۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۴
شباهت و تفاوت های اقتصاد ایران با کشورهای جهان!

شباهت و تفاوت های اقتصاد ایران با کشورهای جهان!

درآمد سرانه در کشورهای کم درآمد نمیتواند نشان دهنده مالکیت نقدینگی مردم باشد. اما ماجرا به همین جا ختم میشود یا بانک ها به صورت مستقیم وارد اقتصاد میشوند و مردم آن کشورها با مافیا و پیامدهای آن مواجه میشوند.

محمدشهاب؛ بازار: تفاوت ها و شباهت های اقتصاد ایران با دیگر کشورهای جهان چیست؟  

درآمد سرانه در کشورهای کم درآمد نمیتواند نشان دهنده مالکیت نقدینگی مردم باشد یعنی مالکیت نقدینگی کمتر از درآمد سرانه است چرا که علت پایین بودن درآمد سرانه اکتفا به حمایت به صورت وام است که مالکیت نقدینگی را در نهایت در اختیار صاحبان اصلی بانک ها قرار می دهد. حال یا ماجرا به همین جا ختم میشود یا بانک ها (سیاست) به صورت مستقیم وارد اقتصاد میشوند و مردم آن کشورها با مافیا و پیامدهای آن مواجه میشوند.

کشورهای جهان یا کشورهای توسعه یافته هستند و یا کشورهای در حال توسعه و یا توسعه نیافته.

اقتصاد ایران در زمینه تورم سالانه شبیه به هیچ کدام از کشورهای توسعه یافته یا در حال توسعه و توسعه نیافته نمی باشد. لیکن اقتصاد ایران در امر درآمد سرانه (در بعد ظاهری) شبیه کشورهای در حال توسعه و توسعه نیافته می باشد هر چند که  نسبت به ماهیت درآمد سرانه با توجه به تورم اقتصاد ایران میتوان قضاوت دیگری بیان کرد:

درآمد سرانه ایران و درآمد سرانه کشورهای کم و متوسط درآمد(توسعه نیافته و در حال توسعه) :

درآمد سرانه کشورهای توسعه یافته و تفاوت آن با درآمد سرانه ایران و کشورهای کم و متوسط درآمد:

تفاوت ایران با کشورهای جهان(توسعه یافته کم درآمد ومتوسط درآمد) در تورم سالانه:

آیا همه قصه تفاوت و شباهت اقتصاد ایران با کشورهای جهان بیان شده است؟
اگر ویژگی کشورهای کم و متوسط درآمد(توسعه نیافته و در حال توسعه) را در درآمد سرانه پایین در عین عدم متفاوت بودن وضعیت پایین نگه داشتن تورم سالانه با کشورهای توسعه یافته بیان کنیم؛ شاید نتوانیم اقتصاد ایران را جزء کشورهای در حال توسعه و توسعه نیافته نیز منظور کنیم.

درآمد سرانه پایین معلول دو امر میتواند باشد: ۱:عدم آگاهی در مورد نقص ادبیات اقتصاد کلان و ۲: وجود مافیا یا ساختار سرمایه داری سیاسی.

در صورتی که درآمد سرانه پایین توام با تورم سالانه بالا باشد میتوان علت پایین بودن درآمد سرانه را در ساختار سرمایه داری سیاسی نیز دید.

سرمایه داری سیاسی سبب میشود تملک نقدینگی های خلق شده توسط بانک ها به هدایت و تعمیق فعالیت های مستقیم اقتصادی بانک ها بینجامد.  بنابراین در کنار آنچه در شباهت و تفاوت ایران با کشورهای جهان گفته شد میتوان یک مورد دیگر اضافه کرد:

درست است که در ظاهر، اقتصاد ایران در پایین بودن درآمد سرانه با کشورهای کم و متوسط درآمد مشابه نشان داده میشود ولی میتوان گفت: در عین آنکه نقدینگی در اختیار مردم برای کشورهای در حال توسعه کمتر از آنچیزی است که درآمد سرانه نشان میدهد ولی در اقتصاد ایران فاصله مالکیت نقدینگی مردم با آنچه درآمد سرانه نشان میدهد بیشتر می باشد و بخش خصوصی مردمی خود را در رقابت پذیری با سرمایه داری در مالکیت زمین، سرمایه فیزیکی، سهم در بازار و تخصیص منابع می بیند.

کد خبر: ۵۸٬۶۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha