۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۵
سهمیه مواد اولیه در حد استانی؛ تولید اما کشوری/ وعده هایی که فراموش شد
چوبی که لای چرخه تولید است

سهمیه مواد اولیه در حد استانی؛ تولید اما کشوری/ وعده هایی که فراموش شد

کرج- ۸۵ درصد نان تولیدی شرکت نان آوران در ۲۱ استان کشور توزیع می شود و این در حالی است که تعیین سهمیه آرد این شرکت در حد استانی، بدون درنظر گرفتن ابعاد فعالیت این شرکت است و البته در صورت عدم توجه به نیاز مواد اولیه تولید این شرکت، منجر به تعدیل نیرو و کاهش تولید این کارخانه البرزی خواهد شد.

خدیجه ستارزاده؛ بازار: درد دل های تولیدکنندگان نه تنها نشانی از حمایت دولت در سال اسم گذاری شده با نام جهش تولید ندارد، بلکه با سنگ اندازی و چالش هایی که وجود دارد، انگیزه ادامه راه را نیز از سربازان عرصه تولید گرفته است.

شرکت تولیدی نان صنعتی «نان آوران» یکی از واحدهای تولید نان صنعتی استان است که توانایی افزایش ظرفیت تولید و اشتغال را دارد، اما با وجود موانعی که سر راه تولید دارد، در صورت عدم توجه و حمایت، با آسیب تعدیل نیرو و کاهش تولید مواجه خواهد شد. در همین شرایط هم بخش هایی از خط تولید این شرکت متوقف بوده و آرد مورد نیاز برای تولید نان صنعتی را ندارد.

«مهرداد مقدم» مدیرعامل شرکت «نان آوران» در البرز است که حدود ۲۵ سال در این حوزه فعالیت داشته و برای هزار و ۵۰ نفر در شهرک صنعتی اشتهارد شغل ایجاد کرده است. گفتگوی بازار با این تولیدکننده را می خوانیم.

*چند سال است در این حوزه فعالیت و چند نفر مشغول بکار دارید؟
از سال ۷۴ در شهرک صنعتی اشتهارد با پنج نفر پرسنل شروع به کار کردیم و در حال حاضر با همه مشکلات و سنگ اندازی هایی که وجود داشته، بدون هیچ حمایتی با ۱۰۵۰ نفر پرسنل در واحدهای تولیدی و فروش فعالیت می کنیم.

*چه عواملی مانع فعالیت شما می شود؟
شهرک صنعتی مانند پیست اتومبیلرانی است که پلیس راهنمایی نباید بایستد و جریمه کند اما در شهرک صنعتی اشتهارد عملا" این اتفاق افتاده و موانع موجود « از بهانه های محیط زیستی گرفته تا افزایش بهای برق و کمبود مواد اولیه» مانع روند تولید و پیشرفت واحدهای صنعتی است. ما همانگونه که تاکنون هیچ حمایت، تسهیلات و کمکی نگرفتیم، از دولت هیچ توقع و انتظاری نداریم فقط درخواست داریم سنگ اندازی نکنند. با وجود فرمایش حضرت آقا در خصوص جهش تولید، متاسفانه اقدامی برای تحقق این امر از جانب مسئولین انجام نمی شود.

*درحال حاضر مشکل و چالش اصلی شما برای تولید چیست؟
مشکل اساسی ما تامین آرد است، با توجه به استقبال و تقاضای عمومی بعد از شیوع کرونا از نان های بسته بندی، به دلیل کمبود آرد ما نمی توانیم سهمیه آرد خود را اضافه کنیم. با ارگان ها و سازمان های مختلف مکاتبه کردیم اما نتیجه نگرفتیم. من در حال حاضر به دو کارخانه آرد حدود ۵۰۰ تن آرد اعتباری بدهکار هستم که اگر بخواهم آزاد حساب کنم چون قیمت سامانه ای است، باید ضرر هنگفتی بدهم.

از طرفی کارخانه های آرد هم به زمان انبار گردانی نزدیک می شوند و آرد خود را مطالبه می کنند، این مسئله چند ماه است یک چالش برای من شده است.

مشکل دیگر برق مصرفی ماست که ضریب آن حدود سه برابر شده و این امر ضرر به تولید است. تاکنون برق ما یارانه ای بود اما از ابتدای امسال برق صنعتی محاسبه می شود که افزایش بهای بالایی دارد.

اگر سرمایه خود را در بانک بگذارم در ماه آنقدر سود دریافت می کنم که به راحتی زندگی کنم اما فقط به عشق کارگران ایستادم و با امید به آینده به کار ادامه دادم و حتی یک نفر را هم تعدیل نکردم اما اگر وضعیت به همین روال پیش برود مجبور می شوم نیروها و تولید خود را کاهش دهم

*برای رفع این مشکل ها چه اقدامی کرده و به چه دستگاه هایی مراجعه کردید؟
با استانداری، سازمان صمت و اداره برق استان مکاتبه کردیم پس از ۶ ماه هنوز نتیجه ای نگرفتیم. من اگر سرمایه خود را در بانک بگذارم در ماه آنقدر سود دریافت می کنم که به راحتی زندگی کنم. اما فقط به عشق کارگران ایستادم و با امید به آینده به کار ادامه دادم و حتی یک نفر را هم تعدیل نکردم. اما اگر وضعیت به همین روال پیش برود مجبور می شوم نیروها و تولید خود را کاهش دهم.

*متولی تخصیص آرد چه چرا همکاری نمی کند؟
آرد را شرکت تولیدی بازرگانی آرد به ما می دهد که در پاسخ ما گفته می شود سهمیه ما استانی است. تولید ما برای مصرف کشوری است در حالیکه سهمیه آرد ما استانی تعیین و اختصاص داده می شود. حدود ۵ درصد نان تولیدی ما در استان، ۸۰ درصد در تهران و ۱۵ درصد هم در استان های دیگر توزیع می شود. برای اختصاص دادن سهمیه آرد این مسئله را مدنظر نمی گیرند و هیچ کسی به مشکل ما رسیدگی نمی کند.

۲۵ اسفند سال گذشته یکی از معاونین وزارت صمت به صورت ویدیو کنفرانس تماس گرفت و گفت، به دلیل کرونا با تمام قوا تولید کنید و نگران مواد اولیه نباشید. ما شبانه روز تولید کردیم، ایام عید هم تعطیل نکرده و با اضافه کار پرسنل، فعالیت داشتیم تا نان مورد نیاز مردم به دستشان برسد.

۱۵ فروردین که دنبال سهمیه رفتیم متاسفانه زیربار این مسئله نرفته و منکر وعده خود شدند. با این کار ما را با یک چالش مواجه کردند و مجبور شدیم ۵۰۰ تن آرد به صورت خورد خورد از کارخانه ها قرض بگیریم. در غیر اینصورت باید از ۱۵ فروردین تعطیل می کردیم. این یک آسیب برای برند و تولید ما بود که متاسفانه هرچقدر پیگیری کردیم جوابی نگرفتیم.

*آیا ظرفیت و توانایی افزایش تولید دارید؟
بله من سالن جدیدی ساخته و به مجموعه اضافه کردم و دستگاه های مورد نیاز را هم خریداری کرده و درخواست سهمیه دادم. آمادگی دارم ظرف یک ماه ۴۰ نفر نیرو به پرسنل شرکت اضافه کنم. اما مشکل فعلی که تهیه مواد اولیه« آرد» است مانع راه اندازی واحد جدید است.

*ظرفیت و آمادگی صادرات و ارزآوری دارید؟
به دلیل اینکه آرد یارانه ای دریافت می کنیم اجازه صادرات نداریم، اما نان تولیدی ما توسط کولبران و قاچاقچیان از طریق شهرهای مرزی به صورت غیرقانونی به کشورهای افغانستان و عراق منتقل می شود. گزارش داشتیم که محصولات نان آوران در این کشورها دیده شده است.

*قیمت نان صنعتی بالاتر از نان سنتی است، آیا این عامل کاهش استقبال از نان صنعتی نیست؟
در ابتدا طبق سیاست گذاری ها خواستند نان صنعتی را جایگزین نان سنتی کنند، مقرر بود سالانه ۱۰ درصد از نان سنتی کم و به نان صنعتی اضافه شود و همچنین قرار بر این بود که آرد ما ارزانتر از آرد نان سنتی باشد تا بتوانیم این صنعت را جا بیندازیم. اما عملا این اتفاق نیفتاد و نه ۱۰ درصد از سهمیه نان سنتی کم و به صنعتی اضافه شد و نه حمایتی در این خصوص انجام شد، فقط ایجاد چالش و مشکل برای ما بوده است.

تفاوت قیمت آرد نان سنتی با صنعتی باعث می شود طبیعتا قیمت نان صنعتی بالاتر و گران تر باشد علاوه بر قیمت آرد، ما هزینه بسته بندی و مواد بهبود دهنده و نگهداری هم داریم که در نتیجه قیمت نان صنعتی را بالاتر از نان سنتی می برد

 کسی که تمایل به استفاده و خوردن نان سنگک دستی دارد هر بهایی که داشته باشد پرداخت می کند تا این نان را تهیه کند، اما نان صنعتی باید ارزان و در دسترس همه مردم باشد. تفاوت قیمت آرد نان سنتی با صنعتی باعث می شود طبیعتا قیمت نان صنعتی بالاتر و گران تر باشد. علاوه بر قیمت آرد، ما هزینه بسته بندی و مواد بهبود دهنده و نگهداری هم داریم که در نتیجه قیمت نان صنعتی را بالاتر از نان سنتی می برد.

*آیا برای رفع مشکل تهیه آرد، امکان خرید مستقیم گندم از کشاورز و تبدیل آن وجود دارد؟
خیر، گندم را دولت از کشاورزان خریداری و در اختیار کارخانجات آرد می گذارد و آرد تولید شده را با حواله به نانوایان یا شرکت های نان صنعتی تحویل می دهد و ما اجازه و شرایط انجام چنین کاری را نداریم.

*چند نوع نان تولید می کنید؟
حدود ۳۰ نوع نان تولید می کردیم اما مدتی است به دلیل مشکلات عنوان شده چند خط تولید خوابیده و فعلا نانی که رند بازار است تولید می کنیم تا به دست مردم برسد.

*آیا با شیوع کرونا تقاضای مردم درباره نان صنعتی تغییری داشته است؟

نه تنها تقاضا کاهش نداشته بلکه استفاده مردم از نان های بسته بندی شده افزایش هم داشته اما مواد اولیه برای تولید نان نداریم. ماهانه حدود ۸۰۰ تن می توانیم تولید کنیم اما حدود ۴۳۰ تن آرد به ما می دهند. حتی ۴۰ تن آرد آزاد هم به صورت ماهانه تهیه می کنیم و با توجه به اینکه قیمت ما سامانه ای است همان ۴۰ تن هم ضرر است اما هدف داریم که نان مورد نیاز مردم به دستشان برسد و تامین شود.

*به عنوان راهکار برای حل مشکل فعلی خود و هم صنفیان خود چه پیشنهادی دارید؟
حل این مشکل سخت و نشدنی نیست، اگر متولیان با درنظر گرفتن تولید ما که ۲۱ استان کشور را پوشش می دهیم و با درنظر گرفتن اشتغال فعلی و توان افزایش نیروی کار، سهمیه آرد ما را متناسب با تولید تعیین کنند و حتی با نظارت تعزیرات یا دیگر نهادهای نظارتی بر فعالیت ما و اطمینان از صرف آرد تخصیص داده شده برای تولید، این مشکل حل می شود.

کد خبر: ۵۹٬۰۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha