۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۶
گرانی بنزین صیادان مکران را ساحل گیر کرد/ آبزیان هم از سفره مردم می روند
بازار گزارش می دهد؛

گرانی بنزین صیادان مکران را ساحل گیر کرد/ آبزیان هم از سفره مردم می روند

چابهار - دولت در چند ماه اخیر به منظور اصلاح قیمت حامل های انرژی و هدفمندی یارانه ها اقدام به افزایش قیمت بنزین کرد اما در این میان در سهمیه بندی سوخت، قایق های موتوری صیادان از قلم افتاد و همین فعالیت صیادان در بنادر چابهار و کنارک را به شدت تحت تاثیر قرار داد.

بازار: در محدوده سواحل مکران و در جنوب استان سیستان و بلوچستان، ۱۱ بندر ماهیگیری و جایگاه تخلیه صید شامل تیس، شهر کنارک، رمین، زرآباد، پزم، هفت تیر شهر چابهار، بریس، گواتر، جُد، تنگ و پسابندر و ۶ شهرک و ناحیه صنعتی با بیش‌ از ۱۰۰ واحد تولیدی صنایع شیلاتی فعال۰چ هستند و حدود هزار فروند لنج و هزار و ۵۰۰ فروند قایق و مجموعا ۲ هزار و ۵۰۰ فروند شناور صیادی مجوزدار در قالب ۳۴ تعاونی صیادی نیز در بنادر چابهار و کنارک فعال هستند که سالانه ۳۱ درصد صید کل کشور، ۳۶ درصد صید آبهای جنوب کشور و ۲۰ درصد کل تولید آبزیان کشور (صید و آبزی پروری) را انجام می دهند.

همچنین بنابر آمار چابهار و کنارک در مجموع رتبه دوم صید در اقیانوس هند بعد از اندونزی و رتبه اول صید در غرب اقیانوس هند رابه خود اختصاص داده اند. چابهار و کنارک همچنین با دارا بودن ۴۲ درصد سهم صید در میان استان های جنوبی کشور، ۴۰ درصد سهم صید ایران و با تامین بیش از ۶۰ تا ۷۰ درصد ماهیان صنعتی نقش مهم و به سزایی در اشتغالزایی و اقتصاد کشور ایفا می کنند.

اما اکنون بخشی از صیادان منطقه بلوچستان با مشکلاتی در خصوص سهمیه بنزین مواجه شدند. در واقع پس از اصلاح قیمت حامل های انرژی و هدفمندی یارانه ها به بخش حمل و نقل سهمیه اختصاص یافت، اما در این میان طرح سهمیه بندی سوخت قایق های موتوری صیادان از قلم افتاد و این مهم فعالیت صیادان در بندر چابهار را کاهش داد.

ابراهیم بریجی یکی از صیادان بندر چابهار در گفت و گو با بازار اظهار داشت: در حال حاضر برای تامین سوخت قایق شخصی ام از بنزین لیتری ۳ هزار تومانی استفاده می کنم.

وی افزود: با این قایق در محل هایی که اسکله نیست و کشتی ها اقدام به تخلیه بار می کنند اقدام به جابه جایی بار از کشتی به ساحل می کنم و یا گردشگران را به دریا می برم.

این صیاد چابهاری ادامه داد: این روزها و پس از افزایش قیمت بنزین مجبور هستم کرایه حمل بار و مسافر را بالا ببرم و این امر سبب از دست دادن مشتری و در نتیجه عدم کسب درآمد می شود.

وی با اشاره به اینکه با شرایط فوق صیادان ترجیح می دهند به دریا نروند، تصریح کرد: از دولت انتظار داریم تا با ارائه سهمیه بنزین به صیادان به این مشکل رسیدگی کنند.

عابد نارویی یکی دیگر از صیادان منطقه در گفت و گو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: کارکردن در چنین شرایطی امکان پذیر نیست و افزایش قیمت بنزین سایر هزینه های صیادان را هم بالا برده است. 

وی افزود: در صورتی که قیمت آبزیان نیز افزایش پیدا کند باز هم چون مردم قدرت خریدشان کاهش پیدا می کند،عملا نمی توان کاری کرد.

وی ادامه داد: بسیاری از صیادان با بنزین ۱۰۰۰ تومنی هم صیادی برایشان مقرون به صرفه نیست و افزایش قیمت بنزین قطعا بیکاری آنها را دربردارد.

ثبت نام برای سهمیه سوخت۱۵۰۰ تومانی صیادان اعلام شد

رحمدل بامری، فرماندار چابهار در این خصوص در گفت و گو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: در شهرستان چابهار در حال حاضر یک هزار و ۴۶۰ قایق صیادی از سوخت بنزین استفاده می کنند که قیمت هر لیتر بنزین ۳ هزار تومان محاسبه می شود.

وی افزود: با وجود مشکلات مطرح شده از سوی صیادان در تلاش هستیم تا سهمیه بنزین  ۱۵۰۰ تومانی را در اختیار صیادان قرار دهیم در همین راستا با رایزنی های صورت گرفته مقرر شده تا صیادان برای دریافت بنزین ۱۵۰۰ تومانی از دوم اسفندماه اقدام کنند. 

فرماندار چابهار ادامه داد: هم اکنون بیش از ۲۵۰۰ فروند شناور مشغول به صید و صیادی در شهرها و روستاهای ساحلی شهرستان چابهار هستند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر حدود ۵۰۰ لنج برودتی در آبهای ساحلی چابهار و کنارک از شهریور صید خود را آغاز کرده اند و فعالیت‌شان تا خرداد ماه سال آینده ادامه دارد.

بامری گفت: در لنج‌های برودتی ۱۵ تا ۲۵ نفر، قایق ۲ نفر و لنج‌های یخی ۷ تا ۱۰ نفر مشغول به کار هستندو  معمولا هر لنج برودتی حدود ۴۵ روز تا یک ماه در دریاست و در طول فصل صید سه تا چهار بار می توانند صید را انجام دهد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۰۰ تن ماهی به روش لانگ لاین در چابهار و کنارک صید می شود، ادامه داد: این عامل زمینه‌ساز مصرف تازه خوری ماهی در بسیاری از کشورها شده و این نوع ماهی با قیمت بالایی خریداری و عرضه می‌شود.

فرماندار چابهار تصریح کرد: با برنامه ریزی انجام شده توسط سازمان شیلات ایران و برگزاری کارگاه های آموزشی صید با قلاب و با بهره گیری از تجارب معتمدان و مروجان جامعه صیادی و بازدید منظم کارشناسان اداره کل شیلات در چند سال اخیر گام‌های مهمی برای ترویج این روش صید برداشته شده است.

کد خبر: ۵٬۸۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha