۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۵
بازار دلار فروش های فردوسی دوباره رونق گرفت
گزارش میدانی بازار از بازار ارز تهران

بازار دلار فروش های فردوسی دوباره رونق گرفت

تصمیم گیری درباره قرارگرفتن ایران در لیست سیاه، توسط گروه ویژه اقدام مالی موسوم به "اف ای تی اف"، موج سواری دلالان سود جو از موقعیت کنونی در کنار آینده نامعلوم نرخ ارز بدنبال بی توجهی بانک مرکزی نسبت به ساماندهی این بازار مهم اقتصادی موجب شده است تا نرخ دلار در بازار آزاد صعودی و به ۱۴ هزار و ۳۸۰ تومان برسد.

 گزارش میدانی خبرنگار بازار از میدان فردوسی حکایت از روزهای ملتهب بازار ارز دارد، چرا که این بازار حال و هوای دیگر به خود گرفته و از جنب و جوش خاصی برخوردار است، قیمت ارز در صرافی بانک ها، با فروش آزاد آن توسط واسطه ها و دلالان متفاوت است هر کسی رقمی را پیشنهاد کرده و خیلی ها آینده نرخ این کالا را با نوسانات زیاد عنوان می کنند.

امروز صف خریداران دلار نیز در صرافی ملی خیلی شلوغ است و آمار خریداران این کالا در خیابان فردوسی و حواشی آن بیش از روزهای گذشته مشاهده می شود.

در تابلو صرافی ها نیز قیمت های متفاوتی درج شده است، از ۱۳ هزار و ۹۵۰ تومان گرفته تا ۱۴ هزار و  ۱۵۰ تومان. البته قیمت  دلالان  بالاتر از قیمت تابلوهای خیابان فردوسی است و به خریداران و فروشندگان پیشنهاد های بالاتری می دهند.

بنا به این گزارش، قیمت دلار که تا یک ماه پیش در کانال ۱۲ هزار تومان نیز افتاد، اکنون در کانال ۱۴ هزار تومان جا خوش کرده است. دلالان قیمت فروش دلار را ۱۴ هزار و ۳۰۰ و برخی ها ۱۴ هزار ۳۸۰ و حتی ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومان نیز اعلام می کنند، خرید دلار نیز ۱۴ هزار تا ۱۴ هزار ۱۰۰ و ۱۴ و ۱۵۰ تومان به فروشندگان پیشنهاد می کنند.

 یکی از دلالان در گفتگو با بازار درباره التهاب این روزهای بازار ارز گفت؛ رشد قیمت ها در این بازار همچنان رو به بالاست و از آنجایی که نظارتی بر بازار دیده نمی شود و حتی خود صرافی های بانکی  نیز قیمت ارز را افزایش داده اند، نشان از افزایش قیمت ارز در بازار را در روزهای آتی دارد.

وی افزود: البته معلوم نیست قیمت ارز تا چند روز و یا حتی چند ساعت دیگر به چه رقمی می رسد. الان که دوباره قیمت ها لحظه ای است. همانطور که می دانید اطمینانی در قیمت نرخ ارز در این بازار وجود ندارد، امکان دارد تا یک ساعت دیگر نرخ دلار به زیر ۱۴ هزار تومان نیز برسد. معامله در بازار ارز همیشه ریسک خود را دارد.

بانک مرکزی در کنترل نوسانات زیاد ارزی دخالت کند

اما سئوال خیلی ها این است که چرا قیمت ارز طی دو سه هفته اخیر این طور روندی رو به رشد به خود گرفت؟ علت این افزایش قیمت ها، چیست؟ چرا صرافی های بانکی از بازار تبعیت می کنند و بانک مرکزی نسبت به ساماندهی این موضوع کم توجه است و از ابزارهای لازم و سیاست های خاص بازدارنده برای جلوگیری از رشد قیمت ها در بازار ارزاستفاده نمی کند؟  پاسخ به چنین پرسشهایی این است؛ که خیلی ها از ماههای پیش منتظر چنین روزی بودند تا از فرصت لازم برای بالارفتن نرخ ارز بهره ببرند.

این فرصت البته فرصتی است که گروه ویژه اقدام مالی موسوم به "اف ای تی اف" به ایران درباره پیوستن به این گروه را تا پایان بهمن ماه جاری داده است. این گروه تاکید دارند چنانچه ایران از اصول و قواعد بین لمللی در انجام مبادلات مالی و اقتصادی تبعیت نکند، در لیست سیاه قرارمی گیرد. ایران لایحه اف ای تی اف را رد کرده است و خواستار فرصت یکساله برای بررسی دقیق جزئیات آن است. از طرفی نیز جلسات گروه ویژه اقدام مالی  در پاریس در حال انجام است، اما تا کنون هیچ صحبتی درباره ایران نسبت به پیوستن و یا نپیوستن این کشور اعلام نشده است.

ترس از قرار گرفتن ایران در لیست سیاه، بهانه ای بود تا دلالان سود جو از این موقعیت استفاده و قیمت ارز را گران کنند. اوایل هفته گذشته رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد؛ سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در بازارارز بی گدار به آب نزنند چرا که چه ایران در لیست سیاه قراربگیرد و چه قرار نگیرد، تاثیری بر اقتصاد کشور نمی گذارد چرا که ایران سالهاست تحریم بوده و هیچ بانکی با ما کار نمی کند. بنابراین نباید حتی در صورت قرار گرفتن ایران در لیست سیاه نگران بود.

در چنین شرایطی اما قیمت ارز روند صعودی را پیش گرفت، افزایش قیمتی که عامل اصلی آن علاوه بر جو سیاسی و روانی حاکم در بازار بدنبال تصمیم گیری گروه ویژه اقدام مالی علیه ایران بوده ملتهب کردن بازار از سوی دلالان است تا باز هم بازار ارز بهم ریزد.

 البته معمولا در طی سالهای اخیر هم زمان با نزدیک شدن به ماه های اخر سال  قیمت ارز  روندی افزایشی داشته است که این روند افزایش با شایعه تامین کسری بودجه از محل فروش دلار گران تر همراه بوده است . موضوعی که بارها از سوی مسئولان قویا رد شده است. با این حال در روند افزایشی بازار ارز در سالهای اخیر بهانه ای جدید به نام FATF نوسانات قیمت دلار را بیشتر کرده است.

بازار ساز از پی بازار سیاه 

از طرفی افزایش قیمت ارز در بازار آزاد باعث شده تا بازارساز نیز قیمت خرید و فروش ارز در صرافی های بانکی را افزایش دهد.

نکته مهم البته اینجاست در هفته های اخیر افراد و گروه هایی تلاش دارند با ایجاد جو روانی بر التهابات ارزی دامن بزنند که در سال های ۹۶ و ۹۷ هم مرتبا سیگنال افزایش قیمت ارز را می‌دادند.

البته باید گفت؛ در این شرایط افزایش مقطعی قیمت ارز طبیعی است ولی نکته مهم اینجاست که نوسان گیرانی قصد دارند از افزایش فنی قیمت ارز سوءاستفاده کرده و با سواری بر التهابات و دامن زدن به نوسانات، سود ببرند.

ضمن اینکه بخش عمده ای از انتظارات که در بازار ارز دامن زده می شود از ناحیه بودجه دولت است درحالی که راه حل های معقولی برای کنترل ناترازی بودجه در دستور کار دولت است.

کارشناسان در گفتگو با " بازار" می گویند؛ خود دولت و در ذیل آن بانک مرکزی هم مقصر گرانی ارز در این روزها است چرا که هیچ اقدامی برای جلوگیری از افزایش قیمت این کالا در بازار بکار نگرفته است. به عققیده کارشناسان بانک مرکزی دست نگه داشته تا قیمت ارز تا حدی بالابرود اما با سیاستی خاص به یکباره آن را کاهش دهد و در رقمی ثابت نگه دارد رقمی که البته شاید دیگر در کانال ۱۳ هزار تومان نباشد.

کد خبر: ۵٬۸۴۷

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha