۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۲
نگاه نمایندگان به لایحه ۱۴۰۰؛ بودجه‌ای براندازانه با احتمال رد کلیات| بریز و بپاش با افزایش بودجه «ریاست جمهوری»
بازار گزارش می دهد

نگاه نمایندگان به لایحه ۱۴۰۰؛ بودجه‌ای براندازانه با احتمال رد کلیات| بریز و بپاش با افزایش بودجه «ریاست جمهوری»

در حالی که قادری، عضو کمیسیون بودجه مجلس از رشد بسیار بالای بودجه ۱۴۰۰ و احتمال رد کلیات آن در مجلس خبر می دهد، رئیس کمیسیون اصل نود با بیان این که بودجه به نوعی تدوین شده تا امکان اداره کشور وجود نداشته باشد، آنرا بودجه‌ای براندازانه برای کشور توصیف می کند.

بازار؛ گروه ایران: لایحه بودجه ۱۴۰۰ در ابعاد مختلف انتقاداتی را در پی داشته است و همچنان کارشناسان معتقدند این لایحه، مخصوصا در بخش هزینه ها و نیز ناهمخوانی با اقتصاد مقاومتی، ایرادات اساسی دارد. در این راستا اما توصیفات ویژه تری را درباره این لایحه از سوی برخی از نماندگان مجلس شاهد هستیم.

حجت الاسلام نصرالله پژمانفر در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی بازار، ضمن انتقاد شدیدالحن از لایحه بودجه، تصریح کرد: آنطور که روشن است لایحه بودجه سیاسی ترین بیانیه دولت هاست تا سیاست های خود را در قالب آن ابراز کنند اگر می‌خواهیم واقعیت دیدگاه‌های دولت ها را در قبال اولویت‌ها و ضروریات کشور مورد بررسی قرار دهیم باید ببینیم دولتها در لایحه بودجه به چه موضوعاتی اهمیت داده و به چه موضوعاتی بی اهمیت بوده‌اند.

رئیس کمیسیون اصل نود مجلس با بیان اینکه کار کارشناسی لازم بر روی بودجه ۱۴۰۰ انجام نگرفته است، اظهار داشت: دولت اعداد و ارقامی را در این بودجه گنجانده است که هیچ کدام آنها در بخش درآمدها قابل تحقق نیست.

 این نماینده مجلس با اشاره به مصارف بودجه ۱۴۰۰ گفت: این مصارف قطعاً کشور را با مشکلاتی مواجه می کند با این حال اگر مقداری دقیق تر نگاه کنیم می‌بینیم که دولت در ماه‌های پایانی خود بنا دارد دولت بعدی را با چالش‌های جدی مواجه کند تا امکان مدیریت کشور وجود نداشته باشد.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس تصریح کرد: آنچه ما می بینیم این است که یک سیاست آشکاری برای تضعیف، ناتوانی و به بن‌بست رساندن کشور آن هم جهت الزام به مذاکره در لایحه بودجه طراحی شده است.

 وی تاکید کرد: بودجه ۱۴۰۰ به نوعی تدوین شده تا امکان اداره کشور وجود نداشته باشد مگر اینکه دولت از روی ناچاری برود و با آمریکایی ها درباره برجام موشکی مذاکره کند لذا به غیر از این هیچ نوع تحلیلی وجود ندارد و در واقع این بودجه، بودجه براندازانه برای کشور است.
وی همچنین با اشاره به رشد ۶۵ درصدی بودجه ریاست جمهوری در لایحه - که انتقاداتی را در پی داشته است- گفت: مقوله افزایش بودجه ۶۵ درصدی بودجه ریاست جمهوری در مقابل اشتباهاتی که در لایحه بودجه ۱۴۰۰ مشاهده می‌شود، خیلی مسئله مهمی نیست. اگرچه این رقم هم رقم بالایی است که در ارتباط با بریز و بپاش‌های اقدامات دولت به هدر می رود.

احتمال رد کلیات بودجه
در همین حال جعفر قادری، نماینده شیراز، در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی بازار، از احتمال رد کلیات لایحه در مجلس سخن می گوید. قادری، با اشاره به نرخ ارز کالاهای اساسی در بودجه ۱۴۰۰ گفت: نرخ ارزی که دولت برای کالاهای اساسی در نظر گرفته ارز ۱۱ هزار تومانی است.

وی تاکید کرد: ارز ۴۲۰۰ تومانی که سال گذشته مدنظر قرار گرفت قابل دفاع نبود با این حال افزایش این ارز به رقم ۱۱ هزار تومان هم می تواند مشکلاتی را ایجاد کند.

 عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس گفت: ما باید به سمتی برویم که نرخ ارز، تک نرخی شود تا این تفاوت قیمتی وجود نداشته باشد.

این نماینده مجلس اظهار داشت: ارائه ارز دولتی به نوعی فساد زا است اما اگر قرار است این ارز در محلی هزینه شود، این محل باید قابل کنترل باشد لذا اگر این محل قابل کنترل نباشد واردکننده قیمت کالای خود را بر اساس نرخ ارز آزاد قیمت گذاری می کند و یک رانتی برای واردکننده ایجاد می‌شود.

 وی با اشاره به کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ گفت: بودجه ۱۴۰۰ رشد بسیار بالایی داشته است و سهم  هزینه‌های جاری شدیداً در این بودجه افزایش پیدا کرده است.

این نماینده مجلس اظهار داشت : همچنین باید گفت که بودجه ۱۴۰۰بودجه کاملاً نفتی است و اشکالات و ایراداتی جدی دارد و اگر کمیسیون تلفیق نتواند اصلاحات جدی روی آن انجام دهد ضرورت دارد تا کلیات این بودجه رد شود و مجدداً در دولت مورد بررسی قرار گیرد.

کد خبر: ۵۸٬۷۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha