنشینند. چرا که به عنوان مثال کنگره آمریکا طی قانونی ساختاری را مصوب کرده است که اقشار کم درآمد بتوانند از قابلیت پوشش تورمی ریت ها استفاده کنند. یکی از مواردی که بین عالمان اقتصادی به عنوان ابزار پوشش تورم پذیرفته شده است دارایی ها میباشند و با توجه به اینکه ریت ها مبتنی بر دارایی هستند اثر مهم پوشش تورم را دارا هستند.

وی با اشاره به برگزاری وبینار آشنایی با شرکت های سرمایه گذاری زمین و مستغلات بیان کرد: سوال ما این است که آیا ساختار "ریت " این قابلیت را دارد که بتواند در حوزه تأمین مالی مسکن در استطاعت ورود کند یا خیر؟ همانطور که قبلا هم عرض کرده ام با توجه به ساختار و منطق موجود در ریت ها که اساساً برای مسکن کم درآمدها طراحی شده است. تمام بحث ما در این وبینار این بوده و هست که بررسی کنیم در این رابطه نمونه های جهانی هم وجود دارد. بعنوان مثال در آمریکا یک ریت با مشارکت ۱۲ سازنده مسکن غیرانتفاعی تأسیس شده است و مأموریت خود را کمک به مردم کم درآمد از طریق واگذاری سهام املاک اجاره ای در استطاعت به آن ها قرار داده است.

یک نمونه دیگر در انگلستان "ریت" مسکن در استطاعت با عرضه سهام مسکن اجتماعی از طریق مالکان مسکن اجتماعی و دولت های محلی تأسیس شده است و هدف خود را کاهش قیمت تمام شده مسکن و فراهم سازی یک صندوق سالم و اخلاق محور برای سرمایه گذاری قرار داده است

جلیلی ادامه داد: یک نمونه دیگر در انگلستان "ریت" مسکن در استطاعت با عرضه سهام مسکن اجتماعی از طریق مالکان مسکن اجتماعی و دولت های محلی تأسیس شده است و هدف خود را کاهش قیمت تمام شده مسکن و فراهم سازی یک صندوق سالم و اخلاق محور برای سرمایه گذاری قرار داده است.

کد خبر: ۵۹٬۰۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha