۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۳
«کشاورز کارت» فقط به درد کود بعضی‌ها می خورد! | دست دولت در جیب کشاورزان با اعطای کشاورز کارت
کشاورز کارت؛ طرحی ناکارآمد برای بخش کشاورزی

«کشاورز کارت» فقط به درد کود بعضی‌ها می خورد! | دست دولت در جیب کشاورزان با اعطای کشاورز کارت

طرح «کشاورز کارت» در حالی اجرا می شود که تنها مختص محصولات استراتژیکی همچون گندم، جو، غلات و کلزا و با بهره بانکی ۱۲ درصدی است. این در حالی است که کارشناسان معتقدند اعطای این کارت تنها بهانه ای برای حذف یارانه نهاده های کودی از سوی دولت بوده است و عملا هیچ کارایی برای بخش کشاورزی نخواهد داشت.

بازار؛ گروه کشاورزی: با حذف یارانه کود فسفات و پتاسیم شاهد بالا رفتن قیمت این دو محصول در بازار بودیم و کارشناسان کاهش تولید و افزایش قیمت محصولات را از جمله پیامدهای این اقدام اعلام کردند. کارشناسان همچنین تاکید داشتند که با گران شدن انواع کودهای شیمیایی، خطر جایگزینی محصولات کشاورزی با محصولاتی که به کود نیاز ندارند در کمین صنعت کشاورزی کشور است که این امر موجب ناپایداری تولید و افزایش نیاز به واردات محصول استراتژیک گندم خواهد شد.

بعد از کشمکش های بسیار نهایتا وزارت جهاد کشاورزی با انعقاد تفاهم نامه ای با بانک کشاورزی مقرر کرد که ۲۰هزار میلیارد ریال تسهیلات از محل منابع داخلی بانک کشاورزی و در قالب کارت‌هایی تحت عنوان «کشاورز کارت» تا سقف ۲۰ میلیون تومان در اختیار کشاورزان قرار گیرد. این در حالی بود که وزارت جهاد کشاورزی صراحتا اعلام کرد که این کارت صرفا برای خرید کود و سموم مورد نیاز  کشت محصولات استراتژیک کشاورزی شارژ خواهد شد و عموم کشاورزان نمی توانند از این تسهیلات استفاده کنند که این موضوع خود حرف و حدیث های بسیاری را در پی داشت.

خان محمدی: قطعا کشاورز کارت در بخش کشاورزی به هیچ عنوان کارایی چندانی نخواهد داشت چرا که الان خود کشاورز اندوخته ای که در بانکها دارد بالاتر از مبلغی است که برای شارژ کردن این کارت در نظر گرفته شده است!

موجودی کشاورزان در بانک‌ها بیشتر از مبلغ کشاورز کارت است!
علی خان محمدی، مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی در این خصوص به خبرنگار «بازار» گفت: قرار بر این بود که در راستای حمایت از بخش کشاورزی چنین کارتی صادر شود تا بخشی از هزینه های کشاورزان را در مواقعی که دسترسی به وام و تسهیلات ندارند پوشش بدهد. اما متاسفانه الان با مبالغ معین ۲ میلیون تومان تا ۲۰ میلیون تومان و صرفا برای خرید نهاده های کودی ۴ محصول گندم، کلزا، جو و غلات تعیین شده است!

یعنی اصالتی که برای این کار قبلا در نظر گرفته بودند دیگر وجود ندارد. در حالی که شرایط صدور چنین کارتی در بنیاد ملی گندم در حال مطالعه بود و چند بانک نیز قصد مشارکت با این طرح را داشتند.

خان محمدی خاطر نشان کرد: بنابر این بود که در راستای ارائه تسهیلات ارزان قیمت به کشاورزان، حدود ۲۰ میلیون تومان به کارت کشاورزان واریز شود و به صورت اقساطی با بهره کم از آنها گرفته شود. تا به این ترتیب بتوانند از این طرق به صورت اقساطی اقدام به خرید کلیه نهاده ها، ماشین آلات و دیگر موارد مورد نیاز نمایند. اما کشاورز کارتی که اخیرا توسط وزارت جهاد کشاورزی، بانک کشاورزی و شرکت خدمات حمایتی ارائه شده است تنها مختص ۴ محصول استراتژیک نامبرده است و به دیگر کشاورزان تعلق نمی گیرد!

مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی تاکید می کند: قطعا کشاورز کارت در بخش کشاورزی به هیچ عنوان کارایی چندانی نخواهد داشت چرا که الان خود کشاورز اندوخته ای که در بانکها دارد بالاتر از مبلغی است که برای شارژ کردن این کارت در نظر گرفته شده است! در حقیقت وقتی که کشاورز محصول خود را  می فروشد پول آن را به طور کامل در بانک می گذارد و برای خرید نهاده ها، ماشین آلات و دیگر ملزومات سال بعد خود پس انداز می کند؛ به عبارت دیگر کشاورزان مانند تجار نیستند که دائما با سرمایه خود کار کند.

ایمانی: دولت می توانست در طرح کشاورز کارت از کشاورزان سود دریافت نکند

سود ۱۲ درصدی برای بخش کشاورزی منطقی نیست
جدا از این موضوع که اگر قرار است تسهیلاتی برای تامین نهاده های کودی اعطا شود بایستی بدون هیچ تبعیض قائل شدنی برای همه بخش های کشاورزی تخصیص داده شود، یکی از موارد قابل توجه در طرح «کشاورز کارت» سود ۱۲ درصدی است که برای آن تعیین شده است! این در حالی است که اهالی بخش کشاورزی معتقدند اگر قصد گرفتن تسهیلات داشته باشند به راحتی می توانند تسهیلاتی با بهره ۱۴ درصد بگیرند و نیازی به رد کردن چنین ۷ خوانی برای گرفتن وامی ۱۲ درصدی نیز نخواهند داشت.

علیقلی ایمانی نائیب رئیس شورای ملی گندمکاران در خصوص سود ۱۲ درصدی کشاورز کارت به «بازار» گفت: دولت می توانست در این طرح سودی از کشاورز دریافت نکند. به عبارت دیگر حال که دولت به هر دلیلی ارز ۴۲۰۰ تومانی واردات نهاده های کودی را برداشته است باید با ارائه تسهیلات ارزان قیمت و همچنین متعادل کردن قیمت ها، این نهاده ها را با قیمت مناسب در اختیار کشاورزان قرار بدهد. در غیر این صورت کشاورزان حاضر نمی شوند محصولات استراتژیکی مانند گندم، جو و کلزا را کشت کنند و در نهایت با قیمت پایین به فروش برسانند.

از سوی دیگر کارشناسان معتقدند که کشاورز کارت به هیچ وجه نمی تواند جایگزین یارانه ای باشد که به یکباره توسط دولت حذف شده است. به عبارت دیگر دولت بایستی یارانه حذف شده را در جای دیگری مجددا به بخش کشاورزی برگرداند و اعطای کشاورز کارت آن هم تنها به ۴ محصول استراتژیک نمی تواند بهانه ای برای محروم کردن بخش کشاورزی از این یارانه باشد. به خصوص اینکه در این شرایط دولت نه تنها یارانه نهاده ها را حذف کرده بلکه از کشاورزان سود ۱۲ درصدی را نیز دریافت می کند!  که موجب می شود کشاورزان بیش از گذشته بدهکار بانکی باشند در حالی که انتظار می رود چنین طرحی بدون بهره و یا با حداقل ترین بهره بانکی اجرا شود.

کد خبر: ۵۸٬۷۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha