۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۶
۱۵۰ حلقه چاه نفت با توان ایرانی در آزادگان جنوبی حفاری و تکمیل شد
پس از خروج شرکت های خارجی؛

۱۵۰ حلقه چاه نفت با توان ایرانی در آزادگان جنوبی حفاری و تکمیل شد

اهواز - مدیرعامل شرکت متن گفت: پس از خروج شرکت خارجی از پروژه آزادگان جنوبی در مدتی کوتاه، ۱۵۰ حلقه چاه با توان ایرانی حفاری و تکمیل شده است.

به گزارش خبرنگار بازار، تورج دهقانی پیش از ظهر سه‌شنبه در آیین امضای قرارداد واحد فرآورش پیش ساخته در میدان نفتی مشترک آزادگان جنوبی که بین جهاد دانشگاهی و شرکت متن امضا شد به بیان تجربی اینکه چرا استفاده از واحدهای فرآورش پیش ساخته به عنوان یک راهبرد و سیاست در طرح توسعه میدان‌ها مورد استقبال قرار گرفته است، اشاره کرد.

وی افزود: طرح توسعه میدان‌ها یکی از طرح‌های سرمایه‌بر به شمار می‌آید که افزون بر ۶۰ تا ۷۰ درصد آن به حفاری و تکمیل چاه، حدود ۲۰ درصد به خطوط لوله انتقال و واحدهای جمع‌آوری و ... و حدود ۷ و ۸ درصد به واحد بهره‌برداری و شیرین‌سازی مربوط است.

مدیرعامل شرکت متن افزود: تجربه نشان می‌دهد که هر چند بخش اعظمی از عملیات توسعه مرتبط با حفاری و تکمیل چاه است، اما به دلیل توانمندی و امکانات موجود، سرعت و کیفیت اجرا بسیار خوب است. مصداق آن هم اینکه پس از خروج شرکت خارجی از پروژه آزادگان جنوبی در مدتی کوتاه، ۱۵۰ حلقه چاه با توان ایرانی حفاری و تکمیل شده است.

دهقانی علت تاخیر در تکمیل توسعه میدان‌ها را همان ۸ درصد ناچیزی که مربوط به واحدهای بهره‌برداری و شیرین‌سازی است، اعلام کرد و گفت: پیچیدگی‌های فنی این بخش حتی ممکن است که اجرای یک طرح توسعه‌ای را سال‌ها به تاخیر بیندازد که این موضوع در مورد میدان‌های مشترک و مخازن با ریسک بالا اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

وی به سریع الاحداث بودن تاسیسات فرآورشی پیش ساخته (Skid-Mounted) به عنوان یک ویژگی مثبت اشاره کرد کرد و گفت: این تاسیسات که کارکرد واحدهای فرآورشی کامل را دارند برای نخستین بار در میدان آزادگان جنوبی به کار گرفته شد که منهای مسائل قراردادی، از زمان تامین تا اجرا بیشتر از یک سال طول نکشید.

مدیرعامل شرکت متن ادامه داد: با استفاده از ظرفیت واحد فرآورشی جفیر و تاسیسات فرآورشی پیش ساخته‌ای که مورد استفاده قرار گرفت، ظرفیت تولید نفت در آزادگان افزایش یافت.

دهقانی تلاش برای دستیابی به دانش ساخت واحدهای فرآورش سیار در کشور را مرهون حمایت وزیر نفت، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و مدیران پیشین شرکت متن برشمرد و گفت: ساخت واحد فرآورشی سیار با ظرفیت ۵۰ هزار بشکه در روز از سوی جهاد دانشگاهی می‌تواند سرآغازی برای اجرایی کردن این طرح و سرعت یافتن امر توسعه باشد.

کد خبر: ۵٬۸۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha