۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۹
صنعت پنبه از شرایط فعلی راضی است/ کیفیت پایین محصولات
مجری طرح پنبه کشور:

صنعت پنبه از شرایط فعلی راضی است/ کیفیت پایین محصولات

گرگان- هزارجریبی، مجری طرح پنبه با بیان اینکه صنعت پنبه کشور از شرایط فعلی راضی است، گفت: یکی از مشکلات ما کیفیت پایین محصول نسبت به سایر کشورها است.

ابراهیم هزارجریبی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، در خصوص وضعیت پنبه کشور اظهار کرد: ما کشوری خودکفا در زمینه پنبه بودیم و حتی در برخی سال‌ها صادرات هم داشتیم و سطح زیر کشت ما حدود ۳۰۰ هزار هکتار بود.

مجری طرح پنبه کشور با بیان این که گلستان با ۱۵۰ هزار هکتار نیمی از پنبه کشور را تأمین می‌کرد، افزود: اما از سال ۱۳۸۰ سقوط پنبه شروع شد تا درنهایت این‌که به ۷۰ هزار هکتار در کل کشور رسید ولی وزارت جهاد کشاورزی از سال ۹۴ به این فکر افتاد که جدی‌تر مسئله پنبه را در دستور کار قرار دهد.

وی بیان کرد: ابتدا مانع سقوط پنبه شدیم زیرا در گلستان به زیر ۱۰ هزار هکتار رسید و عملاً به تعطیلی رسیده بود.

هزارجریبی اضافه کرد: با پیگیری‌ها از سال ۹۷ رشد کشت پنبه شروع شد به‌طوری‌که امسال به ۱۰۰ هزار هکتار در کشور و در گلستان هم از ۹ هزار هکتار به ۲۲ هزار هکتار رسیده‌ایم؛ پیش‌بینی ما این است که این رشد ادامه داشته باشد و به موقعیت قبلی خود برسد.

وی با بیان این که برای سال جاری حدود ۱۰ درصد رشد سطح زیر کشت داریم، گفت: میانگین عملکرد محصول ما سال گذشته دو هزار و ۵۰۰ کیلو در هکتار بود و امسال پیش‌بینی می‌کنیم بیش از دو هزار و ۷۰۰ کیلو شود.

وی با اشاره به تولید ۲۷۰ هزار تن وش در کشور، از رشد 20 درصدی نسبت به سال قبل خبرداد و تصریح کرد: وضعیت بازرگانی هم خوب است زیرا قیمت‌ها دو برابر سال قبل است.

هزار جریبی ادامه داد: پنبه‌دانه هم‌ سال گذشته حدود دو هزار و 200 و امسال شش هزار تومان شده است، همچنین پنبه معلوج فروشی به کارخانه‌ها سال گذشته ۲۱ هزار تومان بود و امسال ۳۵ هزار تومان است.

مجری طرح پنبه کشور با تاکید بر این که صنعت پنبه از شرایط راضی است، درباره واردات هم گفت: واردات هم بسیار کمتر از سال گذشته و آمار هشت‌ماهه حدود ۴۵ هزار تن معلوج است درحالی‌که سال گذشته ۶۲ هزار تن بود که امسال ۷۰ درصد کمتر شده است.

وی درباره گلایه کارخانه داران نسبت به کیفیت بالای پنبه خارجی و کیفیت پایین محصول داخلی هم گفت: پنبه‌های خارجی ازنظر خصوصیت الیافت تفاوتی با ما ندارد اما چون خوب برداشت می‌کنند معلوج تمیزتری دارند زیرا ما هنوز برداشت دستی داریم و کیفیت ما از سایر کشورها عقب است.

هزارجریبی گفت: نخ‌ها و کیسه‌های پلاستیکی هم کیفیت را پایین می‌آورد ولی بازار صنعت نساجی پنبه را از کارخانه می‌خرد و بازار خوبی هم دارد.

وی خاطرنشان کرد: البته چندی روزی به خاطر جو روانی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا قسمتی از قیمت پنبه پایین آمد و کمی رکود شد ولی همچنان به پنبه ایرانی نیاز است و پنبه کشور به‌خوبی خریداری می‌شود.

کد خبر: ۵۸٬۸۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha