۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۹
تلاش برای توسعه صادرات در تحریم؛ بررسی اختلاف میزان صادرات بین مبدأ تولید و گمرک در قم
در جلسه توسعه صادرات قم مطرح شد؛

تلاش برای توسعه صادرات در تحریم؛ بررسی اختلاف میزان صادرات بین مبدأ تولید و گمرک در قم

قم- گشایش‌ها و بسته‌های مطلوبی برای حمایت از صادرکنندگان و توسعه صادرات در شرایط بحرانی تحریم و کرونا در قم ایجاد شده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: ایران در شرایطی است که به دلیل وابستگی شدید اقتصادی به نفت و مشتقات آن اکنون با کمترین تهدید اقتصادی و تحریم دشمن بیمار می‌شود و این اقتصاد طوری است که با نوسانات نمی‌تواند ناجی اقتصاد کشور باشد لذا تنها راه نجات این اقتصاد بیمار اتکا به تولیدات ملی و صادرات کالاهای غیر نفتی است.

توسعه صادرات غیرنفتی نیازمند ایجاد محیط رقابتی است و این امر فقط با باز شدن درب‌های صادرات به کشورهای هدف امکان‌پذیر است اما در شرایط تحریم ظالمانه‌ای که ایران اسلامی با آن روبرو است هنوز هم بازارهای هدفی هستند که درهای خود را به سمت کالاهای ایرانی باز کرده‌اند هرچند بحران کنونی کرونا مشکلاتی را برای صادرات و صادرکنندگان ایجاد کرده است.

ظرفیت صادرات کالاهای غیر نفتی در استان قم بالا است و حتی صادرات برخی کالاها مانند کفش و فرش و اخیراً لوازم خانگی با برند استان قم شهرت جهانی یافته است.

در چهارمین جلسه توسعه صادرات استان که روز یکشنبه در سالن کرامت استانداری قم برگزار شد بحث‌هایی در ارتباط با گشایش و بسته‌های حمایتی بانکی مطرح و هم‌چنین صادرکنندگانی که تعهد ارزی خود را نتوانستند تسویه کنند تسهیلاتی ارائه شده است.

در این جلسه هم‌چنین گزارشی از وضعیت اقتصادی و میزان صادرات استان در هشت ماه گذشته ارائه شد که میزان صادرات از مبدأ تولید یعنی صادرات کالاهای مختص استان و میزان صادرات از گمرک قم اختلاف و فاصله فراوانی وجود داشته که طبق تأکید معاون اقتصادی استانداری قم باید این اختلاف بررسی و برطرف شود.

۱۱ هزار میلیارد تومان تسهیلات اقتصادی برای کل کشور
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار قم در این جلسه گفته است: جلسه توسعه صادرات هر دو ماه یک بار در استان قم تشکیل و این جلسه چهارمی است که برای رفع موانع صادرات و توسعه آن تشکیل شده است و طبق دستورالعمل جدید بانک توسعه صادرات قرار است ۱۱ هزار میلیارد تومان تسهیلات اقتصادی برای کل کشور در نظر بگیرد.

مهرداد غضنفری افزود: نرخ سود چهار درصد این وام از سایر بانک‌ها کم‌تر است و صادرکنندگان می‌توانند از این تسهیلات بهره‌مند شوند؛ در بحث دیگر این بود که صادر کنندگانی که از سال ۹۷ تا امسال چهار ماه از تعهد ارزی آنها گذشته باشد می‌توانند نسبت به انجام تعهد ارزی خود اقدام کنند و بر اساس ساز و کار جدیدی این کار ار انجام دهند.

به گفته وی، مانعی هم در ارتباط با دریافت تسهیلات از سوی صادرکنندگانی که تعهد ارزی خود را تسویه نکرده بودند وجود داشت اما اکنون گشایشی ایجاد شده و این صادرکنندگان می‌توانند از بانک‌ها تسهیلات دریافت کنند.

اختلاف میزان صادرات از مبدأ تولید و گمرک
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم همچنین در گفت وگو با خبرنگار بازار با اشاره به میزان صادرات صورت گرفته در ۸ ماهه امسال در استان قم بیان کرد: بحث دیگری که در این جلسه مطرح شد آماری است که در دبیرخانه از وضعیت صادرات ۹۹ ارائه شده است و طبق این آمار وضعیت ما در سال ۹۹ که بیشتر میزان ارزش ریالی آن مد نظر است تا این تاریخ از مبدأ تولید یعنی صادراتی که متعلق به قم بوده چه از استان قم صادر یا از خارج از استان صادر شده ۱۲۰ میلیون دلار برآورد شده است.

غضنفری عنوان کرد: اما آمار گمرک استان قم در این مدت ۸۰ میلیون دلار است که این اختلاف و فاصله زیادی دارد؛ ما در نظر داریم این فاصله را موشکافانه حل و فصل کنیم و شایسته نیست صادرات استان قم از مرز دیگری و یا استان دیگری صورت گیرد.

وی با تأکید بر اینکه باید مشخص شود کدام بخش‌ها به تعهدات خود عمل نکرده و یا نسبت به هدف‌گذاری فاصله دارند، گفت: تا پایان امسال باید آسیب شناسی شود هرچند با بحران کرونا وتریم اقتصادی صادرات ما با مشکلاتی روبرو بود باید تلاش کنیم از ظرفیت‌های صادرات کالاهای غیر نفتی بیشترین بهره را ببریم.

باید مشخص شود کدام بخش‌ها به تعهدات خود عمل نکرده و یا نسبت به هدف‌گذاری فاصله دارند

معاون استاندار قم در پاسخ به این سؤال خبرنگار بازار که جایگاه قم در زمینه صادرات غیر نفتی چگونه است، گفت: در این استان ظرفیت‌های بالایی در صادرات داریم از جمله صادرات کفش و فرش دستبافت و هم‌چنین محصولات غذایی اما در حالی که آمار کشوری هم برآورد نشده است نمی‌توان گفت که قم در کشور چه جایگاهی دارد.

غضنفری افزود: در بحث تعهدات ارزی هم بحث‌هایی شد و مقرر شد کمیته تعیین ماهیت در استان شکل گیرد در حالی که این کمیته قبلاً در مرکز شکل می‌گرفت و ماهیت ملی داشت ولی اکنون استانی است و صادرکنندگان در بعد استانی مشکلات آنها رفع خواهد شد.

قم ظرفیت بالایی در زمینه صادرات کالاهای غیر نفتی دارد
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم نیز در این  زمینه گفت: چهارمین جلسه کارگروه توسعه صادرات استان دستورالعمل‌های مشکلات ارز حاصل از صادرات و چالش‌های تأمین مواد اولیه و دیگر مشکلات صادر کنندگان را بررسی کرد و یک گشایش خوبی رقم خورد و آن هم با توجه به مصوبات ستاد هماهنگی صادرات کشور مبنی بر این که صادرکنندگان می‌توانند ارز حاصل از صادرات خود را برای واحدهای تولیدی چه خود و دیگر واحدهای تولیدی دیگر برای تأمین مواد اولیه و قطعات و ماشین آلات تعیین تکلیف کنند و بدهی ارزی خود را تعهد کنند.

محمود سیجانی افزود: اتفاق خوب دیگری هم که افتاده و شاید در ماه‌های گذشته معضل بوده و این اتفاق مشکلات را حل می‌کند، تعهد ارزی سال ۹۷ در این مصوبه از سال ۹۷ به بعد با این موضوع در زمینه صادرات گشایش‌هایی صورت می‌گیرد.

کاهش ۲۰ درصدی صادرات با بحران کرونا
وی گفت: در هشت ماه گذشته استان قم ۱۲۰ میلیون دلار صادرات کالاهای غیر نفتی داشته است که بر تأثر بیماری کرونا و تحریم با کاهش ۲۰ درصدی روبرو بوده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم افزود: با گشایش‌های صورت گرفته و تسهیلاتی که به صادرکنندگان داده می‌شود امید است صادرات استان توسعه یابد چرا که استان توانمندی‌های بسیاری در زمینه صادرات غیر نفتی دارد و قم در زمینه صادرات کفش، فرش و مواد غذایی و حتی لوازم خانگی در کشور حرفی برای گفتن دارد.

به گفته سیجانی، در بین استان‌های مرکزی جزو استان‌های اول هستیم، یک سری استان‌های مرزی داریم که جهش صادراتی دارند ولی آنچه برای ما مهم است میزان کالاهای صادر محور است لذا باید در توسعه زیرساختی گمرک استان اقدام کنیم.

استان قم در زمینه صادرات کفش، فرش و مواد غذایی و حتی لوازم خانگی در کشور حرفی برای گفتن دارد

وی عنوان کرد: اختلاف صادراتی بسیاری از مبدأ تولید تا گمرک داریم در حالی که برآورد گمرک ما ۸۰ میلیون دلار است ولی صادرات مبدأ تولید ۱۲۰ میلیون دلار برآورد شده است که ۵۰ درصد از مبدأ تولید ما پایین‌تر است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم بیان کرد: مهم این است که واحدهای تولیدی ما در جهت ارز آوری و صادرات تلاش کنند و ما تسهیل کننده صادرات باشیم.

به گفته وی، عمده صادرات ما از گمرک مرزی است ما صادرات فرش و کفش داریم، اگر صادرکنندگان را مجبور به مقید به استان محل تولید خود کنیم چون اکنون اختیاری است ممکن است میزان صادرات ما بیش از این باشد؛ ما در لوازم خانگی، شکلات و مواد غذایی و کفش توان صادرات خوبی  داریم و با این گشایش‌ها و بسته‌های حمایتی منتظر توسعه صادرات بالاتری باشیم.

گفتنی است؛ در استان قم ۷۵ واحد صادرکننده داریم که ۱۶ صادرکننده نمونه سال گذشته انتخاب شدند و امسال ۲۶ نفر هم برای رقابت انتخاب شده‌اند.

کد خبر: ۵۸٬۸۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha