۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۱
 نخبگان ایلامی تماشاچی اشتغال نیروهای غیربومی
یادداشت؛

نخبگان ایلامی تماشاچی اشتغال نیروهای غیربومی

ایلام- «بومی گزینی و تلاش برای اشتغال نیروهای بومی در مراکز اداری و تولیدی استان ایلام همواره دغدغه و خواست مردم محروم این استان است» این جملات بخشی از یادداشت فرشته سنجیده فعال رسانه‌ای برای بازار است که در ادامه می‌خوانید.

فرشته سنجیده؛ بازار: بومی گزینی و تلاش برای اشتغال نیروهای بومی در مراکز اداری و تولیدی استان ایلام همواره دغدغه و خواست مردم محروم این دیار بوده و است.

سناریوی پردردی که در پس تکرار تبدیل به خواهش و تمنایی جگر سوز از مسئول نماهای استان شده است. مردم استان ایلام تا به کی شاهد نقض بی پرده و مشهود قوانین استخدام در پروژه‌ها و ادارات مناطق و بخش های مختلف خصوصی و دولتی استان باشند.

در بزنگاه نبرد و دفاع از آب و خاک کشور، این مردم مرزنشین ایلام بودند که هشت سال دلاورمردی و شجاعت را به رخ جهانیان کشیدند، حالا چه اتفاقی افتاده که اشتغال جوانان نخبه استان قربانی رانت و اعمال قدرت برخی مدیران ناکارآمد شده و جوانان بومی باید تنها تماشاچی برکت به بار نشسته از سفره چاه ها و حوضچه‌های نفتی ایلام باشند.

 شاید این قوانین باشند که به حمایت از جوانان تحصیل کرده و بیکار ایلامی برخواسته و به موجب آن شرکت‌های صنعتی، پتروشیمی، نفت، گاز و کشاورزی در استان برای استخدام نیروی کار جدید ملزم به کارگیری افراد بومی شوند مگر اینکه افراد بومی تخصص لازم را نداشته باشند

به نظر می‌رسد باید سازوکاری قانونی اندیشیده شود که حق اشتغال جوانان استان در پروژه‌های استان پایمال نشود، شاید این قوانین باشند که به حمایت از جوانان تحصیل کرده و بیکار ایلامی برخواسته و به موجب آن شرکت‌های صنعتی، پتروشیمی، نفت، گاز و کشاورزی در استان برای استخدام نیروی کار جدید ملزم به کارگیری افراد بومی شوند مگر اینکه افراد بومی تخصص لازم را نداشته باشند.

تا شاید مردم ایلام بعد از گذشت سال‌ها از بحران‌های جنگ تحمیلی به این باور و عینیت برسند که جنگ تمام شده و الان دوره بهروزی و شکوفایی اقتصادی و اجتماعی است.

کجا برازنده این مردم ساده دل، پاسدار و خفته بر گنج نفت و گاز است که بعد از گذشت سال‌ها از پایان جنگ تحمیلی، اقتصاد خانواده‌هایشان همچنان بوی فقر و جنگ زدگی می‌دهد، چرا نعمت اشتغال و روزی نفت، گاز و پتروشیمی سهم جوانان ایلامی نباشد.

بسیاری از جوانان ایلامی دهه شصت، به خیال جذب شدن در صنعت و ثروت بومی پتروشیمی، نفت و گاز و رقم زدن آینده‌ای روشن‌تر برای زدودن غبار محرومیت از چهره استان مرزی و رونق بخشیدن زندگی خود، راهی تحصیل در رشته‌های علوم پایه و مهندسی شیمی و نفت و گاز شدند، اما امروز دست آنها از پروژه‌ها کوتاه است.

افسوس که زور قدرت نیروهای غیربومی بیشتر از جوانان دانش آموخته و نخبه این دیار بود، تا اینچنین و در بی خیالی مسئولان استان شاهد جولان افراد غیربومی که با هزار ترفند در پروژه‌های نفت و گاز استان باشیم.

این است که به رغم وجود صنایع مادر و منابع زیرزمینی و رو زمینی فراوانی که در استان ایلام وجود دارد، شاهد حضور نیروی غیربومی در بسیاری از پروژه‌های عمرانی، اقتصادی، کشاورزی، ادارات دولتی و مراکز آموزشی هستیم و قشر متقاضی کار بومی در استان بهره کمی از اشتغال در این مراکز را دارند

این است که به رغم وجود صنایع مادر و منابع زیرزمینی و رو زمینی فراوانی که در استان ایلام وجود دارد، شاهد حضور نیروی غیربومی در بسیاری از پروژه‌های عمرانی، اقتصادی، کشاورزی، ادارات دولتی و مراکز آموزشی هستیم و قشر متقاضی کار بومی در استان بهره کمی از اشتغال در این مراکز را دارند.

باید این واقعیت تلخ را پذیرفت که نیروهای غیربومی شاغل در بخش‌های مختلف استان از جمله عوامل اثرگذار در بالا رفتن آمار بیکاری و تبعات منفی ناشی از آن همچون خودکشی، افزایش بزهکاری و عدم توسعه پایدار در استان هستند.

فراموش نکنیم که امروزه بسیاری از جوانان استان ایلام برای یافتن شغل به دیگر مناطق کشور مهاجرت می‌کنند.

مسئولان و مدیران ادارات کار استان موظف هستند با توسل به قوانین و با جدیت تمام پیگیر اولویت جذب و استخدام نیروهای جوان، غیر بازنشسته و بومی در مشاغل فعلی و صنایع موجود، استان زرخیز ایلام باشند.

کد خبر: ۵۸٬۸۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha