۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۰
رکب بازارگردان‌ها به حقیقی‌ها؛ اول منفی می‌کنند و بعد می‌خرند
گفتگوی بازار با کارشناس بازار سرمایه

رکب بازارگردان‌ها به حقیقی‌ها؛ اول منفی می‌کنند و بعد می‌خرند

بزرگان بازار که وارد بازار شدند عموما سعی می‌کنند که سهم‌ها را در منفی‌ها شکار کنند و تقریبا می‌توان گفت که خیلی از اوقات این بازیگردان‌ها به هیچ وجه در مثبت بازار خرید نمی‌کنند و حتما یک رنج منفی ایجاد می‌کنند و بعد این کار را انجام می‌دهند.

بازار؛ گروه بورس: شاخص کل دیروز با وضعیت منفی آغاز شده  در میانه راه صعودی بود و در انتها نتوانست صعود کند، بیشتر کارشناسان معتقدند که اگر مشکلی از نظر سیاسی و اقتصادی در کشور رخ ندهد روند بازار به همین شکل تا پایان سال ادامه دارد.

 برخی دیگر نظر عکس دارند و بر این باورند که بازار بعد از مدت کوتاهی باز هم ریزشی است، آن‌ها می‌گویند که هنوز عوامل ریزش بر بازار مانند قوانین و مقررات و حضور دولت حاکم است و تا این دو مسئله حل نشود بازار به حالت تعادلی یا طبیعی مورد انتظار سرمایه‌گذاران باز نمی‌گردد.

صادقی کارشناس بازار سرمایه می‌گوید که پارامتر اصلی که در بازار موجب سبز شدن شاخص شده است افزایش حجم معاملات می‌باشد. او همچنین معتقد است که در این ایام بزرگان بازار پول‌های خود را آرام آرام وارد بازار کردند. او که بارها از دستوری بودن و دخالت دولت در دوران منفی بازار گلایه کرده بود در این مصاحبه عنوان کرد که روند بازار در حال حاضر بدون شائبه در حال پیش رفتن است.

قاسم صادقی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بازار در مورد شرایط فعلی بازار سهام گفت: در این روزها، پارامتری که موجب رشد بازار شده حجم معاملات بوده و اتفاقی که این ایام شاهد آن هستیم ورود پول‌ توسط بزرگان بازار بود. بسیاری از بزرگان بازار منتظر بودند که ببینند نتایج انتخابات آمریکا چه می‌شود و از لحاظ سیاسی این کشور به کدام سمت حرکت می‌کند به همین دلیل این افراد پول خود را کم کم وارد بازار کردند. ما طی این یک ماه دیدیم که درصدی از این پول‌ها که با دید کوتاه مدت وارد بازار شدند، رشد شاخص کل بازار را در پی داشتند.

در واقع بزرگان بازار که وارد بازار شدند عموما سعی می‌کنند که سهم‌ها را در منفی‌ها شکار کنند و تقریبا می‌توان گفت که خیلی از اوقات این بازیگردان‌ها به هیچ وجه در مثبت بازار خرید نمی‌کنند و حتما یک رنج منفی ایجاد می‌کنند و بعد این کار انجام می‌دهند

صادقی اضافه کرد: زمانی که حقیقی‌ها بازار مشاهده کردند افرادی در حال وارد کردن نقدینگی یا سرمایه خود به بورس هستند از صف فروش دست کشیدند که در نهایت می‌توان گفت بازار به حجم معاملات خوبی برگشت و انتظار ما این است که حداقل طی شش ماه آینده در صورتی که مشکلی ایجاد نشود، بازار با همین روند بتواند به سقف قبلی خود باز گردد.

وی به این سوال که آیا سهامداران مانند ابتدای سال و همچنین دوران اصلاح، در این روزها به صورت هیجانی عمل می‌کنند؟ این گونه پاسخ داد: خیر، به غیر از روزهای اول که به صورت هیجانی خرید کردند اما در ادامه از رفتار هیجانی که قبلا صورت می‌گرفت کاسته شد که این خبر خوبی برای بازار است. به هر حال ریز موج‌های نزول  اصلاحی در سر راه خواهیم داشت ولی این روندی که صورت گرفته روند  بدی نیست، حتی ما روزهای منفی را در بازار می‌بینیم که  قسمتی از بازار مثبت است یعنی اینکه آن رفتارهای هیجانی که قبلا بوده، کمتر دیده می‌شود.

این کارشناس  به ورود پول حقیقی به بازار و با تاکید به آینده روشن بازار اشاره کرد و افزود: هم حقیقی‌های که قبلا سهام خود را  با ضرر فروخته بودند  و هم آن‌‌های که سهام خود را نگهداری کردند در این روزها به بازار خوشبین هستند  که این نکته بسیار مثبت برای بورس و سهامداران هست این در حالی است که اگر مسئولین هیچ اقدام یا  قانون یک شبه‌ای تصویب نکنند این اوضاع ادامه‌ خواهد داشت و مشکلی برای بازار ایجاد نمی‌شود. ورود پول حقیقی نسبتا عدد خوبی است و بنده هم دید روشنی به بازار دارم، فقط حقوقی‌ها نباید فروش‌های سنگینی داشته باشند که در این روزها هم فروش‌های سنگینی انجام ندادند اما برخی از روزها هم  فروش‌های داشتند که برای عمق بخشی به بازار نیاز است.

صادقی در پاسخ به این سوال که گاهی اوقات دیده می‌شود که بازارگردان‌های بازار در حال رکب زدن به حقیقی‌ها هستند، به نظر شما چه راهکاری برای کنترل این رفتار آن‌اها است، گفت: در واقع بزرگان بازار که وارد بازار شدند عموما سعی می‌کنند که سهم‌ها را در منفی‌ها شکار کنند و تقریبا می‌توان گفت که خیلی از اوقات این بازیگردان‌ها به هیچ وجه در مثبت بازار خرید نمی‌کنند و حتما یک رنج منفی ایجاد می‌کنند و بعد این کار انجام می‌دهند، که در این ایام هم  چنین رفتارهای دیده می‌شود که امیدواریم با نظارت بیشتر و ایجاد محدودیت برای این افراد این امر کنترل شود.

وی در تحلیل سهم‌های بازار این گونه اظهار کرد: در شرایط حال حاضر از صف خرید بیشتر سهم‌ها کاسته شده یا به عبارتی صف‌های خرید آن‌ها مثل سه ماه اول سال بسیار سنگین نیست، برخی دیگر هم در آستانه خرید هستند. سهام بانک‌ها در این روزهای بازار مورد استقبال بوده و شرایط نسبتا خوبی دارند، البته نقطه مقاومت دارد که باید آن را رد کنند که در حال حاضر  به نقطه مقاومتشان نزدیک شده است، همچنین گروه دارویی گروه خوبی است که احتمالا یک صعودی هم داشته باشند، گروه زراعتی یک اصلاحی داشت و فکر می‌کنم بتواند به زودی برگردد، اما در کل هر کدام به نسبت، مقاومتی دارند که یک واکنش در آن نقطه دارند و سپس بر می‌گردند.

به گفته او کلیت بازار مثبت است و اتفاقات رخ داده در بازار به صورت طبیعی و بدون شائیه در حال پیش رفتن است.

کد خبر: ۵۸٬۶۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha