۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۰
کوچکتر شدن سفره های مردم با کسری بودجه دولت در سال آینده
عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی عنوان کرد

کوچکتر شدن سفره های مردم با کسری بودجه دولت در سال آینده

بخشی، عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اینکه با کسری بودجه دولت در سال آینده بازهم سفره های مردم کوچکتر خواهد شد گفت: با روند بودجه بندی دولت در سال آینده، تورم حداقل دوبرابر خواهد شد.

به گزارش بازار، لطفعلی بخشی اقتصاددان کشورمان با اعلام این خبر که با بودجه بندی جدید دولت برای سال ۱۴۰۰ قطعا در سال آینده با کسری بودجه و تورم مواجه خواهیم بود اظهار داشت: دولت بودجه ای برای دخل و خرج دارد ولی تفاوت بودجه مردم عادی و شرکت های خصوصی با بودجه دولت این است که مردم و شرکت های خصوصی اول درآمد را حساب می کنند و بعد خرج می کنند. اما دولت، اول هزینه های دست و دلبازانه خود را انجام می دهد و بعد فکر می کند چگونه درآمد داشته باشد. چون محل درآمد مشخصی هم ندارد مجبور به خیالبافی می شود.

وی افزود: به عنوان مثال با فروش ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت و ۱۲۰ هزار میلیارد اموال دولت و ۱۴۰ هزار میلیار تومان قرض هزینه های خود را تامین می کند و این نوع بودجه نویسی که هزینه خلق می کند ولی درآمد زایی ندارد، بدترین نوع بودجه نویسی است چون هزینه ها تحقق پیدا می کند ولی درآمد تحقق پیدا نمی کند.

بخشی، عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه با اشاره به اینکه دولت برای جبران کسری بودجه مجبور به چاپ پول می شود گفت: طی ۵۰ تا ۶۰ سال گذشته اکثریت مردم درگیر تورم بوده اند که ناشی از کسری بودجه دولت است. در سال ۹۸ دولت مدعی ۱۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه بود که این مبلغ در عمل به ۳۰۰ هزار میلیارد تومان رسید. در سال جاری بنا بر ادعای دولت ۳۱۷ هزار میلیار تومان با کمبود بودجه دولتی مواجه خواهیم بود که اگر این رقم سه برابر شود تورم ما در سال آینده حداقل دو برابر خواهد شد و بسیاری از مردم ما از این تورم به شدت آسیب خواهند دید.

وی افزود: کسری بودجه دولت، جیب مردم را خالی تر و سفره ها را محدودتر خواهد کرد. روندی که دولت طی می کند باعث کم شدن محتوای سفره ها می شود و عملا چیزی به آن اضافه نمی شود. دولت به مردم یارانه ۱۰۰ هزار تومانی می دهد و دوبرابر آن را پس می گیرد و در عمل قدرت خرید مردم کاهش خواهد یافت.

لطفعلی بخشی عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی، در انتها با اشاره به بودجه گزارش معاونت های مختلف گفت: اگر این گزارش نوشته شود و به آن عمل شود این بودجه می ارزد ولی معمولا این کار انجام نمی شود.

کد خبر: ۵۸٬۸۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha