۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۳
سیاست بایدن در قبال ایران و مقاومت دستخوش تغییر نمی‌شود| ایران؛ سوپاپ اطمینان منطقه
گفتگوی اختصاصی بازار با وزیر خارجه اسبق لبنان؛

سیاست بایدن در قبال ایران و مقاومت دستخوش تغییر نمی‌شود| ایران؛ سوپاپ اطمینان منطقه

«عدنان منصور» گفت: استراتژی واشنگتن در قبال برنامه هسته ‌ای ایران و حمایت تهران از حزب ‌الله تغییر نخواهد کرد.

تهمینه غمخوار؛ بازارچندی پیش، اندیشکده بین‌ المللی مطالعات ایران در عربستان در گزارشی تحلیلی نوشت: خاورمیانه تغییرات پر آشوبی را پیش رو دارد و بدون تردید پیروزی بایدن نشان می‌دهد که دگرگونی های مشخصی در رویکرد واشنگتن در خصوص تنش ‌های منطقه‌ای رخ خواهد داد و بایدن احتمالا در سیاست خاورمیانه‌ای خود بر روی حمایت از منافع آمریکا و هماهنگی با هم پیمانان واشنگتن تمرکز خواهد کرد.

علاوه بر آن،  اندیشکده بین المللی مطالعات ایران در عربستان نوشت: در میان کشورهای خاورمیانه با نگاهی به لبنان در می یابیم که حضور حزب الله در منطقه در نتیجه سیاست ‌های آینده ایران و آمریکا با نقطه عطفی روبرو خواهد شد. با این که بایدن پس از انفجار بندر بیروت با مردم لبنان ابراز همدردی کرد، اما از آن جایی که این کشور دچار رکود اقتصادی و  مشکلات سیاسی می باشد، او در صدد است تا دولت لبنان را تحت فشار قرار دهد تا اصلاحات متناسب با کشور را در دستور کار قرار دهند.

از دیدگاه این اندیشکده هنوز زود است که در رابطه با رویکرد بلندمدت بایدن در قبال لبنان گمانه‌ زنی کرد و اینگونه به نظر می رسد که گویی لبنان در راس اولویت‌ های واشنگتن نیست. از این رو، دولت بایدن منتظر خواهد ماند تا طرح دولت جدید لبنان را ارزیابی کند. حمایت واشنگتن از هرگونه برنامه اصلاحاتی در لبنان موضوعی اساسی است. رویکرد فرانسه هم در پرونده برنامه اصلاحات لبنان در این زمینه نقش مهمی را ایفا خواهد کرد.

از طرف دیگر، رسانه ‌های لبنان نظر دیگری داشتند و طی دو روز گذشته موضوعات مختلفی را مد نظر قرار دادند که سیاست‌های آتی بایدن در قبال کشورهای منطقه، مهمترین سوژه‌ خبری آن ها بود. از آن جمله می توان به تارنمای المدن اشاره کرد که در تیتر خود اعلام کرد که جو بایدن به گونه‌ای عمل می‌کند که بتواند از حزب الله لبنان انتقام جویی کند. همچنین، لبنان ۲۴ معتقد است که خاورمیانه در صدر اولویت سیاستهای رئیس جمهوری جدید آمریکا نخواهد بود و بایدن سیاست تحریم علیه سوریه و حضور نظامی در شمال شرق سوریه را ادامه می ‌دهد.

تلویزیون ملی لبنان نیز اعلام کرد: با این که مدت زیادی از مأموریت «سعد الحریری» برای تشکیل کابینه گذشته است، اما هنوز نه تنها خبری از تشکیل دولت نیست، بلکه وضعیت سیاسی و اقتصادی لبنان نیز مناسب نمی باشد.

«عدنان منصور»، وزیر امور خارجه پیشین لبنان و سفیر اسبق بیروت در تهران در خصوص این موضوعات و سیاست خاورمیانه ای بایدن به خبرنگار بازار گفت: بسیاری از ناظران و تحلیلگران منطقه‌ ای درحال حاضر نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا را که در نهایت به پیروزی «جو بایدن» منجر شد، دنبال می ‌کنند. شاید برخی اینگونه تصور کنند که تغییر ریشه ‌ای و محسوسی در سیاست و استراتژی ایالات متحده آمریکا در قبال کشورهای منطقه اتفاق بیفتد، به ویژه کشورهایی نظیر سوریه و ایران که آمریکایی ‌ها با آن‌ ها اختلاف دارند و در طول سال‌ های گذشته تحریم‌ هایی را علیه آنها اعمال کرده‌ اند. کما اینکه برخی گمان می ‌کنند تغییراتی در سیاست ‌های دولت آتی آمریکا در قبال سازمان ‌ها و نهادهای مالی، تجاری و صنعتی ایجاد شود.  

وی افزود: با وجود این مسائل، باید به حقیقتی اشاره کنیم و آن این است که آمریکا همواره یک استراتژی تغییر ناپذیر را دنبال کرده و می کند. این استراتژی در واقع به منافع و مصالح استراتژیکِ آن در جهان و به طور خاص در خاورمیانه، وابسته است. از همین ‌رو، پایه و اساس استراتژی آمریکا ثابت است و در این میان، تنها تاکتیک آمریکا است که تغییر می ‌کند که آن هم علل و عوامل خاص خود را دارد.

پایه و اساس استراتژی آمریکا ثابت است و در این میان، تنها تاکتیک آمریکا است که تغییر می ‌کند

عدنان منصور در خصوص این موضوع که این استراتژی ثابت و بدون تغییر در چه زمینه‌ هایی به چشم می‌ خورد؟ گفت: این استراتژی ثابت در قبال ایران و مقاومت در منطقه، سازمان ‌های ملی مخالف زورگویی و سلطه ‌طلبی و نیز در قبال جریان ‌ها، جنبش ‌ها و احزاب مقاومت در لبنان، فلسطین و عراق، دیده می‌ شود.

وزیر پیشین لبنانی اضافه کرد که افزون بر این، استراتژی ثابت دیگری نیز وجود دارد که در حمایت فراگیر و بدون حد و مرز ایالات متحده آمریکا از اشغالگران صهیونیست خلاصه می‌ شود. تمامی این ‌ها اصول ثابت و غیرقابل تغییر استراتژی ایالات متحده آمریکا محسوب می‌ شوند که در دوره ریاست جمهوری «جو بایدن» نیز دستخوش تغییر نخواهند شد. ممکن است تا حدود بسیار کمی، این استراتژی کمرنگ ‌تر بشود اما به هر حال، پایه و اساس استراتژی آمریکایی ‌ها به همان منوال سابق باقی خواهد ماند.  

منصور ادامه داد: استراتژی واشنگتن در قبال برنامه هسته ‌ای ایران، برنامه موشکی، حمایت تهران از مقاومت به ویژه گروه حزب‌ الله در لبنان، به همان شکل سابق ادامه خواهد یافت. آمریکا همچنان در مسیر خلع سلاح حزب ‌الله و مقاومت تلاش خواهد کرد و می ‌کوشد تا این گروه را از حیات سیاسی لبنان به دور نگاه دارد.

استراتژی واشنگتن در قبال برنامه هسته ‌ای ایران، برنامه موشکی، حمایت تهران از مقاومت به ویژه گروه مقاومتی حزب‌الله در لبنان، به همان شکل سابق ادامه خواهد یافت و آمریکا همچنان در مسیر خلع سلاح حزب ‌الله و مقاومت تلاش خواهد کرد و می ‌کوشد تا این گروه را از حیات سیاسی در لبنان به دور نگاه دارد

 وی در خصوص مسأله فلسطین و انتقال سفارت آمریکا از تل ‌آویو به قدس گفت: واشنگتن به حمایت فراگیر و بدون حد و مرز خود از رژیم صهیونیستی ادامه خواهد داد و این حمایت کمرنگ نخواهد شد. از سوی دیگر، تصور نمی‌ کنم «جو بایدن» از تصمیماتی که پیشتر «دونالد ترامپ» اتخاذ کرده بود، عقب‌ نشینی کند؛ تصمیماتی نظیر انتقال سفارت آمریکا از تل ‌آویو به قدس، شناسایی قدس به عنوان پایتخت ابدی اسرائیل و نیز به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر جولان سوریه.  

وزیر پیشین لبنانی اظهار کرد: افزون بر آنچه گفته شد، واشنگتن با پیروزی «جو بایدن» روابط و مناسباتش را با هم‌پیمانان و متحدان خود در منطقه تقویت خواهد کرد. این امر درحالی است که آمریکا در قبال دشمنان خود نیز به استراتژی افزایش شدت فشارها متوسل خواهد شد تا بدین‌ ترتیب، مخالفان سیاسی‌ خارجی ‌اش را با خود همراه سازد. البته در نهایت موفق به تحقق این هدف نخواهد شد.

واشنگتن با پیروزی «جو بایدن» روابط و مناسباتش با هم‌پیمانان و متحدان خود در منطقه را تقویت خواهد کرد


وی در ادامه خاطر نشان کرد که در لبنان، آمریکایی‌ها به فشارهای خود برای ممانعت از مشارکت حزب ‌الله در ترکیب دولت ادامه خواهند داد و در این کشور، تحریم ‌های جدیدی را نیز علیه شخصیت ‌هایی که با سیاست‌هایشان سازگاری ندارند، اعمال خواهند کرد.  

عدنان منصور تصریح کرد : باید منتظر بمانیم تا ببینیم «جو بایدن» چه کاری انجام می ‌دهد؛ آیا می ‌خواهد به سیاست ‌های دولت ترامپ ادامه دهد یا از این سیاست ‌ها دور شود. در این میان، نباید از نقش لابی ‌های یهودی در داخل آمریکا و تأثیرگذاری آن‌ ها بر تصمیم‌گیری‌ ها در این کشور به ویژه در خصوص مسأله فلسطین، ایران و مقاومت، غافل شویم.  

عدنان منصور: نباید از نقش لابی ‌های یهودی در داخل آمریکا و تأثیرگذاری آن‌ ها بر تصمیم‌گیری‌ ها در این کشور به ویژه در خصوص مسأله فلسطین، ایران و مقاومت، غافل شویم

وزیر خارجه پیشین لبنان در خصوص روابط دو جانبه ایران و لبنان گفت: ایران از زمان پیروزی انقلاب خود در برابر سلطه ‌طلبان ایستاده و از گروه‌ های آزادی‌ خواه در جهان به خصوص در لبنان، فلسطین، سوریه و عراق حمایت به عمل آورده است. ایران تاکنون به اصول خود پایبند مانده و از مسأله فلسطین و ملت فلسطین حمایت کرده است؛ ملتی که شعار آزادی، عدالت و صلح مبتنی بر عدالت را سر می ‌دهد.

وی در پایان افزود: ایران همواره در کنار ملت‌های آزادی ‌خواه ایستاده است. ملت لبنان نیز یکی از این ملت‌ های آزادی ‌خواه است. ایران در عرصه ‌های گوناگونی مالی، نظامی، لجستیکی، سیاسی و رسانه‌ای از مقاومت در لبنان حمایت کرده است. این حمایت ‌ها به ویژه در زمان مبارزه لبنان علیه اشغالگران صهیونیست نمود پیدا کرد. ایران به عنوان سوپاپ اطمینان منطقه باقی خواهد ماند تا آزادی، استقلال و حاکمیتِ منطقه مخدوش نشود. همچنین، تهران همچنان در برابر قدرت ‌های استکباری و نیز گروه‌های تروریستی خواهد ایستاد.

کد خبر: ۵۹٬۰۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha